Morrar när han är underlägsen?.
Hejsan. har lite problem med "min" hund. Han morrar när han ligger på rygg och är underlägsen, varför?
Sen så lyssnar han absolut inte när jag går ut med han på gården. (Han kan stå kvar mitt på gräsmattan och äta gräs.)
Hoppas ni kan hjälpa mej. =) Kramar Amanda

Att han morrar när han visar magen är ett tecken på att han är osäker. Troligtvis så känner han sig hotad av dig. Är det du som lägger honom på rygg eller gör han det själv?
Att han inte lyssnar känner jag igen. Vår lilla Emil är nu 6 månader och har kommit i tonårs"trots". Mitt tips är att använda långlina och öva kontaktövningar och belöna när han gör rätt. Det ska vara kul att vara med matte och ibland behöver vi människor öva på att vara roliga då vi tenderar att bara korregera och skälla.
Mvh
Karin
#1 - Tack.:) Jag lägger han ibland och ibland så gör han det själv.
Hur gör man kontakt ävningar då?
Ådi är den andra hunden som vi har. :P
Kramar Amanda
#2 Du kan börja med att hålla en godis bredvid ögonen (på dig själv) när hunden tar kontakt med dig (kollar dig i ögonen) belönar du med godisen, senare kan du utöka avståndet.

#2 Jag tror inte på att man ska fostra hundar genom att tvinga dem på rygg. Det förstör tilliten han har för dig. Tänk dig själv om din mamma skulle tvinga ner dig på golvet för att du gjorde något dumt.Det skulle verkligen vara obehagligt.
Jag skulle rekomendera dig att läsa "Skjut inte hunden" av Karen Pryor, den handlar om positiv förstärkning och bygger upp en mycket roligare relation till hunden utan en massa ryck och slit å "fyande".
Har lite övningar från valpkursen. Ska se om jag kan skicka dem till dig.
Ps. Emil är vår första hund Ds.
#4 jag håller med där ang lägga ner en hund hjälper inte tvärtom.

Morrningar är en avståndsökande signal, inte en aggressiv signal. En morrande hund ber dig backa, för att du är för nära, för hotfull, och den litar inte på dig.
Försök bygga förtroende mellan er, lär din hund att du är rolig, och att det lönar sig att vara i din närhet. Du kan tex ropa hans namn och sen springa iväg och busa, hitta skatter (nån rolig leksak eller en näve godis du lägger ut utan att han ser det) som du glatt hojtar till när du hittar, och sen delar med dig av om han kommer.
Du kanske skulle gå en kurs med honom, för att få ett roligt samarbete mellan er?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#5 trevligt med någon mer som inte tror på det. Vet inte hur många jag ser som brottar ner sina hundar när de inte lyssnar. Detta eftersom jag börjat röra mig mer ute med Emil. *suck*

#6 förklarar bra varför din hund morrar och vad du kan göra för att få en bättre relation till hunden.
För varje gång du tvingar ner honom på rygg eller liknande kommer du minska hans tillit till dig. Det finns tyvärr ingenting att vinna på den metoden.
8, jag tror du menar #0? :)

#9 noop jag menade att Vattnadal förklarade bra. :)
Instämmer med övriga, bygg upp relationen istället, lek och gör saker tillsammans där ni samarbetar och har kul så att han lär sig lita på dig och söka sig till dig, sen när du väl har en etablerad relation kan du ställa krav.
≧◔◡◔≦
10, ja du har så rätt det var ett bra svar som 8 säger. En fråga då ang detta till Vattnadal #8. Om jag är ute med min hund vi möter folk det är alkolister och min hund morrar lång väg innan jag ser att det änds är dom. Lika så mot hundar kan hon morra åt. Litar inte hon på mig i det läget?
Kan säga att hon skiter igentligen i hundar i sig vi har flera promenad vänner med hundar och man kan allså stå och snacka utan problem. Men hennes kompis vart svårt anfallen och hon såg det hela därmed brast tilliten på vissa ´hundar framförallt hanar. Fyllon gillar hon inte vi drickar aldrig själva heller.

Om din hund morrar åt alkisar, så är det dem hon morrar åt, och säger "ni är läskiga, håll er borta". I det läget kan du försöka vara extra tydlig i att du reder ut situationen och alltid ser till att vara mellan henne och dem, samt att aldrig låta läksiga folk, hundar eller vad som helst, komma fram till henne.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
13, tack för ditt svar var så jag antog, hon känner av dig en bra bit med jag ser på hela henne att det kommer nån och visst råkar det vara dom med. Jag gör ingen jätte grejj av det hela utan är normal och försöker få henne att konsentrera sig på mig de är inte så himmla pålitliga de alkolisterna/narkomaner så hon har all rätt att inte lita på dom. Möter dom kanske 1 gång i veckan.
Men bara en fråga. hur ska jag kunna bestämma över han då? AHn har ju alltid bestämmt över mej. det är därför jag lägger han på rygg. då vet han ju att det är jag som bestämmer..? Men nu får jag ju inte göra det så nu kommer ju han bestämma över mej igen ju??
#4 Men jag tvingar han nästan aldrig ju?? Han lägger sej oftast själv..
Men varför är han "knäpp" ute och inte inne. Inne är det bara jag som finns i hans värld men han blir ju "konstig" ute.?
17, Träna på kontaktövning! Det är där det brister på Er du har inte tränat han, sen lägga sig på rygg gör han själv menar du lutar du dig över honom? Sen så är man ett team med sin hund "inte du är undergiven o jag är domenant metoder". Läs lite böcker o gå kurser få lite livehjälp en bra kunning personlig tränare ser dina brister o kan förklara vad din hund menar när han gör vissa saker.

