Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5915 ggr
sandraDeLuxe
0

Halsband eller sele?

Vad använder ni på era hundar?

Halsband, sele, eller olika?

Vad använder ni för halsband isf?

För -och nackdelar.

/SG

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hanen halsband.
Tiken sele.

Hanen har halsband tills jag hittat en passande sele.
Tiken har sele för att hon är liten, små hundar har lättare att få skador av ryck, känliga luftrör o.s.v.

Men personligen finner jag inga nackdelar med selen.

[Hilo]
0

Oj, glömde svara.
Har tiken halsband, väldigt sällan är det ett fast halsband.
Hanen har vanligtvis ett helstryp i nylån, eller ett fast läderhalsband..

AnneN
0

Olika men oftast sele. De gånger jag har halsband så är det oftast för att hon inte kan ha selen och vintertäcket samtidigt och täcket behöver hon då det är kallt på vintern.

Några av fördelarna med sele för min del är:

• Den har bra reflexer så vi syns i mörkret.
  • Jag har lärt mig av med dumheten att rycka i kopplet för att få hunden att gå fint (är en metod som jag vuxit upp med tyvärr)
  • Min hund går finare i sele än i halsband.
  • Att jag inte längre rycker i kopplet har gjort att jag lärt mig en del nytt och bra om att träna min hund och även fått en bättre kontakt med hunden då jag styr med röst & kroppspråk istället för med kopplet.

Finns garanterat fler fördelar men är trött och kommer inte på mer nu.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tsset
0

Halsband när vi "bara går" och till vardags, retrieverkoppel när vi ska apportera, sele när vi drar och spårar.

Halvstrypshalsband används till vardags, dock lite stora… åtdraget tar sig ynglingen ur ändå om han skulle vilja, men å andra sidan är halsbandet mest för syns skull.

För- och nackdelar, ja retrieverkopplet är ju dölätt att bara slänga av ch funkar dessutom som en tydlig signal för min hund om vad vi ska göra.
Halsband och koppel vid vanliga promenader, lätt att bara dra på och ja.. sele för att det lämpar sig bäst för arbetet, nomesele för drag och vanlig sele för spår (vanliga funkar också som ett tydligt tecken).

Nackdelar… finns det några? ;)

Karizma
0

Har halsband oftast då läderhalsband. Men ska använda selen lite mer då våran tik har lite känslig lyftstrype, men hon drar inte i kopplet men sele är snällare för henne. Men vi har en sele som jag andvänder vid långpromenaden.

sara7012
0

Jag har ett halvstryp till Hannibal. Han har sele bara när han drar. Anledningen till att jag inte har sele på honom är att han blir så himla stark då så skulle han vilja tex jaga efter en hare skulle jag bara flyga efter :P

Jag använder halvstryp dels för att uppfödaren tyckte att de va de bästa. Men även för att han tar sig ur ett vanligt fast halsband. Stryp är oftast kedjor och de skaver så på pälsen. Hanns halsband han har nu är nått siden liknande tyg på insidan.

Kakan81
0

#3 skriver återigen bra inlägg.

Jag kan bara lägga till att med en y-sele kan hunden inte få kraft att dra.Skaffa inte en dragsele för då får hunden lättare att dra som är tanken med en dragsele.

Jag skulle aldrig ha stryp-koppel, vare sig hel eller halv. Tänk dig själv att ha ett halsband om halsen, hunden är lika känslig som oss där om inte mer.

#6 grejen med en sele är att hunden inte kan dra. Har din dragit iaf har du haft fel sele på honom.

tsset
0

#7 Eh…va?

y-selar går utmärkt för hunden att dra i, liksom alla andra selar. Allt hunden har på sig kan den dra i, oavsett om det är en vanlig sele, y-sele, halvstryp, helstryp, gummiband eller en tröja den har på sig. Allt GÅR att dra i, även "anti-drag"-selar.

Angående strypkoppel förstår jag inte resonemanget alls… hur skadar ett halsband oss? Inte alls. Allt hänger på hur man använder koppel/halsband, oavsett helstryp eller sele eller gummisnodd eller antidragsele. Allt är skadligt om det används på fel sätt, men använder man det rätt skadar det varken hund eller ägare. Jag har retrieverkoppel. och det har aldrig någonsin dragits åt runt halsen.

