Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 15757 ggr
[SarahOhrn]
0

Valpen kräks varje natt!!

Jag vet inte vad jag ska göra, om det är normalt eller inte och jag står inte ut längre!!!!

Han bytte foder för över en vecka sen och blev lite dålig i magen just då men efter ett dygn va han bra igen! Så nu har han ätit det här Pro plan för känsliga magar över en vecka och det har gått jättebra.

Men, dom senaste två dygnen har han varit dålig i magen (inte riktigt diaree jämt men väldigt lös) och han har kväljt typ 3-4 ggr och spytt två nätter. Lite igår natt vid 5:30 på natten ungefär och inatt spydde han riktigt vid 4:30…..

Vad kan det vara och vad ska jag göra????

Han är en golden på 3 mån.

Gluskap
0

Är han avmaskad?
Dricker han ordentligt, mår han bra för övrigt, tempad?
Hur gjorde du när du introducerade honom för det nya fodret, bytte du rakt av?

Sen kan jag tycka att är du orolig för honom så ta honom till veterinären.

tsset
0

Äter han gräs under dagen? Mina spyr under natten om de ätit gräs under dagen, så bara en tanke om det inte är något av det #1 tog upp.

[SarahOhrn]
0

#1 Ja, han är avmaskad och han mår jättebra o är pigg annars, både innan o efter han spyr o allt. Han dricker bra också. Dock inte tagit tempen.

Jag bytte inte direkt rakt av men ganska snabbt då han inte va bra av Doggy-fodret och eftersom han blivit bra efter bytet i över en vecka tycker jag inte det kan bero på det. Och jag vet med veterinären men vet. här är inte öppen på helgen och finns ingen akutmottagning heller så får i så fall vänta tills imorgon, så jag vill bara kolla lite vad det skulle kunna vara eftersom jag inte haft valp innan..

#2 Ja, han äter gräs jämt! Dock har det hänt först nu att han spydde… Men det är svårt o se till att han inte äter nåt gräs. Dock tror jag det beror på att han äter sten också! Som han äter gräd o vill rensa.. Tydligen sa sambon att det va sten i spyan han spydde inatt! Och han äter det heeela tiden. Jag försöker såkalrt plocka ur hela tiden men han måste ju få va ute o springa lite, fattar inte att han aldrig lär sig fast jag säger till hono på skarpen varje gång! :/

tsset
1

#3 Testa att byta sten/gräs mot något bättre, tuggben brukar funka! Lite "kom här istället och gnag på benet", och ha mycket mycket roligare med benet. Kan vara riktigt svårt att få dem sluta äta gräs, min äldsta äter fortfarande precis innan det ska börja regna och han är 13 nu Flört Sten har jag däremot inte varit med om…

[SarahOhrn]
0

#4 Okej, ska försöka med det! :) Han tuggar på ben JÄMT o trodde de va de först men det är ju vanliga rullade ben, bör inte va nån fara. Men ska försöka med det som sagt. :)

Att dom äter gräs ibland får man väl ta ja men inte jämt kanske .: )

Linda-A
0

Hur ofta äter han? Min tik äter massor av gräs om hon är tom i magen. Likaså spyr hon skum om hon är tom i magen. Hon får helt enkelt mat lite oftare

Sandra
0

Mina föräldrars gamla norwichterrier åt sten. Hon hade en halsinfektion som gjorde att det kliade i halsen. Därför åt hon sten. Det var skönt mot klådan.

När halsinfektionen var borta så åt hon småsten ändå, men inte alls lika mycket, och det gjorde hon tydligen för att smälta maten bättre (???). Det låter märkligt, men det var vad vi fick som förklaring. Men magen hennes mådde finfint när hon åt lite småsten. Men hon fick inte i sig mycket sten. Bara några stycken då och då.

[Hilo]
0

#7 Som hönor. Glad

De käkar grus för att "mala" sönder maten de får i sig som de kan ha problem att smälta

Sandra
0

#8 Det låter ju vettigt, men samtidigt helt galet. Eller hur? Kanske är det samma med valpen. Bara det att den lille inte riktigt förstått att man ska sluta äta sten i tid. Inte fylla hela magen med det.

