Ut och kissa mitt i natten!
Min lilla hund på 12 kilo har börjat dricka på eftermiddagen och kvällen. Som följd måste vi gå ut mitt i natten. Han dricker inte mer än normalt bara att det är en vana han lagt sig till med. Ibland har han lyft på benet vid en stol, det har blivit några droppar bara. Har ni några råd? Jag kan ju inte ta bort vattenskålen heller.
Klart du kan ta bort skålen, om han nu häller i sig massa vatten innan läggdags vilket han förmodligen gör då han behöver ut. Dricker han oftare? Då får han ju i sig större mängd totalt, även om det är vanlig mängd.
Jag hade tagit bort skålen, man kan dricka lite vatten i samband med mat eller att man är törstig men att gå och dricka för drickandets skull ska inte hunden tjäna något på. Nu kommer han ju ut på natten också. Så småningom kommer skålen tillbaka, men nu skulle jag vilja se om hunden fortfarande vill ut trots att vattenmängden minskat, eller om det är något annat.
Kolla också upp så det inte finns en anledning till att han dricker mer och måste upp mitt i natten. Ta en ordentlig runda på kvällen och se till att han kissat klart, ska alltså inte komma några droppar även om han lyfter på benet. Då ska han inte behöva ut sen.
Hur gammal är han?
Skulle först och främst utesluta att det inte är något fysiskt fel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vi har haft vår valp i bur på nätterna. Om hon var lös i rummet gick hon upp på nätterna när hon tyckte att man sovit färdigt, och blev således kissenödig, och kissade. Var hon i buren hade hon ju inte annat val än att ligga kvar, och kroppen och kisseriet satte liksom inte igång helt förrän vi släppte ut henne på morgonen. Så småningom öppnade vi buren och hade "lekhage" an kompostgrindar runt den, så hon kunde ligga utanför buren om hon ville, men ändå inte gå omkring och bli kissnödig.
Så mitt tips är att testa begränsa utrymmet för honom på nätterna ett tag, tills han slappnar av bättre på natten.
Jag hade nog kollat med veterinär så det inte rör sig om uvi..
Självklart ska du inte ta bort vattnet:) Enligt lag ska hundar som hålls inomhus ha fri tillgång till vatten…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#3 Stängd bur är inte tillåtet enligt lag! Däremot kan man begränsa utrymmet så de bara har ett rum att vara i…
/Ingalill
Kan väl passa på att förtydliga mitt "ta bort vattenskålen". Menar då inte att den ska bort helt, utan bara att du kan plocka bort den för stunden, har han druckit lite så räcker det.
När min valp var valp hade han som vana att dricka upp allt vatten i skålen, då fick han så jag ansåg att det räckte och sen åkte skålen upp och ställdes ner när han inte såg. Så fanns det när han vart törstig igen.
En annan idé är att minska mängden vatten i skålen, vilket vi också gjorde med valpen. Badkarsmängd är ju inget krav.
Men som nämnt, kolla så det inte är något annat fel först.

Hundar har en förmåga att dricka när de är rastlösa/nervösa/uttråkade du kan kika lite på han/hon om det är vid sådana tillfällen han/hon dricker!
En vän till mig hade en hund som drack när hon var uttråkad, ofta efter långpromenaden och hon hade vilat färdigt, det slutade med att hon kissade inne på nätterna. . .
Så vattnet togs fram med jämna mellanrum för att erbjuda vatten på eftermiddagarna, sen efter ett tag så förstod hon att man inte behöver dricka bara för att man har tråkigt och den kunde stå framme hela tiden. . .
Fast jag rekommenderar som de andra att först kolla upp så det inte är något fel på han/hon
"Fri tillgång" som det står i lagen kan inte jag tolka som ransonering efter ägarens val… Inte ransonerar väl vi oss själva när vi är törstiga?
Oftast om de dricker för mycket så ligger något medicinskt till grund.. Uvi eller högt socker är det första jag tänker på… Finns säkert många fler orsaker till extra törst… Min dricker massor efter sista rastningen men han håller sig som tur är hela natten ändå, trots att han även har vatten i sovrummet…
/Ingalill
Fri tillgång ser jag som att det alltid ska finnas. Men det säger inget om mängd eller att man kan säga "nej, nu räcker det" och ta bort skålen tillfälligt. Inget krav på ett helt badkar fyllt med vatten som hunden själv kan bestämma hur mycket den ska ha av.
Notera nu att jag tänker på dessa "vattenbufflar" och inte "vanliga" hundar. En vanlig tar vatten när den är törstig, vattenbufflar dricker tills det är slut oavsett mängd och det kan väl inte vara bra heller?
Nu var min valp sån som skulle ha slut på allt, hans mat skulle ätas upp direkt och vattnet skulle han dricka upp direkt, så ingen annan hann ta det från honom. En tidigare hund gjorde på samma sätt, mest beroende på att han tidigare inte haft varken mat eller vatten utan levt på smågrus. Att minska ner mängden eller säga "nu räcker det" och flytta undan skål/hund för stunden fungerade och de blev normal-drickare båda två.
Högt socker låter troligt om det är något fel och inte bara "dricka för skojs skull", något annat jag kom att tänka på är salt och tuggisar. Äter han mycket ben, grisöron eller så under dagen?

