pipande å skällande
Hej alla! Snälla ni måste ge mig tips på hur man får en hund att sluta skälla å gnälla hela tiden, jag aktiverar den, mkt motion osv. men han lyssnar inte på fy el nej som vi säger åt honom med bestämd röst, det är som om han vill ha sista "ordet" hela tiden. Vad ska vi göra? Snälla kom med några bra tips.
Vad är det för ras?
Hur aktivrerar ni?
Vad får han göra som tröttar ut mentalt?

Det är en drever på 10 mån. Vi går långpromenader på ca 50 min varje gång, där vi också har lite spårträning, kommandon såsom sitt,ligg,stanna,hit samt vanlig lek å bus.
#2 Han kanske behöver ännu mer hjärnaktivitet..
Även hemma, kanske lite enka sökövningar och annat.
Men är inte drever en hund som jagar med skall?
Är inte så hemma på drevrar..
Lyssnar han inte på nej eller fy så vet han inte vad det betyder, eller vad det är han gör som är just nej eller fy… vilket gör att ert fyande och nejande snarare triggar honom än får honom att sluta. Vilket du även talar om när du säger att han "ska ha sista ordet". Han tycker troligen att det är skitkul när ni vill skälla med honom!
Vad sägs om att testa att lära honom att det lönar sig mer att vara tyst än att skälla? Belöna alltså när han är tyst istället för att starta en "sista-ordet"-tävling med fyandet.Jag hade, beroende på situation, hållt tyst medan hunden skäller och belönat tystnaden sen. MEN, först och främst tagit reda på orsaken till skällandet eller pipandet, se nedan.
Sen är det ju som så att pipande/gnällande inte alltid är en medveten handling utan något som blir pga omständigheterna. Då är problemet inte att hunden gnäller utan i grund och botten det som skapar gnället. Stressen av att se en annan hund t.ex. Då måste man jobba på att få ner stressen istället för att bara fokusera på det som hörs.Och när stressen är dämpad så försvinner även skällandet.

Kan han slappna av?
Ibland kan det bero på att de har svårt att slappna av och då kan jag rekommendera avslappningsövningar.Ta reda på om det är för att han är understimulerad eller svårt att slappna av för har han svårt att slappna av och du då gör hjärnaktivitet med han kan du få en väldigt stressad hund i framtiden.
Är själv inget bra på att rekommendera avslappningsövningar men det kanske någon annan här inne är bra på.
Våran piper oxå jätte mycket och det beror på att han har svårt att slappna av.