Nu vet jag ungefär!
Nu vet jag ungefär vad jag vill ha för hund!
Iallfall utseendemessigt!
* Jag vill ha en hund om är helst melan 30-45cm i mankhöjd!
* vill helst att hunden inte fäller! Om den fäller ska det bara vara lite.
* Gå att trimma ner om man vill!
* Gärna lämplig till agility!
Vad finns det för hundraser som passar in på dessa önskemål?
Dvärgschnauzer? - Vet dock inte hur det är med fällandet.
Dvärgpudel?
Mellan Pudel? Vet inte om den fäller särskilt mkt men bra till agility och man kan trimma ner den. Och perfekt mank höjd(35-45 tror jag det var)
Jag säger bara Chinese Crested, den är (oftast) runt 30 cm och fäller inte och är en utmärk agility hund.
Vill man ta soffliggar dag så gör de det och vill man hitta på en massa bus så är de inte sena på att hänga med. En väldigt pigg och alert ras. Finns i både pälsad och naken variant.
Jag kom direkt att tänka på Kromfohrländer :)

#11 Där håller jag inte med, man kan ju klippa ner hunden och för det behöver man inte ha något större intresse. Vet många som har klippraser men har klippt ner, de gillar rasen inte frisyrerna, funkar utmärkt! Men, planerar man att ställa ut måste man ha lite intresse, om man verkligen vill tävla om de bättre priserna.

Jag äger en kerry (grymt nedklippt) och även om du inte klipper den i "rätt" frisyr så kommer du behöva ett intresse i päls, borstning en gång i veckan under vinterperioden (när din hund bör ha något längre päls för att inte frysa!!), snö som fryser mellan tassar, lera, pinnar, frön (i hela hundens päls på sommaren),klippning ÖVER ALLT på hunden, rensa öron klippa rent mellan tassar…
Det är jobb varannan vecka för mig med bara underhållningsklippning för att hålla tassar, öron, skägg, anus, könsöppningar mm rena. Sen ska man inte glömma de ggr hunden faktiskt måste bada, att det tillkommer en borstning och utredning av ev. långpäls områden (som alltid finns om du inte vill ha en hund som ser ut som en nakenhund och fryser jämt). Har du otur så lever du i ett område med lera 3 månader om året = sköljning av hund efter promenad, torkning och karda igeom magpälsen.
Så visst det är inte lika mycket problem med en nedklippt hund men tro inte att du slipper pälsarbetet…glöm ej heller den totala nedklippningen som måste ske med jämna mellanrum innehållande ett bad innan, torkning och klippning rensning med peang av öron och handklippning av mindre områden. Är du beredd att göra det MINST 3ggr om året, jag gör det var 6:e vecka för att slippa ha lång päls…
Jag säger bara JOBB det är det alltid med en klippras oavset om du har den nedklippt eller ej…

13# jag har en vad man kan kalla långhårig Pudel och det är hur simpelt som helst att plocka ur saker ur pälsen nrä jag har varit i skogen. På med balsamspray på benen innan man går ut bara:)
14# instämmer. det är alltid jobb med en pälsras. spelar ingen roll om man har den nedklippt. Jag fixar med sindras päls varenda dag framför tv:n och sen badar hon varenda vecka och då ska hon fönas för att inte glömma de gångerna då hon ska trimmas och klippas då tar det några timmar för mej eftersom allt måste ligga i proportion
#14 Dock sa jag inte att man slipper det, men det blir lättare att hålla koll på. För mig är intresse att vara intresserad av att pälsen är i perfekt skick, perfekt längd, hållet måttet osv. Det andra, att bada, hålla den korta pälsen kort, klippa mellan tår och trampdyna osv osv är sånt som är självklart för de raserna som kräver det, men också för övriga raser med bad, plocka saker ur pälsen osv.
Jag ser inte att man behöver ett intresse utan det är något man måste vilja göra för att ha den typen av ras. Vill man inte så är det fel ras. Intresse behövs väl egentligen bara om man ska ställa ut.
Vi ser kanske lite olika på det här med intresse! Jag har haft pälskrävande, men inget intresse för pälsen. De klipps ner helt enkelt. Det här med bad osv är en del av skötseln på den rasen, liksom vissa raser behöver smörjas in i hudvecken osv.
#15 ok, jag har visseligen aldrig kört med balsamspray, men tyckte det var ett helsicke med iskulor, tistlar, barr och annat.
≧◔◡◔≦

18 det ramlar ur pälsen om min hund är borstad och har balsamspray i pälsen:)
#20 Kul att du hittat den ras som passar dig och som du fastnat för :)
Lycka till!

20# så bra att du har bestämt dej nu:)
#21 och 22 tack känns skönt att veta vilken ras ;D
#7 "Kromfohrländer" - hade aldrig hört talas om. Vad söta de var!! =D
//Lina
Ja mycket söta :) De sägs ju vara väldigt "allround". Har dock varken sett en i verkligheten eller har någon annan erfarenhet av dem. Men de verkar vara super! Även om jag hellre hade sett dem med stående öron ;D
marinelady - Skulle du kunna visa mig en bild på din Kerry blue? Är intresserad av den rasen nämligen :)
#0: Det du beskriver är ju helt klart en mellanpudel! Stämmer in på alla dina önskemål.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

27# bra at hon har bestämt sig för en sån nu då:P
#27 ja det känns så ;D
#28 ja det tycker jag med!

#31 Vad fin hon är! Skulle kunna ha en sådan 

Mm mycket tjuriga och egensinniga…en terrier i klo spetsarna

Riktigt snygg kerry du har! :) Har hört att dom är den envisaste av alla terriers, stämmer det?

Japp tjurig tills du hittar den rätta motivationen… jo damen har varit en bra utställningshund och var tänkt att hon skulle ha en kull med Världsvinnaren men gick tom den parningen och alla andra parningar också…så då omplacerades hon till mig :)