#5:
Enligt lag… Är det 1988:534 du syftar på?
3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.
Står inget om att det alltid måste finnas ett badkar framme…
Paragrafen fortsätter: Stall och andra förvaringsutrymmen för djur samt hägn ska ge djuren tillräckligt utrymme och skydd. Stall och andra förvaringsutrymmen för djur ska hållas rena.
Hittar ingenting om att burdörren måste vara öppen. Vart har du hittat det?
#10 Jag gör precis som dig! Min hund sover i en kompostgaller hage på nätterna. På dagen sover han vart han vill. Men han känner sig oerhört trygg i sin hage så där vill han gärna sova.

#10 Enligt L102 (SJVFS 2008:5 saknr L 102):
definitioner:
bur= förvaringsutrymme som inte uppfyller minimimåtten för box enligt kap. 2 24 § samt kap. 3 11 §.
box: inomhusutrymme med minimimått enligt kap. 2 24 § samt kap. 3 11 §.
Sedan då lagen om bur:
1 kap. 14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
Sen räknas följande tillfällen upp: utställning, tävling, priov samt träning inför tävling. Ä*ven i samband med transport och jakt.
För att se om förvaringsutrymmet är en bur eller laglig box, tittar man i tabellen i 2 kap 23 §. Det ska vara normal takhöjd, så allt som är under 180 cm (som är lågt i tak) faller under bur. en hund på upp til 35 cm ska ha 2 kvadratmeter, 36-45 cm ska ha 2,5 kvadrat, 46-55 cm ska ha 3,5 kvadrat, 56-65 cm ska ha 4,5 kvadrat och större hundar ska ha 5,5 kvadrat. Har man flewr hundar i, ska måtten ökas.
Detta innebär alltså att en komposthage måste ha minst måtten ovan för att räknas som box och vara laglig. Är den mindre räknas den som bur och blir olaglig.
Att sedan använda en bur som är öppen, så att hunden kan välja att gå ut om den vill, eller ha buren som trugghet och sovplats, är lagligt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#12 bra framtaget av rätt lag. Bra o veta för det är ofta folk har bur till sina hundar. En jag känner har kompostgaller då 8 rutor det blir som en lekhage en putteliten (extremt liten) nakenhane som inte vart rumsren trots en massa träning men nu börjar han visst bli det :)
#10 nej, jag syftar på lag SJVFS 2008:5…
7 § Hundar som vistas inomhus ska ha fri tillgång till dricksvatten. Då utomhustemperaturen är under noll ska hundar som permanent vistas i rastgård få ljummet vatten minst 2 gånger per dygn på ett sådant sätt att det inte omedelbart fryser, om de inte har tillgång till vatten från vattenautomat eller dylikt som erbjuder frostfritt vatten.
Och om bur:
14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet. 3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.
Sen kan du se definitionen av bur inomhus i #12…
/Ingalill

SJVFS = Statens jordbruksverks föreskrifter. Det är inte riktigt samma sak som lagen.
Men ni är hjärtligt välkomna att polisanmäla mig, om ni tror att jag plågar min hund. (Visserligen har jag nyligen haft en polis hemma hos mig som själv sett hur min hund bor, i och utanför bur. Hon hade inga anmärkningar.)
Det är för hundens skull jag hade henne instängd på nätterna. För att hon sov mycket bättre då. Valpar behöver sova ordentligt, men det är inte alla hundar som håller med om det när det finns så mycket spännande värld att upptäcka.
Jag vet såklart att det är lag på att inte ha hundar i bur. Men nu är det så att min valp känner sig trygg i sin bur så han får sova i den. Varför ska jag göra så han blir otrygg bara för att det är en lag? Jag släpper ju såklart ut honom när han vaknar. Han blir aldrig tvingad att sitta där inne när han är vaken eller så.
Men jag övar honom på att sova lös också nån gång per dag. Men jag får ta det sakta då han trivs i sin bur, stängd.

#15 och #16 - jag antar att ni mycket väl skulle kunna dra igen luckan nästan hela vägen, men inte stänga/låsa den utan att era hundar gör någon större grej av det? Alltså bara putta igen, på så sätt tar de sig ut om de skulle vilja(vilket det inte verkar som) samtidigt som ni har lagen på er sida. DET kan inte komma och säga något om, alltså i vilken grad burens lucka är öppen.