#15 kan varmt rekommendera dig att läsa "Alfa syndromet" av Anders Hallgren. "Dominans & Ledarskap Fakta eller myt" av Barry Eaton kan jag oxå varmt rekommenader.
Man bestämmer inte över en hund bara för att man lägger den på rygg. Det enda det visar för hunden är att du är opålitlig och lynnig = man gör bäst i att inte beblanda sig med dig.
Försök att släppa hela tanken om att någon av er ska bestämma över den andre. Hunden har deffinitivt inte det synsättet iaf! Försök istället bygga upp en god relation som bygger på förståelse, gemenskap och roliga saker. Ni ska leva ihop, ni ska trivas tillsammans och så blir det knappast om någon utsätts för övergrepp (ja för i hundvärlden är det just vad en "alfarullning" är, ett övergrepp! Så gör ingen stabil och trygg individ!)
19 bra skrivet och bra boktips med :)

#15 Tänk ut vilken relation det är du vill ha med din hund.
Att med jämna mellanrum trycka ner sin hund på rygg skapar en ganska otrygg relation. Hunden uppfattar inte det som att du bestämmer, utan som oförutsägbar och våldsbenägen, det bygger ingen bra tillit. Och du vill väl att din hund ska känna sig trygg med dig och lita på dig? Det är när den gör det som den också kan låta dig fatta viktiga beslut och lita på att du reder ut en situation på bästa sätt.
Försök se er som ett team istället för en maktkamp.
När, i vilka situationer är det som du lägger ner honom på rygg?
Hur vet du att han skulle bestämma över dig?
#16 I vilka sammanhang är det som han lägger sig själv? Hur ser hela händelseförloppet ut?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Ändra synsättet lite, tänk inte "jag bestämmer, du lyder", utan tänk mer "vi är ett team, vi sammarbetar". Så jag tänker med min vovve, skulle aldrig trycka ner honom på rygg så då det skulle skada min relation med honom.
Hur menar du att han bestämmer över dig?
Fy vad jag mår dårligt. sitter och gråter när jag tänker på vad jag har gjort med Ådi.
Det enda jag har velat är att han ska känna sej trygg med mej och vara ett team. men nu skiter jag i det.
I morse så tränade jag med han att han skulle ha kontakt med mej för att få godiset. och han hade direkt kontakt med mej. Det är väl bra? Det tycker jag iallafall.
#22 Ja han lyssnar inte och gör inte som jag säger.
#21Ja förut så stog han och åt gräs istället för att lyssna på mej. och då skulle jag gå dit och säga till han att han skulle komma och gå in. Och när jag var vid han lade han sej ned.

#23 Det är jättebra! :).
Jag blir också jätteglad av att läsa det här! Att se att du verkligen tar det till dig och vill göra en förändring, tyvärr så brukar det inte vara jättemånga som reagerar på det sättet.
Jag tycker du ska läsa de böcker som du har fått föreslagit. Jag har själv inte läst dem men de som har skrivit förslagen verkar ha koll.
Eventuellt kan du också ta kontakt med en tränare som jobbar med bra metoder. Det är ju givetvis svårt att veta vilken som är lämplig, alla får ju sina metoder att låta som de bästa och "rätta". Men försök att ta reda på så mycket du kan.
Du kan också leta upp någon annan hundmänniska att prata lite med :).
Givetvis så måste det vara metoder som du känner dig bekväm med.
När han lägger sig själv, är det då på rygg, sidan eller bara vanligt?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
23, det är jätte bra forsätt så, du har en fin hund där :) mer träning o du ska snart se att du o han är ett bra team. Godis det är ju jätte bra att ha med sig. Du har inte nån du kan höra dig för att bli träningskompis med hund. För ibland kan det vara bra o få lite tips med och att man har en bra hundkompis med. Nu har jag en hund som inte leker med andra men har vänner med liksinnade hundar och vi tränar en del kontakt fast en till hund är med :) Sen om din gillar leka kan man göra det med träna inkallning osv. men läs gärna lite böcker för man får lite AHAupplevelser då med :D
Tack för era svar. vi kämmpar på så gott det går.. =) Han har börjat koncentera sej mera nu när vi är ute. för nu lyssnar han mera.=)
Jag tänkte träna Agility emorgon. så vi får se hur duktiga vi är.=D
#25Haha tackar:) han är jätte fin.=) TAck för det du skrev. ska genast kolla om syrran har någon bok. hon har en om flatcoated retriever vet jag. men i den står det ju bara om rasen. så ska kolla om hon har någon annan bok.=)
MVH Amanda
26 Bibblan kan jag tipsa om 
#27 okej.