Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1087 ggr
Lostlie
0

Skaffa en hund till?

Vi har en schäfertik på 2 år. Go, glad, inga problembeteenden. Snäll mot barn, andra hundar och andra människor. Livlig, men inte stirrig.

Jag är uppvuxen med hundar och när jag var liten hade vi alltid minst två hundar. Jag har bara erfarenheter kring stora hundraser såsom schäfer, rottweiler, labrador och golden. Men nu är jag riktigt sugen på att skaffa en mindre hund.

Jag har ingen aning om vilken liten ras som skulle passa min schäfertik. Jag gillar terrier av alla slag, men har bestämt att inte skaffa det, då jag inte är beredd på total mental kamp (har redan gått genom en sådan period med nuvarande hund-nu är det lugnt). Vill gärna ha en hund som är lite mindre viljestark, men ändå inte"mesig".

Dessa frågor skulle jag vilja ha hjälp med:

Vilken småhundsras/blandning brukar passa ihop med schäfer?

Kan man ha två tikar, vilket passar bäst, vilket är optimalt?

Vilka är de vanligaste problem som kan inträffa när man tar hem en valp till en ung tik? Vad ska man tänka på?

tsset
0

**Vilken småhundsras/blandning brukar passa ihop med schäfer?
**Det finns väl inga perfekta matchningar mellan vissa raser, varken positiva eller negativa. Det beror helt på individen, vad den har för erfarenheter och vad den gillar/inte gillar. Jag föreslår att ni utgår från vad ni själva är intresserade av och sedan försöker träffa en av den rasen. På så sätt kan ni se om er schäfer har något emot rasen i sig(enskilda individer kan alltså ha något emot vissa typer/utseenden och så, min äldsta gillar inte collies alls pga en collies agerande), däremot återstår att se om hon gillar nästa hund i mentalitet, nästa hunds insida alltså.

**Kan man ha två tikar, vilket passar bäst, vilket är optimalt?
**Kan kan man, liksom att ha en av varje eller två hanar. Det är fördelar och nackdelar med allt, med två tikar kan man ha bästa vänner men skulle dem inte gilla varandra så slåss dem tills någon av dem dör. Sägs det iaf, att hanar slåss tills en av dem ger sig och tikar tills en av dem dör. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, har lyckligtvis inte bevittnat så många hundslagsmål.
En av varje kan vara bättre, men också sämre. Hanen kan få fnatt när tiken löper, tiken kanske inte gillar hanens uppvaktning också har man ett sllagsmål bara för det…

En himla massa om som kan vara bra att känna till, men risken är inte alltför stor. Skaffar ni en vuxen hund som nästa så kolla att de gillar varandra innan ni genomför köpet, så kan ni känna er lite tryggare än om ni bara slänger in en hund en dag. Kastrering är ju också ett alternativ. Det som passar er bäst är mitt svar även här.

**Vilka är de vanligaste problem som kan inträffa när man tar hem en valp till en ung tik? Vad ska man tänka på?
**Att valpen är en plåga för den andra hunden, att den andra hunden inte gillar valpen, att dem inte kommer överens. Att den äldre får mindre uppmärksamhet och känner sig glömd.
Tänk på att även om valpen är ny så behöver den inte all uppmärksamhet, den äldre uppskattar säkert lite ensamma promenader utan valpen, där bara den får uppmärksamhet. Tänk på att se till så att valpen inte plågar den äldre med häng i öron, nafsande osv, samt tvärtom. Kolla matskålarna, så det inte blir bråk där. En hungrig valp tar gärna en tugga till om det går, liksom den äldre kanske också gör. Så det inte blir bråk kring maten, eller att de får i sig dubbeldos mat.

Småtips från mig som brukar göra vardagen lättare är att lära dem att man inte leker i koppel eller inomhus, det är väldigt lätt hänt annars och det blir, enligt mig, bara jobbigt.

Oftast brukar det gå jättebra att ta in en ny medlem till familjen. Bara man är noga innan och i början så brukar dt lösa sig av sig självt :)