#18 I wish, men nej. Hon testar om det är stängt på riktigt. Är det det så accepterar hon det och stannar snällt, om än lite tjurigt ibland, men får hon upp dörren går hon ut.
#19 En liten valp som går upp och kissar ÄR kissnödig och SKA alltså få gå ut och kissa. Att du/ni sedan inte orkar upp mitt i natten ska inte valpen straffas för. Att stänga in valpen i en bur där den sedan får hålla sig är inte bra för valpen på något sätt och vi kan bara hoppats att den inte tagit skada av det, för valpen har inte utvecklats så mycket att den klarar av att hålla sig. Och enda anledningen till att den inte kissade även i buren var för att hundar inte kissar där dem sover(om det inte är riktigt illa).
Näe, har man valp får man ha valp hela vägen och inte bara dagtid. Första tiden med valp kräver att man tar hand om den dygnet runt, inte bara när man är själv tycker att det passar och sedan slänga in valpen i buren när man inte vill ha den.
Min hund på 5 månader är i helt stängd bur på natten. Han kissar sista gången halv 10 ungefär sen på morgonen går han ut och kisar lite före 7. Och han håller sig hela natten.
Vi har dyrt trä golv i vårat hus, så det skulle gå sönder om han skulle kissa på det och det skulle ligga kvar i flera timmar. Skulle vart skillnad om vi hade haft plast golv.
Men när han är helt rumsren så får han såklart sova lös på natten.
#15 Det är inte föreskrifter utan en lag som kom i maj 2008! I lagskriften finns tillägg på vissa saker som markeras med rekommendation… Resten är lag!
Att stänga in sin hund i en bur tycker jag är lika illa som att stänga in sitt barn i en låst bur! Helt idiotiskt och enligt mig (och lagen) djurplågeri…
/Ingalill
#21 Och då kan jag säga samma sak till dig, en valp som går upp och kissar behöver kissa och gör det inte för att jävlas. Den har ingen aning om hur dyrt ert golv är utan behöver kissa och gör då det. Att då istället tvinga valpen att hålla sig tills ni behagar gå upp är ren lathet från er sida. Är ert golv så himla viktigt så får ni hålla er vakna eller se till att vakna när valpen kliver upp.
Valp innebär ingen som helst skönhetssömn under flertalet månader, beroende på hur duktig man varit med rumsrenhetsträningen då, för vissa valpar lär sig tidigt att ett pip/skall vid dörren gör att de får gå ut(valpen vet då att man kissar ute=rumsrenhetstränad) men om ingen sedan släpper ut den kommer den självklart göra ifrån sig inne.
För det är så, att valpar inte kan hålla sig, och därför ska man inte på något sätt försöka tvinga dem till det heller förrän de är mogna nog att hålla sig(och även då ska man väl gå när de behöver kissa och inte bara när man själv känner för det?)
Näe, kan man inte ha valp även på natten utan bara när man själv tycker att det passar så kanske man skulle ha köpt sig ett gosedjur istället. De tar nämligen ingen skada av att slängas in i en bur varje natt, vilket valpen gör. och vi kan bara hoppas att de inte fått några skador, men risken finns.
#23 Kan tillägga att min valp skäller eller gnäller om han är nödig. Han väcker mig alltså, då går jag såklart ut med honom. Men senaste tiden har han sovit hela natten.

tsset:
Jag tycker att du säger mycket kloka saker, och du verkar ha mycket erfarenhet och kunskap. Jag uppskattar ofta dina inlägg och håller med dig i mycket. Men kunskap och erfarenhet har jag också. Du kan inte slå mig på fingrarna när det gäller vad det innebär att ha valp/hund.
Det är inte för att vi är lata som vi stänger in henne. Hade det varit så hade hon fått vara ute och kissat på golvet bäst hon ville, och så hade vi torkat det när vi orkade gå upp på morgonen. Det är för att hon ska sova bättre på nätterna. Finns det lockelser som är roligare än att sova så går hon upp, och efter en stunds aktivitet blir hon kissnödig. Det är sällan hon vaknar för att hon är kissnödig. När hon gör det gnäller hon lite, och vi tar ut henne så hon får kissa. Men för vår valp gäller verkligen out of sight - out of mind. Därför är buren ett ovärderligt sätt att få henne att slappna av och verkligen få välbehövlig vila. För valpar behöver sin skönhetssömn.
Och hon har kissat i buren när vi inte varit snabba nog med att klä på oss, så hon håller sig inte bara för att hon är instängd.
#22 Att jämföra med att stänga in barn i bur är väl att ta i? Buren är ju anpassad efter hundens storlek, så hunden ska få plats att stå upp och att ligga utsträckt. Ett barn kan väl knappast röra sig så i en bur? Men tycker du även att det är fel att stänga dörren till barnens rum när dom är där?
#25 hört talas om olika storlekar på burar?
Jag har aldrig stängt dörren till mina barns rum, nej. Men även om jag gjort det hade det varit en enorm skillnad… Barnen kan öppna en stängd dörr så länge den inte är låst från utsidan… en hund kan knappast öppna en stängd bur…
Med kunskap och erfarenhet så vet man att valpar sover så pass mycket de behöver. Går den upp och gör annat så har den uppenbarligen inget behov av sömn just då… Men du kanske har en alldeles unik valp som är helt olik alla andra valpar? Att den sover när du stänger in den är för att den är uttråkad, inte för att den är trött…
/Ingalill