[SarahOhrn]
0

#6 Okej.. Han får mat kl 8, 12, 16 o 20.

tsset
0

#10 En såndär valp som slänger i sig maten också va? Isf, låt det ta lite  längre tid genom att sprida ut maten i t.ex. en långpanna så han tror att han får mycket mer mat Flört

[SarahOhrn]
1

#11 Ja, han är ju det. Han får dom i vatten just nu så de tar längre tid när han måste dricka också. Ska testa det! :)

bleenda1
0

"12 Du får du tolka mitt svar som du själv vill.

*1 Vad var det jag sa om fodret. Hade du lyssnat på mej och inte bytt till ett dyrare modefoder hade han mått bättre.

*2 Är du verkligen mogen att ha valp? Inte en elak fråga, men jag har följt dina frågor här på forumet och du verkar väldigt orolig över allt. Lyd ett gott råd i all välmening och anmäl dej till en valpkurs där man får lära sej att ha valp från början. Där kan du få den hjälp och stöd som du så väl behöver.

Det här är skrivet i all välmening.

[SarahOhrn]
0

#13 Öh, som jag skrev kan det inte ha med fodret att göra! Han har mått jättebra i över en vecka sen jag bytte, varför skulle det hända just nu? Troligtvis inet därför han spyr då han äter sten o grus, det förklarar ju en del. Han bajsar 2-3 ggr ist för 5 ggr per dag nu och de ser mycket hälsosammare ut. Så ångrar inte bytet!

Om jag är mogen, jag är 22 år och har väntat på detta lääänge, min sambo har haft hund hela sitt liv och ja, när ska vi annars ha våran egen första valp. Det känns bättre o kunna fråga o få råd även om det är småsaker, du behöver faktiskt int läsa o kommentera om det är jobbigt! Jag frågar för säkerhets skull. Det jag frågat är typ om byte av foder, om doggy är bra och vad folk tkr om det och det här. Det är väl inte så konstiga saker o fråga vid sin första valp vare sig man är mogen eller ej, eller???

Jag skulle lyssnt på dig eller 72472674 andra?! Herregud!

Yessica
0

Jag tycker du gör rätt i att fråga! Frågar man inget får man inget veta, och det kanske är då man gör fel! Nu får du tips och ideér så det kan bli rätt. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Gluskap
0

På en valpkurs får du ju inte lära dig hur det är att ha valp från första början med tanke på att hunden måste vara minst 3 månader och sen klaffar inte alltid kursstarten så man får vänta tills valpen är lite äldre.

Och har man inte haft valp/hund innan så är det ju självklart man kan bli orolig för minsta lilla! Och det är ju jätte bra att fråga om man undrar över något och är orolig. Men sen får man inte glömma att vi här på forumet inte är veterinärer, så det kan vara bra att även rådfråga veterinär.

Magdalenaa
0

Håller med #16 helt!! :)

Det är RIKTIGT att fråga mycket :) själv så gör jag det tycker jag, hehe :) Såklart att man är orolig när man har en valp hemma, det är ju som ett barn :)

[SarahOhrn]
0

Ja, det är därför jag frågar. För att vara på den säkra sidan! Värre vore väl om jag struntade i fråga det jag undrar?

Jag har tänkt gå valpkurs, dessvärre finns inga nära mig med platser kvar eller några fler starter just nu, dit jag kan ta mig! :/ Men jag letar för fullt för jag vill gärna gå, främst för min egen skull.

