Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 4739 ggr
ingann
0

Dog av barf-fodret

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Yessica
0

OJ, hjälp! Förvånad Stackars "lilla" hund.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Hellis
0

"Förbundets informationschef, veterinären Johan Beck-Friis, säger att det benrika fodret kan leda till just sönderskurna tarmar och förstoppning - men också näringsbrist."

Hjälp! Har någon berättat det här för vargarna och rävarna? Bäst att få dom att sluta äta smådjur och börja köpa Doggy på Willys istället! Vad arg jag blir på artiklar som motarbetar bra mat! Men dom hade allafall vett nog att ha en liten utjämning på slutet…

Yessica
0

#2 Vargar och rävar äter ju inte benen. Dom äter köttet på djuren. Som det verkar i det här fodret (jag vet inte vad som är sant, men man får väl hoppas att dom samtidigt inte ljuger om foder heller), så är det nermalda benbitar, som hundarna själva kanske inte kan välja bort? Kommer det ner i tarmen är det farligt.

Skulle nog rävar/varjar käka ben, blir dom ju dåliga också såklart. Men vi som har tamhundar kan i alla fall förhindra att våra blir skadade. Det är STOR skillnad.

Jag tycker det är BRA att det här uppmärksammas, OM det stämmer (och det får man väl hoppas det gör med tanke på att man vill ju inte att dom ljuger som sagt) så är det ju inte längre bra mat…. Det hade ju varit värre om dom höll inne med det här, och att det kanske blev fler skadade hundar av foder för att dom inte berättar det…

Ha en bra dag!

Vattnadal
0

Det är stor skillnad på ben och ben, måste jag säga. Benen som stora tunga djur går med, dvs benen, blir hårda och svåra att tugga i sig. Märgben som håller i evigheter är oftast från benens ben.
Revben och andra mindre ben äter de med fördel, mer från midre djur, då de är lättare att äta.

Kaniner, fåglöar od äts hela, de plockar fåglarna, men resten går in helt.

Vi barfar inte hundarna, men ger lite smygbarf som tillskott och berikning. Just nu har vi älgben i alla hundgårdarna. det synd tydligt på avföringen om de äter mycket ben. En hund som tuggar för frenetiskt och får i sig massor kan således få förstoppning, men det märker man i god tid, om man känner sig hund.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

fia-mia
0

Usch vad hemsk! Med den bild jag har av Barf är jag inte förvånad, tyvärr. Funkar säkert på vissa hundar men inte på alla.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

tsset
0

Ja, det är ju skillnad på ben och ben, och dessutom hur mycket olika hundars magar tål. Lite får man tänka själv, att bara följa en bok är inget jag skulle göra.

Näe, hemmagjord "barf" kör vi med här nån gång då och då… ett ben med lite kött på, smarr! Och det är ju som med märgben, lite kan man tugga men att börja tugga ner helt, då det kan bli för stora bitar, är inte okej.

Heffipeffi
0

#3 Nog äter väl vargarna och rävarna benen! De är ju en källa till calcium bl a. Ger man hunden BARF-diet, ingår benen som bla en källa till calcium. Att bara ge kött är ingen fullvärdig kost.

Karizma
0

#7 du har så rätt rävar och vargar äter ben för att få i sig de viktiga mineraler och vitaminer som väntas i benen.

Om jag fatta det hela rätt så gav han för mycket ? allså han barfa fel, det är jätte viktigt att man mäter o väger maten.

tsset
0

#8 Stod något om att han följde en bok efter punkt och pricka… och där ser man direkt hur fel det kan gå om man bara gör som någon annan utan att ha kunskapen.

Dessutom var väl det här en hund som precis gått över, och alltså är inte magen van vid vassare ben och så, eller tänker jag fel där? Hela systemet påverkas väl av förändrad kost, ger man en undernärd en stor buffé kan de dö av de också, liksom någon som bara käkat flytande behöver vänjas vid fastare mat. Det ä inte bättre bara för att det är mer av det goda.

anaprincess
0

#9 Det handlade inte om att magen inte var van utan att en ben bit som var i maten han köpte till hunden skar upp tarmarna. Om ben biten är vass så spelar det inge roll hur van magen är. Sen ser inte jag att han följt någon bok, vart i texten står det? Vad jag läste var att han fick tips om barf eftersom hans hund åt dåligt.

tsset
0

#10 Näe, så mycket vet jag. Jag tänkte mer att det måste ju vara skillnad i hur tåliga magarna är mot vassa föremål? Vargar som käkat ben i hela sitt liv, och våra sällsakpshundar som gått på blött torrfoder i hela sitt liv… eller är det ingen skillnad?

Ägaren själv har gett sig in i kommentarerna, där fanns infon om boken. Sen om det verkligen är ägaren vet man ju inte.

