Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 3761 ggr
martinaahh
0

Hämtar henne nästa vecka!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det inprincip bestämt att vi ska hämta hem denna lilla tik som är på bilden på Fredag. Min pappa ska ringa ikväll och bestämma det sista. Uppfödaren kommer att köra henne halva vägen, så vi kommer att mötas upp på "mitten" då det är en 30 mil dit.

Det är min första hund så är det någon speciellt man kan tänka på under bilfärden? :) Har hört att man helst ska ha hunden i knät under färden och att man gärna ska vara förberädd på att den kan bli åksjuk.

[SarahOhrn]
0

Du ska inte ha hunden i knät då det är olagligt att ha hunden lös i bilen! Så ni åker nog på det om ni blir stoppade… En hund ska ha säkerhetsbälte eller bur/väska i bilen som sitter fast. Kanske får man ha dem i bagaeutrymmet lös med ett nät för men för hundens och sin egen skull om man krockar är det bäst att den sitter fast i bur/väska eller sele o bälte.

Dom kan bli åksjuk det vet man ju inte riktigt men det lär dom ju märka som åker halva vägen innan också. =) Vi hade i alla fall turen att våran hund funkade utan problem i bilen från början och han älskar att åka bil. Men ibland är dom åksjuka som valpar! =) Så kan ju vara bra att täcka för med något under… Annars är det väl inte så mycket att tänka på under just själva bilfärden och ho nhar ju åkt en stund innan ni tar upp henne också.

saandrra
0

Just med en väska (Som en bur) rekomenderar jag buren. Valpar kan lätt ta sig ut ur väskan om den blir otålig.
JAg vart rekomenderad så, men sen när dom blir äldre så går den nog.
Jag tänkte att #1 skrev det, så jag bara påpekar det att dom lätt tar sej ut.

Men sen så måste jag ju gratulera dej! Och lycka till med din nya kompis, hoppas ni får många roliga år! :)
Hon var vääääldigt sööt öckså! :D

Hellis
0

Ta med vatten och en vattenskål

[jakke94]
0

#1 är det verkligen olagligt ? :S ..
jag och en kompis har nämligen blivit stoppade för fortfkörning när jag som satt i passargerar sätet hade en hund i knät, och dem sa inget om det :P

[jakke94]
0

#0 föresten! grattis till dina första hund! vilken ras är det ? :)

[Empisen]
0

#1 Det har inte blivit olagligt än, men det ska komma en sådan lag om jag förstått rätt Glad

#0 Jätte söt! Undrar som #5 vad det är för ras Glad

KerstinP
0

Grattis till den fina valpisen. Jag har inte hört att det är olagligt med lös hund i bil ännu. Du bör ta med halsband,koppel skål och vatten och en stor filt där det inte gör något om han spyr. Lycka till!

[SarahOhrn]
0

Jaha, jag läste i någon brochyr under valpkursen eller liknande om att det va olagligt men kanske inte blivit det än då. Tycker dock för hundens och människans säkerhet inte att man ska ha dom lös. T ex har du en ganska liten hund i baksätet o krockar och får den i nacken väger den BRA mycket i den farten! Och att ha den i knät, man får ju tänka på sin lilla vän i alla fall tycker jag att när man har den i knät om något skulle hända, då flyger den rätt in i rutan. Så jag hoppas den lagen träder in snart då men i alal fall är det väl en säkerhet för båda, man har ju inte ett barn löst i knät heller liksom, av en anledning. :)

Men lycka till med lilla valpen!

[SarahOhrn]
0

Och det är dumt att vänja den vid att han den i knät. Min mormor har alltid det och nu kan hon inte ha henne lös å sätet bredvid om hon åker själv för då ska hunden upp i knät ändå och sätter dom henne bak bara gnäller och skäller hon hela resan. Så det är väl bra om dom lär sig från början! =) Att dom gnäller lite först är sånt man får ta.. Våran gnällde i 10 min sen blev det tyst :)

[Malin3033]
0

Jag har alltid små nykomlingar i knäet under första resan hem. För att skapa trygghet och se till att hunden inte härjar runt i någon bur, för då ökar chansen för åksjuka.

