Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4141 ggr
Royalz
0

Vad kunde era valpar vid..

Vad kunde era valpar när dom var 10 veckor gamla? :) Altså typ sitt och sånna saker.

monsterblom
0

sitt, ligg, kom hit, stanna (det var ingan långa stunder), nej (om hon gjorde något hon inte fick) sen kunde hon även var så god. hon skulle vänta på klartecken innan hon fick äta.

tsset
0

Sitt namn(alltså att lyssna på det), "inkallning"(inga tävlingsgrejer utan mer "när matte ropar är det bäst jag springer dit för då händer det något kul!"), "att följa matte" då matte alltid hittar roliga grejer att göra, "sitt och varsågod" vid maten, "matte går först ut genom dörren", och lite föremålsintresse, lite bära.

Inga seriösa saker eller trix och konster utan sånt jag tycker är viktigast att valpen har i grunden. Jag som matte är roligast och bestämmer över maten, jag som matte går först och "ger godkännande", det är kul att följa matte och lite av det som behövs för apporteringen…

Sen blev han tonåring och då var allt som bortblåst Flört

empan-hampus
0

Sitt, kolla i ögonen (när han ska få mat, godis, ben o.s.v), sitt namn, och så… inge mer Tungan ute Nu är han 16 veckor och kan ännu inte ligg!! xP

tsset
0

#3 beroende på hur viktigt du tycker "ligg" är behöver du faktiskt inte lära honom ligg på kommando. Inte ens sitt. Allt är beroende på vad du/ni har behov av och vill kunna ;)

AnneN
0

Velvet kunde sitt, ligg, hit, vackertass, sittvackert, loss, nej + att hon hade listat ut hur en sån där sak från Nina Ottosson fungerade (plocka upp klossar för att komma åt godisen under)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Royalz
0

Okej :)

Dixon som är 9,5 veckor kan:

Sitt namn
Sitt
Nej
Varsogod

Håller på och lära honom sitta fint :)

KitoBonito
0

Min Kito kunde nog ingenting vid 10 veckors ålder! För jag ägde honom inte då.

Eriiccaa
0

Pim kunde, sitt, ligg, sitt stannakvar, ligg, snurra,inkallning, Liiiiite fot, appotering. tror jag :P

[SusannaK]
0

Vi fick ju hem Bellman vid 10 veckors ålder. Han är väldigt lättlärd. Vi tar en stund varje dag.Han kan sitt och ligg. Han kommer som ett skott när jag klickar oavsett vad han gör. Han kommer när jag ropar hans namn.

Jag tar det lite lugnt i träningen han är ju liten ännu. Är noga med att han kan en sak innan jag påbörjar en annan. Jag är inte ute efter att få en så lång lista som möjligt med alla möjlig konster…jag är ute efter att få en så bra kontakt som möjligt i början. Sen kan vi börja med annat.

Nikkis
0

Nero kunde vid 11 veckors ålder sitt namn, sitta, ligga, Nej, inkallning, stanna, loss, utgångsposition samt kontaktsökning.

Samt förstod vad ett spår innebar.
Hm det var typ det, jääätte avancerad, nooot.Flört

Royalz
0

Dixon är jätte dålig på inkallning :/ Jag vet inte hur många gånger jag har ropat och han inte kommit och jag har sprungit och gömt mig och han har letat upp mig. Men han lär sig aldrig.

[SusannaK]
0

#11 Testa klicker med godis funkade fint här :)

Mistle
0

Oj det kommer jag inte riktigt ihåg, men kan gissa på att det var typ sitt och hennes namn, kanske någon liten smågrej till :). Vi hade inte det minsta bråttom ;p.

Tina-A
0

10 veckor så kunde han nog

Sitt namn
Ta ögonkontakt
Sitt
Ligg
Stå
Nej
Varsågod
Tass
Andra tassen
Kom hit

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Juicefine
0

Vid 10 veckor kunde min valp sitt, ligg, high five/tass & varsågod. Han kunde några fler kommandon - men de satt inte riktigt till 100% då.

Ricko
0

Minns faktikst inte. Ricko var 1 år när jag fick han och dom andra 7 hundarna var det 1-4 år sen dom var valp (beroende på hund)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

KexChoklad
0

Min valp är 9 veckor , o kan sitt ligg rulla runt , vacker tass , give me five , och kom hit o stanna

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Changrila
0

Hm.. Min kunde sitt namn och kom väl oftast när jag ropade på henne. Jag såg aldrig någon anledning (och gör det fortfarande itne) att lära en så ung valp tusen saker.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

destroyed
0

Nästan ingenting faktiskt då vi tragglade med klickern i början alla kommandon trillade in vid 12 veckor:P Men sitt, nej, inkallning, gå fint i koppel

Hellis
0

Kul tråd! Mitt skräp kunde nog sitt, ligg, ligg på sidan, smyg, kryp, kom hit, varsågod, nej och kanske nåt mer när hon var 8-10v.

