Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1141 ggr
elin
0

Nybörjar regler och info.

För ngn som aldrig ägt en hund.
Vad är era bästa "regler" och tips och annan info?
Jag har haft planer på att skaffa hund i 2 år.
Jag är 19 år. (20 i vår..)

Jag är tacksam för alla kloka svar..

/Elin

tsset
0

1. Tänk noga igenom vilken typ av hund som passar dig! Storleksmässigt, motionsmässigt, pälsmässigt… vad ska du använda hunden till(jakt, bara sällskap, lite tävlingar…), och vad vill du absolut inte att din hund ska ha(jaktinstinkt, vakt, vallning…)?

2. Hur ser ditt liv ut, idag och de närmaste 10-15 åren? Har du tid för en hund, har du ekonomin(utöver vad hunden kostar i inköp och i månaden är det bra att ha en extra budget "i fall att"), har du någon som kan hoppa in och ta hand om hunden ifall att det skulle hända dig eller någon annan något? Kommer du behöva hundpassning och finns någon som kan hjälpa till med det? Har du orken, är du allergisk, vad anser folk i din direkta närhet(barn, sambo, rumskamrat el. liknande.)?

3. Om valp - var noga med hur uppfödaren/kenneln känns, förhoppningsvis kommer ni ha mycket kontakt även efter köpet. Hur har h*n tänkt kring kullen, varför ska de ha en kull, hur föräldrarna verkar och om det finns mycket sjukdomar. Kontrollera att allt som ska vara gjort är gjort, avmaskning, sprutor m.m.

4. Lär känna hundsläktet och hundfolk genom böcker, filmer, tidningar, forum, fakta osv. Vad brukar folk få för problem med sina hundar, vad anser folk om den ras/blandras du funderar på, vad har du att förvänta dig? Vilka generella typer av träning finns det och vilket passar dig bäst?

5. När hunden är hos dig, valp som vuxen hund, se till att lära känna hunden i små steg men omfattande! Vad har hunden för problem och hur vill du istället ha det? Vad vill du att din hund ska kunna, hur ser din drömbild av hund ut? T.ex. om du vill att din hund ska kunna gå lös - börja träna det i små steg direkt, då det inte är så troligt att det funkar av sig självt första gången! Och är det inte så viktigt att den kan gå lös för att du ändå bara ska ha den kopplad eller lös i rastgård, ja då finns det det annat du kan lägga ner tid på. Träna alltså bara in sånt som du/ni har nytta av, inte för att andras hundar kan det.

6. Ha kul och lär av dina misstag! Var aldrig rädd för att be om hjälp, det är bästa sättet att lösa ett problem på.

Det var väl det jag kom på bara såhär, men det kändes som att jag fick med det viktigaste. Fundera på vad du ska ha, kolla så allt stämmer, lär känna varandra och gör det ni har nytta av.

[Hilo]
0

Välj hund efter behov, och inte efter tycke och smak när det kommer till utseendet. Då kan det bli väldigt fel.

Det är det viktigaste tipset jag kan ge dig.

Sen  -
Läs på om rasen, gå på valpkurser, och lydnadskurser.
De kan vara till stor hjälp.

tsset kommer med några bra tips också.