Sedan, efter den resan, så vänjer jag hunden succesivt att vara i buren, har då buren inne, som jag sedan flyttar ut i bilen när hunden är trygg i buren. Skulle aldrig trycka in en liten valp i ett trångt utrymme när den nyss lämnat sina syskon och är ensam i stora världen!

[SarahOhrn]
0

#10 Okej.. ja, det är väl upp till var och en. Men så är ju lite olika på storlekarna på valpen, våran 3 mån golden va ändå rätt stor och så hade han ju i och för sig bott ifrån sin mamma o syskon en månad redan då.

Men tycker ändå inte att det är rättvist o ha hundar lösa i bilen ens en gång, för just den gången kan det hända en olycka och valpen har ju inte VALT att sitta lös i knät och krossas mot rutan… Rent trafiksäkert tycker jag det är bättre att valpen överlever än att den blir rädd första resan och den behöver inte alls bli rädd. Våran va jättelugn och trygg där bak…

[SarahOhrn]
0

15 mil är ädå rätt långt. Tänker mer om man hämtar den i grannstaden eller i samma stad kanske men man ska åka i 1.5 timme med den i knät, kan hända mycket under den tiden tyvärr. Men det är som agt upp till var och en ger bara min syn på det hela! =)

Och hur ska man då göra den dagen den här lagen träder i kraft, vilket antagligen blir snart?

saandrra
0

När vi hämtade vår kille så hade vi han i knät också. Uppfödaren tyckte vi skulle göra så, vi hade med oss buren.

Gluskap
0

När jag hämtade min tjej och skulle köra 40 mil med henne så hade jag henne i knäet när vi började köra, efter 10 minuter så somnade hon och då lade jag ner henne och filten på golvet mellan mina fötter. Där låg hon och sov hela vägen hem förutom en kisspaus halvvägs.

Grattis Glad

sali
0

Jag tycker man ska ha valpen i knät eftersom det är första kontakten och första tryggheten och banden valpen knyter till sin nya matte eller husse.

Om man det första man gör är att slänga in den i en bur den aldrig varit i tror jag det kan sätta psykiska spår då den både blir borttagen från mamma, syskon OCH blir ensamen inom loppet av några timmar.

[Malin3033]
0

#12 precis, 15 mil är rätt långt. så varför ha den instängd i en bur? när den inte är van! även om det blir lag, kommer jag minsann ha min valp i knäet, eller på golvet vid mina fötter. första kontakten och känslan av trygghet är så oerhört viktigt.

martinaahh
0

Okej tack så mycket, tror jag blivit lite klokare iallfall.  Så svårt när det är första hunden. Skäms
# den är en liten blandras mellan cavalier och sheltie Glad

SparklingTindra
0

#0 Jättesöt hund! =)

Jag skulle ha hunden i famnen. Då känner den sig troligast lite tryggare. Ha med dig vattenskål och vatten, gärna nåt du kan ha mellan dig och hunden som du kan torka av om valpen spyr och så då nåt att torka med. Bajspåsar. Koppel och halsband/sele.

[Vargnatt-]
0

När vi hämtade Aramis så hade vi runt 4-5 timmars resa hem, vet inte hur många mil det är, men han fick vara i min famn under tiden då. Det kändes som det skulle kännas tryggast för honom att få vara nära så när han precis fått lämna sin mamma och syskon.

Hade en handduk i famnen under honom om det skulle hända en olycka :)

ThunderClap
0

Grattis till söt liten valp!

Jag skulle köra i knäet som flera utav de andra, röstar också för att ha med filtar att ha valpen i om utifall den skulle råka läcka eller spy.