Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1126 ggr
AnnaCathrina
0

Att ha med sig hunden

Hej!

Jag har nyligen fått hem min valp, en fransk bulldog. Jag jobbar hemifrån och min tanke är att ha med mig hunden nästan överallt. Eftersom jag driver en reklambyrå så sitter jag ju mest hemma på kontoret men ibland så åker jag till tryckerier, på kundbesök osv. Självklart så måste jag ju kolla innan var det funkar att ta med hunden men jag tänkte höra om det finns några här som brukar ha med sig hunden nästan överallt och vad ni har för tips, tankar, erfarenheter av det. Vad har ni mött för reaktioner?

Hellis
0

Hej!

Jag har ungefär samma situation som du, jobbar hemmifrån och vill kunna ta med min hund överallt. Men, bed betoning på kunna ta med.
Dvs, en vänlig men väluppfostrad jycke som är anpassningsbar. Men för min, hennes och andras skull måste hon få stanna hemma ibland. Alla miljöer är inte lämnpliga för hund, det kan vara svårt för kunder att koncentrera sig på mötet när det är en hund i rummet, folk kan vara rädda, plus att hunden måste lära sig och klara av att vara ensam hemma, och så vidare. Har jag inga åtaganden som jag måste iväg på försöker jag hitta på ärenden för att lämna voffsingen ensam ibland.

Än så länge är min bara valp, så vi får övervägande positiva reationer när hon är med, tex på stan. Ingen klagar när hon kommer med in i butiker, på uteserveringar och liknande, men jag tror inte dom är lika positiva när jag kommer med en fullvuxen mellanschnauzer.

Men ett tips om du vil ha en bra ta-med-hund: låt INTE folk hälsa på den när du tar med den. Låt den inse att människor på såna platser är tråkiga och ointressanta, de kommer du vinna på när den blir vuxen. Såklart kan den få hälsa på vissa, dina vänner och andra som DU väljer, men säg nej till random folk som kommer fram och vill gulla med valpen - i synnerhet puckona som utan att fråga börjar locka på den. Men var beredd på att folk blir både chockade och sura när du säger nej, den får inte häsa, men stå på dig! Det är bara den som vll hälsa på hunden som vinner på det, det ger inte dg och hunden någonting. OM du inte övar hunden på att hälsa på människor, men det var ju inte det saken gällde nu.

AnnaCathrina
0

Tack för ditt svar. Ska tänka på det där med att inte låta alla hälsa på honom.

Vilka butiker får man ta med in hundar i? Måste det vara en skylt om hundförbud för att hundar inte ska få komma med in?

Jag tänker som du med en vänlig och väluppfostrad hund, det ska ju vara lämpligt att ha med hunden ur alla synvinklar.

Hellis
0

Ang. butiker så är et först och främst förbjudet enligt hälsolag att ha djur i butiker som säljer livsmedel, så undvik dom. Och de som har hundförbudsskylt går ju också bort. Sen har jag märkt att det skiljer sig väldigt mycket mellan städer, om man kan ta med hunden in eller inte. Men jag brukar fråga först, eller gå in och se om dom slänger ut oss. Så har jag oftast Sork i famnen, så det inte händer små våta olyckor i butikerna…

Får hon inte komma med in, och jag inte har någon med mig som kan stanna ute med henne går jag in en annan gång när hon är hemma. Lämna aldrig en valp utan uppsikt på allmän plats! Men det visste du säkert redan!

destroyed
0

Jga tar med mej min hund precis överallt. Utom i affärer och andra icke djurtillåtna ställen. Vi är bara ca. 20 elever i våran byggnad på skolan så ibland så har min hund fått föja med till skolan och eftersom jag går media så gör vi många fotoprojekt så då följer hon glatt med. Det jag lärde mej var att hela tiden se till att hon kunde lägga sig någonstans för att få sova och gå undan. Jag hade inga krav på att hon skulle äta eftersom det var så mycket runtomkring när hon var så liten. Hon åt när vi kom hem istället. Annars så håller jag med 1#