Hundar dumpades i skogen
De svårt medtagna valparna som hittades i en skog i Blekinge har nu återlämnats till ägaren.
Men han kommer att inspekteras av kommunens djurskyddsmyndighet.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=807545
(Källa: kvällsposten)
hmm tycker inte man ska lämna tillbka hundar till dess ägare om dem blivit dumpade… verkar ju inte som ägaren vill ha dem eller har svårt att bli av me dem, stackars vovvisar…
Ja, jag reagerade också på att valparna skulle lämnas till dess ägare, helskumt. Tycker det är fel, valparna ska väll knappast lämnas utan uppsikt så att dom ska kunna försvinna dom är ju bara 7veckor.
nää det är något som är konstigt i detta. Å sen att inte ha anmält att valparna försvunnit, skulle mina hundar vara försvunna skulle jag riva upp himmel och jord för att hitta dem.
Tycker åsså synd om vappisarna.
//Di

tyvärr tror jag att det är så att de lämnas tillbaka men under uppsikt av myndighet, ibland i grova förseelser omhändertas djuren, jag har själv varit med och omhändertagit djur, ena gången gällde det ett stall med sammanlagt 4 vuxna märrar, två 3 åringar , en 1 åring och 2 föl, dessa fick inge mat, de stod i sin avföring 3 åringarna var stora som 1 åringar och dessa red de det var fullblod, de tog föl på en björnfotad märr, en av märrarna som var dräktig själv dog i boxen med fölet bredvid sig hon hade blod mask som åt sig ut var hemkt och se, andra gången var det två kaniner som satt i en fallfärdig bur, där familjen fått evakuera lägenheten pga fuktskador, och de lätt kaninerna vara kvar i denna bur, utan mat och vatten å dessa omhäönder tog vi, där sa myndigheterna åt oss att ville hon ha dem tillbaka var vi skyldiga att ge henne dem, men vi kom övereens med ägaren att ta hand om kaninerna tills de ordnat ny bur och fixat lägenheten.
vad anbefaller hästarna såldes de på exekutiv auktion av polis och kronofogden. Efter att vi tagit hand om dem i 4 månader och fått upp dem i hullet och tränat upp 3 åringarna från grunden, tyvärr fick en märr och ett ny fött föl avlivas det var den björnfotade och ett föl som var död född som vi fick igång men som vi efter 3 v insåg var halvsides förlamad.
Men jag som ni andra tycker också att det känns hemskt att de lämnade tillbaka valparna och man hoppas ju verkligen att de följer upp mannens djur hållning kanske ett fall för en kennel konsulent att kolla upp om det är renrasiga hundar han har,
#3 Kennel konsulten är det SKK som har hand om detta?
Mvh/Di

#4: Kennelkonsulterna är de som SKK har som kollar upp alla registrerade kennlar för att se att de handhar bra hundhållning och att hundarna har det bra.
Ledsen om jag hoppade in med svaret fast det inte var ställt till mig.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det står ju faktiskt ingenting om mannen i fråga varit orolig över sina valpar. Han kanske var alldeles förtvivlad och då tycker jag absolut att han ska ha tillbaka valparna! Men har han verkligen "dumpat" de, ja, då ska han inte ha de tillbaka.