#26 Jag har en schnauzer. Dom är som duracellkaniner.
Det var ett tag sen jag tyckte hela diskussionen började gå OT, och jag har själv bidragit till att detta börjar likna sandlådebråk mer än en tråd om att hjälpa TS med ett problem. Därför drar jag mig ifrån den här tråden nu, och vill ni fortsätta diskutera burar, lagar och hur jag behandlar min hund med mig så kan ni pm-a mig, så slipper andra utsättas för våra meningskiljaktigheter.
edit: Navarro, jag ber om ursäkt för detta. Hoppas du hittar en lösning, och att hunden mår bra.

Jag håller med tsset. Skulle aldrig komma på tanken att stänga in min nu 6 månaders valp i bur under natten.
Kissar hon på golvet. Tråkigt men det är en valp, sånt får man stå ut med.
Och hon håller sej hela nätterna. Sista rundan är runt tio och sen första rundan nästa dag är runt åtta.
Och det har funkat utmärkt sen hon var åtta veckor.
Och om en hund bara har tryggheten i en bur kan man börja fundera lite.
Mina hundar ser deras trygghet hos mej.

Vågar man tillägga att en del valpar behöver faktiskt stängas av… alltså tvingas till en lugn stund, kanske inte med bur men det finns andra sätt. Satt hundvakt åt en yorkie valp som gick på som en hyper snurra i nästan två timmar, den var man tvungen att "stänga av" alltså helt enkelt tvinga valpen att ligga still, 15 min senare sov valpen. Tror det gäller vissa raser ex. terriers som kan gå på lite för hårt och inte inse sitt behov av sömn..
Och OBS med tvinga så pratar vi om en hand som lägger ner valpen och ser till att den ligger ner och tar det lugnt..

29# Ja, vissa valpar vet inte att dom har en av stängnings knapp.
Och då måste man '' visa '' valpen hur man gör.
#24 Och du tror inte att han skulle göra det med buren öppen? Öppna buren lite, många hundar sover i sina burar och många känner sig avslappnade i dem, men buren behöver fortfarande vara öppen om det inte är transport eller ja, ni läste ju själva.
#25 Jag funderade vidare på det här under bussturen jag hunnit med sen jag skrev sist, och en klar fundering är om ni passivitetstränat någonting? Alltså lärt valpen att nu tar vi det lugnt. Du skriver själv om det nu, att hon kliver upp och hittar på egna aktiviteter och som ingann sedan säger så sover valpar så mycket dem behöver. Att varva ner är sedan något man ofta får hjälpa dem med, då genom passivitetsträning. Den är guld värd för framtiden, då en hund utan av-knapp kan bli problem för sig själv eller andra.
Lär valpen att när vi ligger i sängen så ligger du i buren(öppen), och vi vilar. Enklast är att inte alls bry sig om valpens påhitt, vare sig bråka om att gå tillbaka till buren eller försöka locka. Troligen kommer valpen snart söka sig till buren så småningom då ingen vill göra något med den, och då har ni uppnått det ni önskar.
Något jag kan tipsa om är att ha som regel att man alltid är lugn inomhus. Det har vi och den regeln underlättar. Inget lekande och springande inomhus, vilket gör även nätterna enklare för valparna. Vi kan träna lite lugna saker, men inget stress.
Sen kommer valpen en tid framöver att vakna mitt i natten då den anser sig ha sovit klart. Då får man minsann kliva upp och ta ut om den behöver kissa, men i övrigt så håller man sig lugn och fin och bara går tillbaka till sovrummet och lägger sig. Har man tränat ordentligt det här med att "är matte lugn så ska vi inte göra något" så kommer valpen troligen inse att det är lika bra att gå och lägga sig. Ännu bättre blir den träningen av att passivitetsträna på andra platser, gå till en park och bara koppla av själv och få valpen att inse att "nej, nu är matte lugn så då är det bäst att jag lägger mig jag också".
Skicka ut/förmedla rätt signaler alltså. Lär valpen att när matte är lugn så kommer vi inte göra något utan vi ska vila. Ovärdelig kunskap.
Och ang. skönhetssömnen. Lär man valpen detta, alltså att man inte alltid måste göra något utan kan vila varsomhelst när matte säger så, så kommer valpen gott och väl få sin skönhetssömn.
#29 Självklart, att kunna vila är en självklarhet att lära en valp, men det finns som du säger många fler sätt än tvång genom bur.
Jag har kört och kör stenhårt med att förmedla rätt signaler till min hund. Ser den att jag är uppe i varv så är det dags att öka takten och sitter jag och läser en bok så är vi lugna. Hunden "får det i blodet" och det blir inte lärande som i kommando utan mer en del av deras tillvaro(Svårt att hitta ett bra ord för det jag menar). När hunden väl kan det kan man gå över i lärande som att ligga plats trots att matte är uppe i varv, eller ösa järnet i söket medan matte står lugn och tittar på(dock syns det på vårt kroppsspråk att vi vill ha farten/vilan, men det är en annan punkt jag inte tänker dra här).
Tränar, ja "tränar" genom att hemma sitta och vila/läsa, kommer valpen med något och uppmanar till lek så bryr jag mig inte, behöver jag släppa ut valpen gör jag det lugnt, skulle den bita på någon sladd eller hitta på andra sattyg så manar jag lugnt bort den. Tillsist inser valpen att det är lika bra att ta det lugnt, och det innebär (lugnt) beröm.
Ute sker samma grej, jag står lugnt och valpen får ta till vad den vill, pipa, gnälla, skälla och dra och slänga sig tokig i koppel eller lös för den delen, men jag sitter/står kvar och är lugn. Tillsist ger den upp, och där kommer berömmet.
Det svåraste med detta är egentligen att själv hålla sig lugn men åh så välfungerande när man väl kan det! Burar är lite lättare, bara slänga in så är problemet löst, men det är ju tyvärr inte lagligt på det sättet med stängda burar. Istället kan man mycket väl låta buren stå öpppen, är den mysig och valpen gillar den kommer den gå in i den och vila under dagen. korta sekvenser självklart, valpar vill ha något att göra, men något är bättre än inget.
Ska tilläggas att det är viktigt att valpen/hunden har en egen plats där den inte blir störd. Gör det lättare för valpen/hunden att verkligen slappna av om den kan vara säker på att ingen kommer slänga sig över den eller så. Kan ge kortare sömn, men djupare och på så sätt bättre.