Yessica
0

#7 Ahaa, okej. Sorry. De trodde jag inte. Då har man lärt sig något nytt idag. Glad

Ha en bra dag!

Xondah
0

Mina hundar brukar få älgben och rådjursben..dem äter upp köttet och använder sedan benet som tuggsak.

Måste vara svårt att få någon vass bit när djur gnager lixom, än nermalda ben som hunden gluffsar i sig utan att kanske tugga lixom. Eller?Obestämd

Karizma
0

#12 köp eller hör med en jägare ang älgben det är mumma enligt hundarna :)

Vattnadal
0

#14 Här får hundarna älgben att tugga på, men först måste de sparas till spår. Förvarar dem i frysen och försöker låta bli att smitta ner dem med människolukt. När en hund sen spårat upp det, blir det extra gott att tugga på! Jakt som ger ett byte att äta = berikning!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karizma
0

#15 skulle vara 12 missa 2an :)

#9 vart står det att dom läste bok om barfa? läste såg inget om det.

Sen ska man tänka på när det gällar allt foder inte byte av foder så snabbt och han hade dåligt matlust kan det inte vara så att han gluffsa i sig maten rätt fort nu? allså inte tugga maten så bra? Jag själv funderar på börja med sån här foder då våran dam inte äter med glädje utan äter nu för lite. Dok måste jag kolla efter en extra frys för förvara det i men det får bli efter flytten. Mycket tragist att hunden dog :*/

Heffipeffi
0

Hundens matte har skrivit ett inlägg i ett annat hundforum. De hade barfat hunden 1,5 år. Det var ingen benbit i ngt "färdigt" BARF-foder som var orsaken till hundens död, utan ett lammben.

Hellis
0

Isåfall är ju hela artikeln helt osann och meningslös. Hur ställer hon sig själv till hur den utformats?

Och så undrar man så klart… ..om lammbenet var rått eller kokat…

Karizma
1

#18 är du chockad tycker tidningar skriver blajja hela tiden :) Hundar hittar ju en hel del själva ute med efter folk som slänger eller lämmnar rester ute fåglar tar det o dumar det ute. Senast igår hitta min fröken en ben från fläsk, nu har jag stenkoll o lärt henne släppa om jag se henne ta något ute. Kyckling är med något hon snockar rätt på snabbt ute.

Hellis
0

#19 Hehe, nej, speciellt inte när det kommer från Expressen. Vissa andra tidningar brukar ju allafall ha ett litet uns sanning, men i artikeln står inte ett ord om lammbenet. Det som chockar mig är att folk tror på det som står i tidningarna utan att blinka.

Och det är sant, hundar är bra på att hitta förödande saker själva. Själv har mitt samvete fått sig en ordentlig smäll när Sork fortfarande skulle smaka på ALLT ute, och jag har bittert ångrat varenda fimp jag någonsin kastat på marken under min tid som rökare, nu när sett hur hon försökt sätta i sig fimpar och snusar ute…

Heffipeffi
0

#17 Det står att de även givit hunden färdiga "Barf"-korvar. Men att det var ett lammben som var den utlösande faktorn för att hunden dog. Benet var rått.
Som jag tyder inlägget, så verkar det som ägarna visste vad de gjorde. 

Jag vet inte om man får länka till ett inlägg på ett annat hundforum, men annars kan jag skicka ett meddelande med länken till den som vill  läsa.

Jag utfodrar själv mina hundar enligt BARF, och kommer att fortsätta med det. Jag är noga med att inte ge hundarna så pass små ben att de kan svälja de hela, utan att de måste gnaga i sig benen. Jag kollar också avföringen så att den inte blir för hård. I så fall minskar jag benmängden.

ingann
0

Är ni säkra på att det verkligen är ägaren som skrivit på något forum? På internet kan ju faktiskt vem som helst utge sig för att vara nån annan….

Jag tror ju knappast att nån går ut i tidningen och påstår nåt och sen skriver motsatsen på internet…  Det vore ju att be om att få bli anmäld för förtal av de fodertillverkare som är nämnda i tidningen.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Maddepadde
0

Kan ju påpeka att märgben INTE håller i evigheter ;) Inte ens en lite längre tid här hemma… Har en Jaktlabbstik med relativt välmusklade käkar - hon splittrar benet ganska snabbt vilket har gjort att hon inte får tugga på märgbenen mer än tills hon fått ut all märg. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Heffipeffi
0

#2 Säker kan man som sagt aldrig vara….

Men det kan ju vara så att expressen inte skrivit ordagrannt så som ägarna berättat. De kanske inte förstod skillnaden, eller tyckte att det var av ngn betydelse om benet var i det färdiga fodret eller inte.

Och det har det ju faktiskt inte heller. För i en barf-diet, så ingår ju ben av olika sorters djur, och framförallt hela ben, så att hunden får gnaga.