Hundar iFokus

Hundar

Etikett: agility
Läst 6426 ggr
[SusannaK]
0

Träna i trädgården :)

Ja, jag och Bellman testar lite av varje. Vad använder ni när ni tränar slalom?

Har ni några tips på vad man kan använda sig av istället för att sticka iväg och köpa dyr utrustning det första man gör. En tunnel fick jag när jag köpte Royal canin mat sist det var ju passande. Nu har vi tränat tunnel ett par dagar o han är så duktig vore roligt att ta slalom momentet nu.

Rundstav kanske?

Tacksam för tips!

Glad

Ricko
0

Har inte direkt några råd mina hundar "kunde" det bara sådär. Eller slalom har jag faktiskt inte tränat med det "övriga". Behöver råd vad man kan köpa tunnlar, hinder, slalom saker osv också. Billigt. Vill inte direkt köpa 1 hinder för 300:-

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

AnneN
0

Vet många som använder vanliga skidstavar som slalompinnar, som hopphinder kan man börja med att lägga en planka eller liknande mellan 2 hinkar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[SusannaK]
0

Man bör ju kunna fixa rätt lätt själv tycker man…skulle aldrig betala 300 kr för ett hinder oh no Flört Då snickrar jag hellre själv.Glad

Om nån har bilder på hemmabyggen så får ni gärna visa!

[SusannaK]
0

#2 …jamen du! Det har jag en hel bunt *ha ha*…se vad bra med tips! Skrattande

Ricko
0

Ja jag hoppade agility nyligen men kompisens hund och då la vi hinkar och stolar och massa andra saker och en pinne/planka/kvast/kratta emellan. Vi fick ihop 8 hinder på saker vi hittade hemma hos henne. Själv hemma brukar jag ta stolar och sätta "mega" plockepinn pinnar emallan etc. Nu när man tänker på den kan jag nog fica ihop ett tiotals hinder. Till katten som jag hoppar agility har jag hackar ner kubbpinnar(dom som visar vars slutet är mellan "kubarna" man ska sätta i mellan. Som slalompinnar och hinder och en tunnel och massa annat tjafs har jag fixat till han. Har tyvärr inga bilder på mina hemmabygda men kanske kan ladda in några sedan.

Ricko
0

Yessica har gjort en artikel om "agilityträning-slalom" och andra agilitysaker :)

tsset
0

Vi tränar ofta i trädgården och annars åker allt med ner till en stooor gräsmatta som aldrig används i området. Perfekta platsen för hundträning! Där sätter vi upp de flesta hinder och snart har vi en komplett hoppbana(med alla godkända hinder i hoppklassen då, muren är tillräckligt lik hoppet så det hoppar jag över, hehe, sen kan man ju ha fler eller färre av varje…)

Har köpt det mesta på rusta, som har god kvalité trots det billiga priset! Rekommenderas verkligen. Hållbart, flyttbart, lätt att packa upp och packa ner, klarar regn, bara sticka ner i marken… perfekt!

1 tunnel         299:-
1 plattunnel    249:-
1 slalom        299:-
1 däck           149:-
6 hinder         299:- 
1 långhopp  ca 50:-

Totalt:         1345:-

Inte alltför illa för en bana med 11 hinder! Och lätt att ta med sig och plocka ihop som sagt, allt får plats i bilen! Flört

Kan även tillägga att slalomet är värt sitt pris, även om det bara är 1 hinder… pinnarna stoppar du bara i marken så det är lätt att flytta på, det medföljer ett snöre du sätter upp mellan två pinnar som sedan är markerat vart du ska sätta resterande pinnar och sedan tar du bort snöret, så får du direkt rätt mellanrum!

Och jämfört med vad riktiga hinder kostar är 300 kronor  för 1 hinder ingenting…

[SusannaK]
0

#7 Det var ju inte så illa förstås! Tack för det tipset!Skrattande

Ricko
0

#7 ja där var ju lite tips. Skulle aldrig dock köpt ett endaste hinder som t.ex innehåller 2 pinnar man her ner och en pinne i mellan för 300:. då köper man hälldre 2 hinkar eller om man har "för" stor hund tar stolar, om man inte har det hemma för 50:- och ta en vanlig planka/pinne i mitten. Min kompis 8 hinder t.ex var ju gratis Flört

tsset
0

#8 Har man ork och tålamod att spika spik i brädor kan man komma undan ännu billigare! ;) Hinder är ju bara tre plankor, och runda trägrejer som jag tappat namnet på går att sticka ner i marken. Dock kan man väl fundera på om det känns säkert, skulle hunden fastna eller hoppa för lågt slår den ju i brädan.

Själv försöker jag hålla mig ifrån allt som vill slå mig på tummen, hehe! Näe, men jag vill ha det enkel, lätt och smidigt och då fick man lägga ut lite pengar. Går ju bra att köpa in allt eftersom också!