Tack till alla som bidragit till att öka min kunskap. Min hund är 12 år, men glad och pigg som en valp. Om han har varit ute kl 23.30 är det nästan omöjligt att väcka honom pä morgonen, han vill ligga kvar och sova länge. Det är nog att han är uttråkad och har fått en dålig vana, som någon skrivit om. Kanske har han sovit färdigt och vill ha sällskap, vi bor på landsbygden och han är ute stora delar av dagen. På morgonen när han väl kommer ut går han runt och märker 20 - 25 gånger, det är väl vilda djur som närmar sig gården på nätterna och han lyfter benet så högt att han nästan faller omkull och det är för att imponera och verka större än han är. Kan han alltså hålla sig så länge på morgonen och sedan ha urin för 25 kissar har han väl frisk blåsa? Skall ialla fall minska på vattnet, jag fyller på så att det alltid är fullt i skålen. Bilden som bifogas är tagen innan vi flyttade tillbaka till Sverige för 2 är sedan, det är på terassen i Sierra Nevada. Han är jättenöjd att njuta av all natur eftersom han bara har sett torra lanskap det det håller på att bli öken och pälsen har han ju för att bo i ett land med lång och kall vinter.
#33 I den åldern, en äldre ålder alltså, behöver man gå med hunden oftare då blåsan inte klarar längre tid. Blåsan är frisk men gammal så att säga. Äldre hundar kan också börja kisse inne osv., men det är en del av att bli gammal.
Så med den infon tror jag tyvärr inte att det kommer göra någon större skillnad eller att det är något att fundera på, gamlingen behöver ut lite oftare trots att han är pigg som en valp och det är bara upp som gäller. Har själv liknande problem, oftast klarar sig gamlingen bra hela natten och några timmar till men vissa nätter ska han bara ut och kissa. Har även hänt att han gjort ifrån sig inne. Men som sagt, en del av åldrandet som man får hjälpa dem med, liksom att lyftas in i bilen, ta det försiktigt med att springa och rejsa, balansen är lite si och så med när de är nyvakna, kan bli "fel på psyket" de beter sig på annorlunda sätt. Bara åldrandet det beror på, och man får hjälpa dem så gott man kan.
#33 Det är normalt att äldre hundar både får ökad törst och nedsatt funktion av urinblåsan och därmed måste ut och kissa oftare och ibland även om nätterna. De kan även börja förlora kontrollen över blåsan och kissa inne. Äldre hundar behöver också djupare och längre sömn
Om hunden inte har några andra, medicinska, problem som gör att han dricker mer och kissar inne, så kan du försöka ta ut honom oftare och har han svårt att hålla sig kan man göra en specialbädd åt hunden så det inte gör något om det läcker lite om nätterna.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Fick bara en tanke när jag läste …
Många som har små barn har ju spjälsäng..och det blir ju nästan som en bur

#33 vad fin han är! vid den åldern är det normalt med lite sämre urinhållning:) även människor kan få det när de blir äldre utan att vara sjuka;)
#36 ehh? spjälsäng vs bur? en spjälsäng är ett skydd för att inte bebisar ska ramla ner på golvet och skada sig… inte ens i närheten av att vara som en bur… en hund skadar sig väl inte av att vara lös i rummet? eller?
/Ingalill
#36 Mja, spjälsängen saknar tak, så inte samma sak på långa vägar.