Vissa saker gick in så fort att vi började fundera på om hon levererades förprogrammerad…

mealily
0

Sitt, ligg, inkallning, nej, varsågod, släpp, rulla runt, över (säger jag när vi ska gå över trafikerad gata, då vet han att det är bäst att skynda sig över gatan), upp (att gå upp på trottoaren om man råkar hamna nere på gatan), och istället för sluta/låtbli etc så säger vi hördu/schht.

Håller just nu på att lära honom att när han ligger, så lägger jag en godisbit på tassarna och han inte får ta dom innan jag ger klartecken :)

Qepta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

valpen vi skulle köpa kunde sitt och tass vid 8 veckors åldern.
vi kunna inte ta henne eftersom en bv trivs inte så värst bra i lägenhet och vi har inte hunnit flytta än så hon fick flytta till en snäll farbror istället.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Hellis
0

#18(och några andra): Det finns tusen anledningar att lära valpar saker - men det behöver kanske inte vara tusen saker!

Många valpar älskar att lära sig saker, och gillar att själva briljera med vad dom kan! Men så är det också ett utmärkt sätt att öva kontakt med hunden - och lägga en bra grund för all framtida kommunikation med den - att umgås med den och bygga upp flockrelationen, och att ge hunden vettig hjärngympa för att förebygga att den ska lägga sig till med olater som att tugga på skor/sladdar och hitta på annat hyss.

Tvärt om finns det ingen anledning till att vänta med att lära valpen saker, ju förr desto bättre!

Zebben
0

#18 Varför skulle en BV inte trivas i lägenhet? Det är ju utomhus man tränar och aktiverar sin hund.

Zebben
0

Tycker det låter väldigt avancerat för flera av Er. Tror heller faktiskt inte på att många av dessa valpar verkligen kan det Ni skriver. Möjligen med en godis framför näsan eller i beredskap. Men i störning? Nja, iså fall tycker jag man har tränat väldigt hårt med en nyss hemkommen valp.

Men å andra sidan, vi har alla olika syn på vad det innebär när man säger att en valp/hund kan. Mina hundar kan när de under olika störningar i olika miljöer genomför det jag ber dem om. Även att jag genom att säga kommandot utom synhåll för hunden så ska den genomföra det jag bett den om. Då först så anser jag mina hundar kunna något.

Den valp jag har hemma nu som är 14 v. har börjat lära sig sitt och inkallning. Annars tränar vi bara på att hon ska ha rätt attityd inför träning. För om jag inte har en fungerande belöning som hon förstår och tycker om, så kan jag inte lära henne något. Så innan vi lär henne något så tränar vi in belöningarna först.

[IsabelleA]
0

sitt, ligg, snurra, slalom, fot, kontaktövningar, 'varsågod', sammt kom.

Qepta
0

#24 eftersom hon bott ute på landet hela sitt liv och inte har tillgång att springa av sig.
hon var hos oss ett tag och hade överskottsenergi, visst det är ju en valp men uppfödaren som jag är hos väldigt ofta sa att hon kunna ha valpen tills vi flytta och nu har det gått ett år och hon skulle inte orka ha både mamma och valp för dom blev bara barnsligare för varje dag. och man märker på pandora, valpen på bildens moster att hon inte trivs så bra i lägenhet men när hon följer med ut till syrran blir hon en helt annan hund, lugn och så.
tycker själv inte att det skulle vara med en bv i lägenhet då ja knappt skulle kunna låta henne vara lös då jag bor inne i stan och hundgårdarna är alltid upptagna med folk som inte vill att hundarna ska leka.
nu har dom iallafall byggt en till rastgård så fler kan låta hundarna springa av sig. och skulle jag vela ta mig ut till skogen skulle jag få sitta på bussen ett bra tag och så.
men en bv blir det nog när vi flyttar.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Zebben
0

#27 Ok, då förstår jag.

Hoppas Du finner Dig en hund någon dag!

Qepta
0

#28 tack, har ju papillonen som jag hållt på med sen 8 veckors åldern, och terven sen hon föddes så har mina ögnstenar. fast terven tränar jag bara så hon bor inte här, men terv är min ras! haft han om 8 tervar på en gång så en sån jäkel ska jag ha till varje pris! Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Jessiko
0

Sitt, ligg, spela död, skall (skäller), morr (morrar), kom hit, Vem kommer nu? (hunden springer fram till dörren), Rulla runt, snurra, Tass.

Nikkis
0

OT

Har jag missat något? Har du fått hem en valp?! Berätta!Tungan ute

Zebben
0

#31 Nja…valp hemma har jag, men bara på dagtid. Har blivit dagmatte åt en liten.