Stryp för korrigering/uppfostran är jag däremot helt emot, men så är jag emot alla typer av korrigeringar i allmänhet och djurplågeri i synnerhet.

sara7012
0

#7 Jag har tom testat så kallade gå fint selar men den sket han i totalt. Jag har ett halvstryp men använder inte stryp funktionen. De är iaf de som har funkat bäst för mig. En till anledning är att ett halsband inte trasslar in sig i pälsen på samma sätt som de selar jag har testat har gjort. Är svåra att få på med alla spännen. Jag har en eurasier så de är ju en del päls.

[Hilo]
0

#8 Bra inlägg! Allt är farligt om det används fel!

Crazzysazza
0

Mina har olika beronde på vad vi gör.. Om vi bara går på vanlig promenad eller ska till klubben har de stryp.. Tiken kan ha halvstryp ibland beroende på hur kallt det är..

Kedjan fastnar i pälsen.. Hanen har nylon stryp..

Sele och halsband om vi ska cyckla eller gå på lång promenad.

Bara sele om dom ska dra.

Tiken har bara sele när hon går i flexi koppel.

Kakan81
0

# 8 Klart allt är farligt om det används fel. Det är jättbra om du inte drar. Men hur många hundar ser du inte där ägarna drar och rycker? Att fundera på hur man själv skulle uppleva saker gör att man kanske gör annorlunda. Ex. om någon gör så här mot mig blir jag sårad så då gör inte jag så mot någon annan. Men tydligen ska man inte göra så när det gäller hundar för det är bara hundar.

Men anledningen till att jag kan säga att hunden inte kan dra i en y-sele är för att jag har sett det själv på en väns kurs.
Det var en ägare som kom med en stor hund, leonberger, hunden kom först och matte kom efter med hälarna i backen.

Min vän som är utbildad instruktör tog fram en y-sele och satte på hunden. Hunden gjorde några försök men matte kunde hålla kvar och fäljde inte med hunden på samma sätt. Efter 10 min kunde instruktören instruera ägaren i hur hon skulle göra för att hunden skulle gå fint i kopplet utan att dra. Så från att ägaren for som en trasa efter hunden så kunde hon få med sig hunden dit hon ville.

#9 Gå fint sele skulle jag aldrig använda.

sara7012
0

#12 Jag testade efter att Hannibal hade kastat sig iväg mot en annan hund och jag inte orkade hålla honom. Jag slet sönder halva handen och hade de vart aggresiva hundar hade de kunnat gå riktigt illa. Ville inte uppleva de igen. Men de va bara bökigt och funkade inte iaf.

Kakan81
0

#13 du såg säkert vad jag svarade i mitt tidigare inlägg om min instruktör. Skulle även kunna tipsa om en bra koppelbok. Men din hund kanske inte kastar iväg sig längre mot andra.

sara7012
0

#14 Jag tror inte att varken någon sele eller halsband eller nått funkar på honom han drar i allt. Han blir helt galet glad när han ser andra hundar. Han va ju så söt när han va liten så alla släppte fram sina hundar utan att fråga så han fick hälsa på alla =/ Har du tips på någon bok eller bara bra tips så skriv gärna de men kanske i ett pm då de inte riktigt hör till tråden :P

KickanW
0

Om jag ska ut och motionera min vovve, eller träna henne, använder jag sele. Då får hon springa lite som hon vill och dra lagom.

Om jag däremot ska gå med henne i t.ex. stan eller av någon anledning behöver ha en hund som går fint vid min sida använder jag ett halsband med halvstryp.

Mistle
0

Gammelhunden har ett halvstryp (läder/kedja), det är väl mest för att hon har haft det i hur många år som helst, det hänger liksom med.

Mittenhunden har ett helstryp (tyg, platt, 3cm brett), det för att hon inte ska kunna ta sig ur om det hände något. Jag har valt ett platt, tyg, 3 cm för att det ändå ska vara så milt som möjligt.

Minstingen har ett helt vanligt halsband som dessutom är reflexklätt.

Sen har de lite fler olika halsband, men det är dessa som används allra mest.

Personligen föredrar jag egentligen selar för jag tycker att det är skonsammare, men jag är dålig på att använda dem även om vi har till alla hundarna Oskyldig.

Retrieverkoppel slänger jag också på ibland när jag bara ska ha något enkelt eller bara ska ut och träna eller något då det ju är lite smidigare att stoppa undan.

[Hilo]
0

Tillägg -Sele används alltid vid cykelpromenader på hanen, tiken är lös. Skulle aldrig ha halsband (med koppel i) på hunden när jag cyklar..