#37,38 .Tänkte på att varken valpen eller barnet kan ju ta sej ur själv,så tak till barnet behövs ju inte,barnet är ju lika mycket instängt.Sen att varva ner och slappna av så fungerar ju en spjälsäng och en bur på samma sätt.
Vissa valpar/unghundar kan ju faktiskt behöva hjälp med att lära sej att varva ner.Det beror ju faktiskt på hur valpen är om den kan göra sej illa i ett rum,har den problem med att varva ner,så JA den kan göra sej illa om den inte får hjälp med att lära sej att varva ner.
Jag skrev inte bebisar utan jag skrev små barn och då tänkte jag på övertrötta barn som inte vill sova som står i spjälsängen.
(Jag förespråkar inte bur,men ibland kan en bur vara till hjälp för hunden.)
#39 jag vet inte om du har barn själv men mina barn och alla barn jag känner har tagit sig ur spjälsängen när de börjat stå på benen… så jag ser fortfarande inte liknelsen..
om en valp skadar sig för att den inte kan varva ner så bör den enligt dig sitta i bur jämt då alltså? att lära valpen varva ner gör man genom aktiv träning, inte genom att låsa in den…
/Ingalill

#40 Vem har sagt något om att ha vare sig hund i bur jämt?
Jag känner inte till några barn som tagit sig ur sin spjälsäng. Det är väl därför den har höga kanter, för att barnen inte ska kunna ta sig ur själva?
#39 Finns bra mycket bättre sätt att lära en valp eller vuxen hund att varva ner än att placera den i bur.
Är man själv lugn kommer valpen också bli lugn, detta förutsätter att man inte reagerar på några sattyg som helst då den ju fått vad den vill(aktivitet). Valpsäkra så skadar den sig inte och vänta med lugnande signaler. Gäspningar, suckar, avslappnat kroppsspråk. Att lära valpen vila/vara passiv genom att den själv förstår att "nu vilar vi", är den bästa hjälp den kan få. Underlättar otroligt längre fram, vara passiv i träning, vid möten, på stan, i skogen, med andra hundar… så mycket lättare om den redan insett att "matte säger till när vi ska göra något, tills dess händer inget och då kan jag lika gärna vila" än att valpen bara kan "vara passiv" i buren.
Sen får man med valp räkna med att de äter, kissar, sover, äter, kissar sover, i små små korta sekvenser. Inte alls som oss eller som vuxna hundar. Småvalpar ska inte sova konstant i 10 timmar, då är snarare något fel.
Bara man är konsekvent så kommer det fungera.
#41 om en valp måste sitta i bur för att inte skada sig för att den inte kan varva ner som #39 skrev så blir det väl jämt? eller kan den varva ner på dagtid?
en spjälsäng har höga kanter för att bebisar inte ska ramla ur… men #39 menade inte bebisar utan små barn… Små barn klättrar… och gärna över spjälsängskanten… det vet nog de flesta föräldrar med normalaktiva barn…
/Ingalill
Okej, nu har jag inte läst igenom hela tråden…men visst är det bra att det finns lagar och regler gällande våra kära husdjur.
Men när vi (jag och exet) för många år sen skaffade valp, så fick han sova i en "bur" gjord av kompostgaller på nätterna (inget tak dock) vilket gjorde att han tydligt talade om när han blev nödig. Då pep han och då var det ju bara att slänga på sig kläder och bära ner honom för trapporna och ut på gården. Han gjorde aldrig ifrån sig i "buren" och rumsrenhetsträningen (nattetid) gick fort.
Det gäller väl att använda sitt sunda förnuft. Han trivdes i "buren", det var aldrig ett straff att sitta där. När han blev äldre och rumsren så stod "buren" alltid öppen och han låg gärna självmant där. Det var hans "frizon" helt enkelt.
Däremot har jag lite av motsatt problem, jag tycker att min tik dricker för lite… Iofs får hon uppblött torrfoder och är gammal och det är ju inga ansträngande aktiviteter vi håller på med…men ändå…

