Farlig för samhället, matte eller hunden?
Det bor en kvinna här, som har en schäfertik och en Pudel (vet ej kön).
Tror hon lider av någon form av torrets eller något i den stilen.
-Till saken hör att i morse när jag gick ut med min lilla tik i godan ro hör jag plötsligt ett snabbt stampande varav efter skall och höga morrningar..
Kollar tvärs över gatan och här kommer då kvinnan staplandes med schäfern i högsta hugg. Hon lyckas som tur var få stop på både hunden och henne..
Hon börjar gapa något om att vi inte ska förstöra hennes tillvaro och få hennes hundar att börja låta.. något som hon alltid säger till folk som ens tittar på henne.
Ibland sitter hon med schäfern och triggar den eller bara pratar på om osammanhängande saker.
Min svärmor har dock pratat med henne och hundarna har hälsat, men oftast får hon dessa "utbrott".
Schäfern kommer lös ibland, och har aldrig gjort något mot människor. Mot hundar vet jag inte då jag aldrig sett något sådant.
Frågan är då, vart ska man vända sig om man vill få kvinnan utredd? Lämplig att ha hund tycker jag inte hon är, och ensam är jag inte..
Det är ju inte bara jag som blir nervös utan fler hundägare och säkert föräldrar då kvinnan bor inte mer är 50 meter från en skola och 100 meter från ett dagis..
Är inte ute efter att få hundarna avlivade, men möjligen omplacerade då schäfertken i alla fall är trevlig, när matte inte beter sig..
Är det socialen eller kommunen?
Notis - Hundarna får komma ut ofta och ser friska ut i päls och hull, så någon sådan vanvård gåller det inte.

Tror det är socialen som gäller. Hon verkar inte lämplig att ha hund, utbrotten kan ju också gå ut över hundarna vilket kan leda till djurplågeri men det vet vi ju inget om. Men du borde absolut få henne kontrollerad tycker jag, för allas bästa.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 Ja, jag vet att veterinären här ska fixa någon form av utredning tillsammans med någon myndighet..
Dock vet jag inte när eller om det gjorts + att effekten blir väl tydligare om fler ansöker gissar jag på.
Jo, dock av det jag har sett så har aldrig dessa små utbrott eller vad vi ska kalla det gått ut över hundarna, utan det hon gapar om är att vi ska låta hennes hundar vara o.s.v. men det skadar ju inte att vara extra försiktig.

Förlåt, men jag förstår faktiskt inte vad du menar..? Vad är det du vill anmäla?
När det gäller djurskydd och liknande så brukar det vara Länsstyrelsen du kontaktar.
#3 Vill inte anmäla, utan veta vilken myndighet jag kontaktar för att ev. får en utredning om kvinnan är lämplig som hundägare med hennes tillstånd.