åka skidor med hund
Har ni ngn gång åkt längdåkning tillsammans med eran hund?
Vi tänkte ta med våran schäfer till fjällen i april , och åka längdåkning med honom.
Är det ngt man kan öva på nu innan man åker, och vad ska man tänka på när man har hunden med sig i spåret?
Såklart har jag det både med mina egna hund och andras
Senast var i söndags faktiskt, då åkte jag med en hund jag var hundvakt åt. Det du kan tänka på är att ha dragsele(t.ex nomeselen) om det är en jätte dragig hund. Så den inte får nackskador eller dylikt, även att om den är en hund som sätter fart efter djur(t.ex fåglar) att du vet att du kan hålla kvar hunden och samtidigt inte släpa efter x) (Tänker på att man väldigt lätt glider iväg i skidor, det är ju trots allt det skidor är till för, att smidigt glida!
)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ehm, är ingen expert men min hund får dra mej på skidor, fast jag måste föstås hjälpa till.
Tänk på att inte ha hunden för nära ifall du skulle råka åka på den :)
Någon annan kan säkert ge dej fler tips!
Glömde, det är smart att ha en lång lina, eller ett spännband eller liknande istället för vanligt koppel, för som sagt om det tvärstannar åker du på den, sen förhindrar du den lite att den går på spåret(om den har långt koppel tycker den nog det är rolig att lukta på kanten) men samtidigt, om den inte så har den ju större chans att gå på spåret för att det har såpass långt… Men den tycker nog det är mycket roligare att vara "fri". Men undvik Flexikoppel, i fredags när jag skulle åka åkte jag med ett flexi då det var hennes koppel, det gick knappt att åka då den är så klumpig att hålla i. Så nästa gång jag åkte med henne(som jag sa i #1, söndags) tog jag ett spännband. Hade egna koppel som jag haft från mina hundar men det var "korta" koppel
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
okej, tack så mkt för tipsen :)
ska bli väldigt spännande och se hur det går :p
Ska börja åka med min hund och jag har fått tips av en bekant som åker med sina hundar. Det är ganska viktigt att lära hunden stanna, höger, vänster och även sakta ner kan vara användbart. Jag ska nog beställa sele och lina från björkis. Du kan ju kika där!