Som jag skrev i mitt inlägg #39 så förespråkar jag inte bur.Sen så kan jag ju oxå tillägga att jag inte är för spjälsäng häller. (Instämmer med #41,sen tycker jag att barnet inte ska ligga i spjälsäng när barnet är så stort att de kan klättra över.)
Jag har inte skrivit vilken tid på dygnet eller hur länge,bara att en bur facktiskt kan vara till hjälp för hunden.
För ett antal år sen så fick jag mej en rejäl tankeställare …Jag har haft hund hela mitt liv och tyckte att jag kunde hur man skulle göra osv,osv,osv.Men när Gin kom in i mitt liv ..sen dess har jag varit väldigt försiktig med att seja att så HÄR bla bla bla.
Sen några sista ord från mej..Jag vill då häldre bli bemött med hur menar du? eller hur tänker du nu? En när folk antar saker som inte står.
Sen vill jag be om ursäkt till TS,det var inte meningen att tanken jag fick från att läsa tråden skulle göra att den spårade ur mer som jag tycker att den gjort.
Hejsan.
Jag har haft schäfer över 20år. Den första blev 13år o blev rumsren på 1v utan bur. Den andra hade ej heller bur. Båda var hanar. Tredje hunden var en tik..Jag provade bur för att se hur det funkade. Hon låg nedanför min säng i kompostgaller..Om hon var kissnödig på natten så gnydde hon o då gick vi ut…Tiden gick o hon älskade sin kompost bur…När hon blev lite äldre så kom hon på att man kunde lyfta upp den med nosen om matte ej fattade att man ville sova. Hon fixade det själv när hon ville sova..Lyfte upp buren o gick o lade sig…Många skratt av detta fenomen.
Mycket klok hund. Nu har jag en tik som är 1år nästa vecka…Kom till mig när hon var 16v o då testade jag buren direkt på henne..Hon gick glatt in i den o sov som en stock hela natten..Precis som hon ej gjort någe annat…Sa inte ett pip på hela natten…Bara snarkade…Var helt rumsren från den dagen jag hämtade henne..Kunde hända nån gång på dagen om jag missade o var själv på toa…När hon blev större så testade jag för att se om hon ville vara utan buren…Lät burdörren vara öppen så hon fick välja…Hon älskade sin bur o trygghet…men tiden gick o hon provade att sova utan bur på natten..sen gick det så bra att hon kanske 1ggr/v sov i den o vips så låg hon på filten på golvet i stället..Tror att hon tyckte att hon var stor nog att sova utan den tryggheten…Min hund/hundar har ej tagit skada av detta med bur. Hon fick själv avgöra hur hon ville göra o det har hon mått bra av…Om jag skaffar hund mera i framtiden så kommer jag att göra samma igen..Var o en får göra som dom vill bara en hunden blir tvingad eller mår dåligt…
ha en bra dag//embla2
Öppen bur, kompostgaller för dörren eller andra lösningar har jag inga som helst problem med. En egen yta är bara bra för en hund och oss människor också för den delen. Jag är jättenoga med en egen plats där hunden ska få vara ostörd. Det är de stängda burarna som stör mig, och inställningen att det inte går att ha buren öppen.
Dessutom är jag stensäker på att rumsrenhetsträningen blir lättare och går snabbare om man skippar buren. Det är ju "nu behöver jag gå ut utomhus och kissa" man är ute efter, inte "nu behöver jag ut ur buren och kissa". Och förståelsen för att man kissar ute är för mig = rumsren. Det enda som avgör hur många timmar den kan hålla sig är hur utvecklad hunden är, och en ung valp ska normalt inte hålla sig av sig själv hela natten.

har alltid haft mina valpar i bur om natten och om dagen är den öppen en annan bur nere. jag har aldrig under 25 år haft problem med valpar som kissar inne på nätterna eller är otrygga. de sover hela nätterna igenom från det jag lägger mig till jag går upp. en valp var jag upp med 2 ggr en natt men då var det urinvägsinfektion. och de piper om de vill ut och de lär sig pipa vid dörren sen med.
har aldrig någonsin haft en valp äldre än 12 veckor som inte varit rumsren….och här är det många hundar av olika raser och minst 4-5 olika individer hela tiden eftersom vi jagar med dom och de sover inne. inte är det djurplågeri att de sover i en trång trygg bur på nätterna. själklart är aldrig buren förliten
men en valp vill ha det litet och gosa ihop sig med täcken och filtar.
jag tänker inte ge mig in och säga att andra har fel när de har bur eller inte. så gör jag och det har varit och är bra. har en 12 vec jämte som är helt rumsren sen minst 3 vec tillbaka.
#47 håller med dig till 100%!
Jag har inte heller problem med burar så länge de inte är stängda så hunden själv inte kan ta sig ut om den vill…
embla2: man får faktiskt inte göra som man själv vill jämt… det står i lagen vad man får eller inte får göra… och att stänga in i bur får man inte… precis lika lite som man får sälja valpar under 8 veckor… eller slå sina hundar.. eller övergöda sina hundar… eller svälta sina hundar…
/Ingalill
#49 har ej påstått det heller…Kan oxå lagen.
Var o en får göra som dom vill bara en hunden blir tvingad eller mår dåligt…

