Uppmärksamhets sökande vovvar
Min lilla dam har ibland sina "Jag vill att du klappar mig nu" ögonblick, viftande svans och en glad blick och kanske en blick upp i soffan som frågar "får jag komma upp också?". Men jag ger inte alltid efter för hennes uppmärksamhets sökande, har jag något annat för mig eller jag tycker hunden skall gå och lägga sig och ta det lugnt ett tag (om hon har precis kommit in efter promenaden exempelvis) så ignorerar jag henne fullt ut.. Slutligen går hon och lägger sig precis som jag vill..
Är de fler än jag som har denna inställning att hunden skall inte få uppmärksamhet varje gång den frågar, speciellt om det inte passar mig..
Well, hundar ska ju kunna slappna av och stänga av när man gjort något. Så ja. Jag kan väl säga att jag har den intsällningen.
Fast det "problemet" med tiken har jag aldrig..
Bara hanen som kommer och ska ha uppmärksamhet om han vill
(inte behöver alltså, utan bara vill) ut eller kampa..

På min är det knappast ett problem men jag noterade beteendet nu när vi om in efter att ha gått promenad och busat runt… när hon kom till mig så var hon inte alls kontaktsökande men det har vänt runt 90 grader, så egentligen är man överlycklig över hennes kontakt försök men samtidigt finns det gränser som man håller för när det är lämpligt…
Nej, han får inte alltid uppmärksamhet när han ber om det, det skulle nog bli ganska ohållbart
Men, vi har redan byggt upp vår kontakt och han har lärt sig att vara uppmärksam på matte, med en ny hund tar jag i större utsträckning till vara på kontakten hunden söker.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#2 Därför jag gjorde "".
Menade mest att min tik alltid vilar inne, om vi nu faktiskt inte gör något. Hon stänger av helt av sig själv.. Väldigt skönt faktiskt.
Självklart, man undviker så mycket problem då!
Fast jag uttrycker det hellre som att "när jag inte vill hundarna något så ska vi inte göra något och jag ropar om de behövs".
Ibland ropar jag till mig dem, eller inbjuder på annat sätt till gos och mys eller lek eller träning eller mat eller vad som. Ibland testar dem ju också om de kanske får gosa denna gång (andra i hushållet har ju gett utdelning nån gång när de kommit fram alltså testar dem då det kan ge utdelning) och då visar jag direkt vad jag vill. Ibland gosar vi, ibland bryr jag mig inte.
Dock måste man ju utgå från individen, somliga hundar drar sig alltid undan och med dem belönas alla försök till att vilja ha uppmärksamhet, eller att vilja göra något alls(till en början,när jag sen har viljan så går jag över till "när jag ropar", liknande sker utomhus oavsett typ av hund). Men med mina val av hund har jag sällan det problemet :)
Nej men vi har våra tider här med :D så om itne jag följer mina tider det är vissa pogram jag tittar på så kommer hon o vill ha uppmärksamhet, och jag ger med mig för det är våran tid :) Så ofta här sitter jag vid 09 o kollar på tv till 11 sen tar vi en 1.20 min promenad innan vi hämntar dottern i skolan. Men våran hund måste ha sitt lugn i ha vissa tider har jag med märkt föjer jag dom inte så blir hon gärna lite orolig. Men ska vi ta bilen bara en tur så är det itne alltid damen får följa med trots ihärdigt fjäsk o snälla blickar så blir det nej stanna hemma iaf.