Ibland aggresiv nattetid.
Hej!
Jag och flickvännen har en Dansk/Svensk Gårdshund som blir 1 år om några dagar.
Han är ett riktigt charmtroll och vi tycker att uppfostran av honom går väldigt bra och i den riktning vi vill. Han älskar människor, är väldigt lättlärd och är äntligen ganska dräglig att gå i koppel med (även om hundmöten behöver mer träning).
Men vi har ett litet problem. Nattetid, precis innan vi ska lägga oss så vill han gärna ta ett av sina tuggben (inte pipleksaker eller bollen av någon anledning) och gömma sig någonstans med. Sedan blir han vansinnig om man försöker ta det från honom.Han biter inte men morrar/vrålar och visar tänder.
Vi har hittills bemött det här genom att ta honom i nackskinnet och trycka ner honom i golvet samt säga "NEJ!" väldigt bestämt och sedan ta ifrån honom benet.
Vi försöker även komma ihåg att lägga undan tuggbenen innan läggdags så han inte skall kunna gömma sig med dem.
Så, är detta en vanlig "tonårs-fas" eller något annat? Gör vi rätt när vi korrigerar honom så här?

Mvh Raya
_Jag har samma problem. Fast hela tiden… Min tik tar sitt ben och lägger sig och tuggar, och kommer nån i närheten så morrar hon och visar tänder. Även mot barn är hon sån och det beteendet är inget jag kan tillåta eftersom jag ofta har barnen hos mig. Jag brukar ta henne i nackskinnet och ge av ett stort NEJ eller FY, och sen ger jag tillbaka benet. Fortsätter hon efter det så tar jag bort benet helt och hållet.
Är också tacksam för svar.._
Testa att köra "byteshandel" med honom istället om ni nu prompt måste ta benet ifrån honom. =) Ge något i utbyte. Detär egentligen inget konstigt att en hund vill ha kvar sin resurs och uttrycker det, tycker jag. När ni trycker ner honom och tar benet får han det ju befogat att han måste försvara sig.
Min hund visade liknande tendenser först. Nu, efter att ha "idkat byteshandel" några gånger, är han självsäker nog att veta att ingen är ute efter hans saker och att det alltid mynnar ut i något positivt, så jag kan plocka vad som helst från honom och han brukar även komma och visa upp sina fina, fina fynd i mitt knä - vilket besparar mig en hel del passande. ;) Ibland är det något han inte får ha - då tar jag det, men då gör vi något kul direkt efteråt. Leker och stojjar en stund, eller så får han en riktigt smaskig godisbit.
//Lina

#2 Grejen är den att han inte alls har några problem med att någon rör eller tar hans tuggben (inte för att vi brukar ta ifrån honom dem när han ligger och tuggar på dem
) någon annan tid på dygnet.
Utan det är bara precis innan vi skall gå in i sovrummet som man ibland ser att han *poff* kommer att tänka på att han måste springa iväg och hämta ett ben. Sen gömmer han sig ofta under sängen som för att provocera lite. Han tuggar inte ens på det. Känns mest som någon hierarki-grej..
Men oftast går han ju bara glatt med oss in och hoppar upp i sängen eller ner i korgen och lägger sig.
Vi vil bara att han skall acceptera att det är vi som bestämmer, även när vi lägger oss.