Jag har Y-sele på min lilla tik. Inte för att hon drar utan för att det är den som sitter bäst på henne och så är den bekväm (ser det ut som). Glad

Blir nog en Y-sele på hanen också, när jag väl orkar mäta alla hans mått. Tikens sele köpte jag och en kompis med hjälp av ögonen, haha. Men den passade som handen i handsken.

SaraC
0

Sele (spårsele) har vi alltid. Jag använder sele av många anledningar. Främst för att det är det mest skonsamma och säkraste för honom, men också för att jag tycker det är snyggast på honom.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Marylojs
0

Min vuxna: Läderstryp till vardags (för att hon inte ska kunna krypa ur), kedja kopplat på icke stryp vid träning.

Unghunden: Brett (5 cm) fast läderhalsband än så länge.

Retriever till båda när vi går i skog eller på fält och de ändå springer lösa, för att det är ett bra koppel att ha i fickan.

hittadjur-se
0

Schäfern: helstryp länk, även reflexsele och sele ibland. Har även en DS länk till honom.

Taxen: DS länk som är kopplad till sele, som han jämt har ute, eftersom han drar sig lätt ur selen och far på egna äventyr ;-) Mellankoppling däremellan helt enkelt. Taxen ahr jämt sele eftersom han har diskbråck.

tsset
0

#12 Hur ägarna väljer att göra under promenad, att rycka och dra eller att låta hunden dra eller vad som helst, har ingenting med vad hunden har på sig att göra. Det är inte selen, halvstrypet, dressyrlänken, gåfint-selen, retrieverkopplet eller stackelhalsbandet det är fel på utan ägaren. Ingenting är farligt sålänge man använder det rätt, liksom att allt kan vara farligt om det används fel.

I mina ögon får man ha vad som helst på sin hund, dressyrlänk eller spårsele eller en ylletröja med koppelögla, så länge det följer lagen. Att använda det så hunden skadas är en helt annan historia, det kan man göra även med ett täcke om det används fel.

Sen tror jag helt klart att du fått det där med y-sele helt fel… ALLT går att dra i, om det är fast i konsistensen och sitter runt någon del av hunden. Oavsett om det är en dressyrlänk eller en y-sele, eller en tröja. Att det inte går att dra i en y-sele är alltså helt fel. Sen skriver du också att hunden försökte dra, vilket ju bevisar även för dig att det fortfarande är möjligt. Sen att matten lyckades hålla emot och sen lärde hunden hur man går har med annat än selen i sig att göra, förslagsvis var hunden väldigt stark kring nacken efter allt dragande men resten av kroppen där selen jobbar var inte lika välmusklad(olika muskler används ju) och därför kunde matten lättare hålla emot. Var det så berodde det på hundens muskler, inte selen i sig. En annan möjlighet är att hunden tyckte att halsbandet var obehagligt och av den anledningen drog. Åter igen inte selen utan hunden. Ytterligare en möjlighet är att matten ändrade sinnesstämning och attityd då selen kom på, just för att hon trodde att det skulle fungera. Åter igen, inte selen. Ägaren isf.

Och oavsett anledning så var det inte y-selen i sig som gjorde att hunden inte kunde dra, det är fullt möjligt att dra i en y-sele. Det du såg var alltså inte att y-selen var en magisk uppfinning för att få stopp på dragandet utan ett sätt att jobba med dragproblemet genom att byta muskler så matten fick en chans, att flytta det onda från halsen eller att förändra matten attityd genom intalning om att det skulle fungera. Eller annat alternativ.Y-selen kan hunden dra i, det kan jag lova och garantera dig.

Sen skulle jag aldrig jobba mot dragande genom att hålla emot hundens ryck, men det är jag det…

Qepta
0

Använder olika halsband på vovven, oftast ett halvstryp. Ska köpa ett sele också, när vi ska ut och cykla osv.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Wera]
0

När vår hund kom hem till oss vela han inte röra på sig när han hade koppel så vi gick med sele de första veckorna och nu går han med halsband eftersom selet gick sönder 8)

Heleneafelm
0

Jag har sele på mina Chihuahua, enda sättet att kunna ha löst koppel, har de halsband måste kopplet vara sträckt annars hamnar det mellan benen direkt, finns ju bara ca 7 cm slack därframme på en chi….

Kelpiehanen har nylonstryp när vi är iväg någonstans, halvstryp m reflex hela tiden hemma.