Crazzysazza
0

Jag använder stora plockepin pinnar och sätter ner i backen

fia-mia
0

Jag använder långa blompinnar till slalom. Inte sånna där av trä utan tjocka av hård plast, lätta att sticka ner i marken.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[japptravare]
0

Man kan köpa billiga slalom :P Jag öpte för ett tag sen att ganska billigt agility-paket som innehöll tunnel, slalom, hopp, pausruta och även lite priser ;) Men innan jag hade riktiga slalom så använda jag vanliga hinderbommar som jag bankade ner i marken ^^ Och har även använt koner, stenar och andra småsaker.

tsset
0

#9 Inte jag heller! Därför har jag sett till att istället köpa 6 hinder för 300:-, det blir 50 kr hindret och det är enkelt att sätta upp och flytta… två pinnar man sticker ner i marken och bom emellan. Det är värt sitt pris!

[SusannaK]
0

Tusen tack för alla tips jag fått! Glad

Royalz
0

Jag använder snabbstolp som är till för hästahagar egentligen som bara är att trycka ner i backen :)

fredrikaa
0

Jag tar mammas blompinnar och trycker ner!:)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

fia-mia
0

Kan tipsa om att Rusta har billiga hinder. Jag vet inte hur bra de är men ett däck kostar 149 tror jag.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

wildamatte
0

0#

Du skulle kunna köpa ett slalom på rusta för 299 kronor men du ska INTE köpa den "platta tunneln" Min hund sprang igenom en snn oc fasnade i den eftersom släpet är så pass lätt. Wilda tresslade in sig i den :/ men hon fick inga med av det som tur va :D

http://www.rusta.se/tillbehor_husdjur_djur___husdjur_c78_sc78.html

http://www.rusta.se/agility_tunnel_60cm_x_5m_p75601258.html (platta tunneln)

wildamatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

3#

Jag har lite hinder som jag byggt själv men har inga bilder sjag ritade i paint x'D :D

IdaT
0

#19 Hade du satt fast tunneln i marken?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

wildamatte
0

Ja den satt fast i marken men efter som att släpet är så lätt och långt så trasslade hon in sig i det.

IdaT
0

#21 Okej, då är jag med, tack för svaret (och att du inte tog frågan som något negativt). Glad Tror du sådana duktyngder (som man sätter på bordsdukar utomhus, för att dom inte ska blåsa iväg) och klippa av släpet lite skulle göra det bättre?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

wildamatte
0

#13 jarå det tror jag iaf Skrattande och klippa av släpet tänker jag göra om jag skaffar en såntunnel det va mammaskompis tunnel jag tränade på :)

tsset
0

Har platt tunneln och jo visst, den snurrar sig lätt så man får lägga den rätt varje gång så snurrar den inte lika mycket. Lyckligtvis tycker min hund bara att det är kul så vi har inga problem med det!

Spänna upp "underdelen", stenar i hörnet eller så, kanske är en idé för att få den att ligga mer stilla(en större snabb hund lyfter nog stenarna också är jag rädd…)

wildamatte
0

Jao det finns ju en risk för att dom gör det :/ jag har ju e ganska stor hund :)

Ricko
0

Går det att beställa ifrån rusta? kanske ska beställa 2 vanliga hopphinder, en tunnel och slalom.

wildamatte
0

#27 asså jag har ingen aning, du frågade säkert inte mig men endå xD

Det borde vell stå på hemsigan?! :O

Gingo
0

Jag kan ut och ta kort på några av mina hinder om du vill se?

[SusannaK]
0

#29 Gärna det :)

bblomquist
0

tror inte det går, man får väl åka till rusta och köpa grejerna där! :D
Skall nog själv köpa där då min hund förhoppningsvis kommer :*

Gingo
0

# 30 okej kan göra det imogon då :)

Gingo
0

Oke jjag skulle ju ta kort men det blev inget av det då det snöade. Ska försöka ta kort ändå

saandrra
0

Slalom pinnar använde jag och en kompis till hennes hund.
OCh så skulle man kuna använda EL-rör, som går att köpa på de flesta affärer. bla. Rusta. 12:- per 3 meter, tror jag de kostar på ett ungefär!

saandrra
0

Menade självklart vanliga skidstavar när jag skrev : Slalom pinnar! Flört

Knutte-love
0

Hehe, Min mamma och min syrra åkte ut och letade efter vägpinnar som låg ner på marken. inte för att jag tror att det gjorde något. men det var ganska svårt att slå ner dom i marken. så jag åkte till Rusta och köpte ett Slalom sätt. =)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

Gingo
0

# 36 vägpinnar kan du ju ha som hinderbommar också det har jag :)

Knutte-love
0

#37 japp. det har jag nu. =)

Kramiz Amanda och Danny!

tsset
0

…eller så låter man bli vägpinnarna och använder sig av billiga plaströr istället, så att vi som kör på vägen vet var den går? Pinnarna har ju en funktion, att de ligger är ingen ursäkt. Men sätt gärna upp de som ligger i hålen igen så kan ni förhindra att någon kör av vägen och rädda ett liv eller femtio.

