Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2444 ggr
Juniflickan
0

Hjälp! kräksjuka?

Hej!

Finns det någon kräksjuka som smittar från hund till hund? För min hund har kräkt några gånger nu och när jag skulle ut med henne låg det en spya på marken (vet inte om det är från hund)

Så tänkte bara fråga om ni visste något?

[Hilo]
0

Kennelhostan?

Juniflickan
0

#1 okej, borde man åka till vetrinären då?

Maddepadde
0

Nej åk INTE till veterinären så vida din hund inte får hög feber eller riktigt intensiv hosta.
Kennelhostan är ytterst smittsam och din hund ska hållas lugn och inte umgås med andra hundar. (om det nu ens är kennelhosta?)

Men om hon faktiskt kräks så kan det mycket väl vara en magsjuka.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Hilo]
0

#2 Precis som #3 säger, åk inte in om inte..

Är det magsjuka kan jag rekomendera fasta eller välling.
Hon kan inte ha ätit något gift, typ svamp eller råttgift?

Karizma
0

Jag prata med en släcking om detta med magsjuka det är i göte dom bor, iaf fasta 1-2 dagar sen är deras normal igen det får deras hund 1 gång om året smittas lätt.

Trollhassel
0

Om kräkningarna fortsätter och blir så intensiva att hunden varken får behålla mat eller vatten så bör man KONTAKTA vet, men inte nödvändigtvis åka dit. De kan ge dig råd om hur du ska behandla hunden. Medans hunden mår illa och kräks så är det ingen vits med att ge den mat. Det kan bli en onödig irritation för magen. När du börjar ge den mat igen så kan du koka lite ris och blanda i kyckling, kokt fisk eller fiskbullar i buljong. Ge lite i taget.

Kontrollera att huden inte får feber eller att tempen går under 37.5.

Jag har just gått igenom en mystisk magsjuka (möjligen förgiftning) med min lilla vovve. Inte kul!

Om hunden blir lös i magen så är det troligt ett virus eller någon bakterie, det ger sig ofta av sig själv. Om inget kommer ut alls så är det läge att besöka vetrinären. Om allt är normalt så kan du nog avvakta.

Med tanke på hur mycket skit och skräp hundar lägger näsan i så är det inte ovanligt att de kräks ibland.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

emmeb
0

Dietråd för hundar med magsjuka.

Kräkningar och diarre är bland de vanligaste sjukdomstillstånden hos våra hundar.
Orsakerna kan variera - Ibland kan hunden ha ätit i sig något olämpligt, ibland har man bara bytt foder för snabbt,
så att hundens tarmflora inte hunnit ställa om sig. Det är också vanligt med smitta mellan hundar.
På våren, då snön smälter, är det vanligt att det tinar fram otrevliga saker som hundar gärna sätter i sig.

Här hittar du vidare information: http://www.vmkh.se/533.html

Juniflickan
0

Tack så jättemycket allihopa :D

Hunden hade stoppat i sig något konstigt men mår bra nu :D