Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 4293 ggr
sokka
0

Höfter? Avel? Registrering? Utställning?

Har lite frågor om höfter då jag läste att en i min tiks kull (bror) hade fått C på höfterna och jag ännu inte kollat upp hennes…

1, Vad innebär det med C-höft, under grad för bra förstår jag då A & B är att föredra, men får man inte anmäla till SKK om tiken har C höfter och man parar ändå?

2, När ska man kolla höfter? Hon är drygt 2 år och vet inte 100% men vi tror att vi inom en framtid vill ta en valpkull på henne, hennes temprament är så sjukt bra!

3, Var hittar man, isåfall, en lämplig hane?

4, Vad kostar det att kolla armbågar och höfter? Måste båda vara A eller B för att godkännas?

Och gärna lite övriga synpunkter på allting! Hon är heller aldrig utstöälld, vet någon hur ´man kommer igång på hobbynivå, skvallra gärna!

[Malin3033]
0

1. Det finns en jätte bra artikel om höftledsdys. på hundar.ifokus. Läs igenom den. Men precis som du säger så är A det bästa och det innebär att höftledkulan ligger helt rätt i skålen. B Så är det inte lika bra. Men en hund med A eller B har höftledsdys.
Jag har ingen aning om ifall tikens valpar får registreras om tiken har C eller värre höfter. Men jag skulle aldrig para en tik med C-höfter - för då har hon höftledsdys. och inget man vill att valparna ska få.

2. Efter 18månader kan man röntga hunden. Så ni borde röntga henne inom snar framtid då det är en lämplig ålder hon är i.
Vad är det för ras på tiken? Varför vill ni ta en valpkull? Vad kan ni tillföra rasen genom att ta en valpkull?

3. Rasklubben brukar kunna hjälpa en med att hitta lämplig hane.

4. Ungefär 1000-1500kr.

Har för mig att det även finns artiklar om utställning. Klockan är elva och jag är trött. Hoppas att mitt inlägg hjälpte lite iallafall. :)

Men tänk igenom det där med valpkull en gång till!

sokka
0

w

sokka
0

Ja asså har en del vänner inom vetrinärklinkier som är djurskötare osv, får ständigt höra hur bra mentalt temprament hon har, det vill jag tillföra rasen, alla hennes bra egenskaper. Hon är en otroligt stabil hund.

Det är en bullmastiff, därför är höfter viktigt pga storlek och att det är känslig, men samtidigt, får det inte linjeavlas varför jag tror det förekommit C höfter inom rasen, nu är jag absolut ingen expert, har bara läst en del. Sen vill jag behålla en eller två valpar då vi har två hundar, och har ett stort intresse av det privat. Vill flytta till gård inom en viss framtid, och älskar rasen, hade gärna haft 1 eller 2 valpar efter henne om plats finns i framtiden.

Men det är ju oaktuellt nu, då hon precis blev 2, vill jag vänta minst 1 år till isåfall.

Taxelina
0

En viktig del är att du röntgar höfterna på henne. Dertär ju en ganska tung ras. C höft är ju inte så jätte bra att avla på , men på  just höfter är jag rätt dålig då vi inte har dom problemen på våra raser.

Hör av dej till ert eventuella avels råd i rasklubben och fråga lite om dom kan hjälpa dej att hitta en lämplig hane. En stor fördel är att du ställt ut henne då du får höra från domaren om hon är rastypisk med mera. Fastna inte för bara en kritik, utan gå på fler. Passa på i sommar. Sök på din ras på nätet så får du säkert upp flera tänkbara hanar till tiken. När du har fått tag på registrering nummer till hanen kan du sedan gå in på skk,s hemsida och kolla upp hanens höfter på "sök hund" Du kan sedan gå in på skk,s avelsdata där du behöver registrera dej. Gå in på  "parningar"tror jag det står. Överst skriver du in din tiks registerings nummer och nedanför skriver du hanens reg nummer. Då får du fram en simulerad stamtavla på en eventuell valp. Där står det även inavelsgrad. Vet ej vad ni har för gräns på grad, men 0,0% är ju den bästa att sträva efter. Du kan prova på hur många hanar du vill.

När du sedan kommit så långt att det är dags för en parning, se då till att alla parnings överenskommelser är gjorda INNAN parning. Det finns parningspapper att ladda hem från skk.

Om du ska starta en uppfödning så ska du spara en tik för att sedan kunna para vidare på. Sparar du 2 har du 2 likadana linjer att avla på. En tanke är ju att köpa in en frisk liten tik från andra linjer. Och så vidare.

Ett måste för att kunna starta en kennel är ett hyffsat start kapital. Även som hobbyverksamhet är det väldigt kostbart. Här har vi 2 valpkullar just nu och dom kostar massor i bara foder. Det är en hel massa man måste tänka på.

Men det är ju så ljuvligt att mysa med små goa varma valpar att man glömmer hur mycket jobb det är.

Men jag håller tummarna för dej och hoppas det kommer gå jätte bra för dej.

Lycka tillSkrattande

Gluskap
0

När det gäller Bullmastiff så har jag för mig att en av hundarna måste vara friröntgad (HD+AD), men det är ju att föredra att båda är det. Kolla på rasklubbens hemsida.

Bullmastiff ska väl hjärtröntgas också?

Jag tycker du ska börja med att röntga henne och sen utgå från resultatet för att se om hon är bra avelsmaterial.

sokka
0

.