Knutte-love
0

#39 Men hallå? Vi har ju faktit tagit såna som legat ner och varit trasiga… Det tycker jag inte gör så himmla mycket.

Sen har vi hittat pinnar vid ip(fotbollsplan). Där kör inga utanför vid ett dike i skogen? Ska vi då leta på ett hål för att stopppa ner dom i?

Kramiz Amanda och Danny!

tsset
0

#40 Det gör extremt mycket för någon som är ute på vägen och kör, även en trasig pinne hjälper en att lokalisera var vägen går och det gör en himla stor skillnad om det sitter en halv pinne vid vägkanten eller ingen alls.

Men det kan ju vara svårt att förstå om man inte själv kört i snöstorm och inte sett vart vägen går pga avsaknad av vägpinnar lite här och där.

Sen om de ligger slängda i skogen långt ifrån en väg så är det en helt annan sak, men i grund och botten är det ju någon som har flyttat på pinnarna och jag tycker inte att det är något att utnyttja eller göra positivt och tipsa andra om. Pga dem pinnarna så kan någon ha missat vägen. Så egentligen, ja. Plocka med pinnarna och sätt ner dem längst med vägen, jämför med övriga pinnar vart den ska sitta och rädda ett liv. Och använd vanliga plaströr till att bygga egna hinder, det skadar ingen.

Knutte-love
0

Om det e en halv pinne man tar upp så sitter ju fortfarande halva delen kvar elr? Mn rycker ju inte upp den halva som sitter kvar för att den hag gått sönder..

Vem som helst kan missa  vägen elr tappa kontrollen över bilen. Även fasst det finns vägpinnar. men jag kan hlla med om att dom e bra. jag kör bara på sommaren för att jag har en moppe. så jag kan föreställa mej om att köra i snöstorm. MEn om dom ligger långt i från en väg så känns det inte som m man vill gå till vägen för att leta ett hål om knappt yns. elr har jag fel?

Visst det skadar ingen att andvända plaströr. men vägpiar är också plaströr. Och det skadar ingen det heller. om dom har satt upp nya vägpinnar överallt..

Kramiz Amanda och Danny!

Moa-16
0

Tar ni vägpinnarna & använder som hinder. Fy på er ;) Men om dom är trasiga så gör det väl inte så mycket. Kan tänka mig att man får leta ett tag bara. Eller?, jag har aldrig sett någon trasig som ligger vid vägen iaf26

tsset
0

#42 Vadå ta upp en halv pinne? Min poäng är - låt bli pinnarna vid vägen oavsett om de är hela eller halva, sätt upp det som går att sätta upp för även en halv pinne är bättre än inget.

Självklart kan man det, men vägpinnar handlar om att kunna SE vart vägen är så man vet var man kan köra, när det är kritvitt på marken krävs det inte ens att det snöar eller är mörkt ute för att man ska köra av vägen om det saknas vägpinnar. Man kan ha full uppmärksamhet och köra 20 km/h och ändå fastna i diket.

Om man kan leta pinnar i skogen och plocka med dem hem kan man allt lägga pinnarna vid vägkanten också eller trycka ner dem, inte svårt alls och inte mer ansträngande än att ta hem dem. Du kanske inte ser problemen nu, men en dag gör du det och då kommer du nog också att ångra dig. Poängen där är iaf att man inte ska stödja att andra plockar ner pinnar eller tipsa andra om det som att det vore något bra.

Visst, vägpinnarna är också plaströr men de har redan en funktion och det skadar andra att plocka dem om de inte är där dem är. Så det finns ingen anledning att använda dem eller tipsa andra om det, köp plaströr istället!

Yessica
0

Usch säger jag bara när jag läser att ni inte förstår vitsen med vägpinnarna. Det är inte speciellt dyrt att köpa plaströr. Har ni inte råd att köpa plaströr kanske det inte är tävling med hund nu ska hålla på med? Okej, nu var jag kanske lite väl hård och orättvis. Men faktiskt, platsrör är inte dyrt… Bättre att köpa egna än ta från vägarna, oavsett om man hittar i skogen eller vid vägen. Sätt upp den vid nämaste väg då istället. Så räddar ni antagligen någons liv som tsset säger.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

saandrra
0

Ett plaströr (Elrör) är ca 3 meter och kostar ca 12 kr.