jag tror att mycket beröm när de kissar och bajsar ute och att skulle det bli nån pöl inne så bara torka upp och inget mer.Gör att rumsrenhetsträningen går snabbare.Eftersom valpen vill vara duktig och få beröm och det får den mycket av när den kissat/bajsat ute.Så genom det så lär sej valpen att,nu är jag kissnödig nu behöver jag ut och kissa.Jag tror inte att rumsrenhets träningen går fortare när valpen kissar på golvet på natten för att den vaknat och matte inte vaknat när den tassat iväg,för det blir ju "ett misslyckande" för valpen.Så jag är helt säker på att det tar längre tid med rumsrenheten då.
#50 det är ju precis vad du säjer.. ännu en gång… Var o en får göra som dom vill bara en hunden blir tvingad eller mår dåligt…
det är just det man inte får. att sätta en hund i en stängd bur är ett tvång! hunden kan inte ta sig ut när den vill utan är hänvisad till er goda vilja att öppna…
/Ingalill
#52…hahaha
såg att det blev fel skrivet men ingen är perfekt.. datorn glömmer viss text är nått vaj med den…
Men tydligen istället för att kritisera är det inte bättre att säga till att det blev fel i texten. kan ju skratta i stället
#51 Och det är den delen jag verkligen inte förstår, varför kan inte matte vara vaken eller vakna till när valpen vaknar? Ansvar, ägande och träning har man ju 24 timmar om dygnet, inte bara de timmar man vill vara vaken. Det finns inget som heter 8 timmars sömn i sträck första veckorna med valp, power-naps i mängder under hela dagen däremot. Här var rumsrenheten klar på mindre än en vecka, sömnen däremot fick komma senare då valpar fortfarande inte kan / ska kunna hålla sig en hel natt.
#53 vilket är det som blev fel? att du glömde "inte" i texten? det märkte jag inte förrän nu 
jag menar att man inte ska stänga in en hund/valp öht i bur, inte att du glömde ett ord… det är ett tvång när du stänger luckan så jag ser ingen anledning att skratta… det är helt annorlunda om man har luckan på glänt så hunden själv kan välja när den vill gå ut..
#54 precis.. när min var valp och jag sov så hade jag hans bädd nedanför min säng och höll handen över hans rygg så han kände tryggheten från mej, samtidigt märkte jag då när han reste sig och ville ut… det tog inte många dagar innan han lärt sig säja till vad han ville sen…
/Ingalill

#54 Och det är den delen jag verkligen inte förstår, varför kan inte matte vara vaken eller vakna till när valpen vaknar?
Jo,vakna till och sprungit ut fyra gånger varje natt har jag gjort för att min valp har varit vaken.Men vara vaken dygnet runt även då valpen sover för att han kanske vaknar..du måste skemta.Första veckan så sov jag max tre timmar i streck.Så ja jag vet att sömnen kommer sen.
#56 Power-naps, som jag sa. I övrigt så ja, vill man ha valpen rumsren snabbt får man se till att träna det varenda gång valpen vill kissa. Om det så är mitt i natten och "vänta på att valpen ska vakna" som gäller. Han kanske vaknar, och då gäller det att vara med.
Stängd bur finns det i min mening inget bra argument för eller något som gör det till ett bättre alternativ än att lära valpen att kissa ute och låta valpen kissa när den vill (vilket mycket väl kan vara en gång i halvtimmen).
Låt oss säga att det verkar inte finnas något "rätt eller fel" hur alla gör för att få sina hundar rumsrena… Och det var nog inte "valprumsrenhet" (långt ord) som TS var ute efter egentligen!? Eller?
Vår hund kanske hade blivit rumsren ett par veckor tidigare utan "bur", vad vet jag? Men för oss var det lösningen, helt enkelt.
TS själv har ju inte kommenterat ett enda inlägg så jag tror inte att det handlar om en valp… Och det är där tråden har landat…
#58 Det var en äldre hund det handlade om, vilket TS nu fått råd och info om. Äldre hundars ökade törst och ökade behov av att ut och kissa alltså. Finns längre upp.

absolut sista ilägget här…
Jag instämmer med #41 inlägget om
Vem har sagt något om att ha vare sig hund i bur jämt?
Jag känner inte till några barn som tagit sig ur sin spjälsäng. Det är väl därför den har höga kanter, för att barnen inte ska kunna ta sig ur själva?
Sen jag har aldrig sakt att jag tror eller tycker att man ska få sova en helnatt när man har valp.Min valp visste efter 2dygn att det var ute man kissade och bajsade och sa till att nu behöver jag ut.
Vi har haft en tygbur mellan oss i dubbelsängen där vår valp har sovit.Haft nätet nerdraget och jag har haft min hand i buren som trygghet.Direkt han vaknat så har han fått komma ut.
Nu är tygburen på golvet och jämt uppen och han ligger tryggt och sover i den på natten.Väcker mej nu en till två gånger per natt för att han behöver ut och kissa.
Detta har fungerat mycket bra för oss,men som jag ser det så finns det fler en ett sätt man kan få sin valp rumsren på.