Det är minst 3 mån o högst 6 mån här så inom 3 mån måste jag hitta en start men det är dålig med starter o få platser, på valpkurser. Och måånga som vill ha plats! :/

Det är klart, men jag frågar t ex om foder o sånt här eftersom det är en sån sak hundkunnigt folk bör kunna bra! :) Likaså detta, självklart rådfrågar jag vet. om folk tycker att det låter helt konstigt (nu kunde jag ändå inte ringa vet under helgen) och nu kom jag ju fram till här att det är för att han äter mycket gräs o sten.. Så därför har jag inte ringt vet! :) Det funkar rätt bra o höra med folk som kan mycket om hundar och sen ringa vet om jag märker att det är väldigt konstigt. Om det inte är akut såklart, då ringer jag ju vet på engång!

anaprincess
0

Detta vill jag att du tar till dig! Om valpen inte slutar kräkas på kvällarna så ta den till en veterinär och gör ett blod prov. Min förra hund kräktes i tid och otid under ett tag men tyckte inte det var nå konstigt med det men sen blev han jätte sjuk och slutade inte kräkas på 3 dagar. Tog han till veternären direkt när dom öppnade på måndagen och han fick dropp pga vätskebrsit och det visade sig att han hade låg del av vitablodkroppar och hade därför en infektion i kroppen och fick äta antibiotika och specialmat en lång tid framöver.

[SarahOhrn]
0

#19 Okej.. :/ Får se hur det går inatt då, tredje natten. Så får vi ringa vet imorgon annars.

Men det är ju mycket troligt att dte är gräs då han äter gräs hela tiden, varje gång vi är ute… Och att han vill ha upp saker! Som stenarna han sätter i sig och kräftskal hittade mamma i det då han måste fått tag på de under bordet på kräftkalaset igår..

Pia-Lena
1

Om han råkat svälja en lite större sten så kan den ha fastnat någonstans i matsmältningssystemet och då vill han gärna kräkas. En av mina papilloner råkade ut för det för några år sedan, det slutade med operation för hans del.

Hur är det med din,  äter han som vanligt, har han avföring? I så fall är det nog ingenting som fastnat men om han slutar bajsa bör du nog se upp. En röntgen avslöjar om något främmande föremål finns  i t ex tarmen.

Vid kräkningar är risken för vätskebrist stor så försök hålla koll på att han dricker ordentligt.

[SarahOhrn]
0

Han äter som han ska med GOD aptit och bajsar också, dock löst men han bajsar lite mer än han brukar, inte oftare men större högar än han gjort sen han bytte foder…

Igår höll vi stenhård kol på att han inte åt en massa gräs, lite slank ner men… Inatt spydde han inte i alla fall! YEEY! Dock är han fortfarande lös i magen… Har börjat sprida ut maten på golvet nu så han inte kan äta lika fort!

Men han har vart bra i magen så länge vi bodde i stan och han inte hade tilgång till så mycket gräs o så, visst går vi till där det är gräs men inte en stor gräsmatta.. Nu är vi på landet hos familjen och det va då det började!'Kan dom bli dålig i magen av för mycket gräs också tro?

Pia-Lena
0

#22 Vet inte, men min bordercollie, 14 år, har alltid ätit en massa gräs utan att vare sig bli dålig i magen eller spy.

tsset
0

#22 Olika från hund till hund och dag till dag känns det som. Ibland äter de massor och mår bra för det, ibland tar det ett par timmar och sen spyr antingen den ena eller den andra eller båda två om man har otur.

Känns också som att den yngre spyr lättare av gräset, den äldre har väl vant sin mage med åren ;)

[SarahOhrn]
0

#24 Kanske är det så. :)

Han ska i alla få ris och a-fil idag och se om diareen ger sig. Hjälper inte det ringer jag vet imorgon!

Pia-Lena
0

Apoteket har ett vädigt bra preparat mot diaréer. Det heter Canikur.

Om Canikur

För djur.

Dietiskt fodertillskott speciellt utvecklat till hund för att återställa tarmfunktionen vid akut, okomplicerad diarré.
Canikur består av växtfibrer och mineraler som binder oönskat innehåll i tarmen och som därefter försvinner tillsammans med avföringen.
Canikur kan användas ensamt eller som komplement till medicinsk behandling rekommenderad av veterinär.
Canikur är ett fodertillskott och ersätter inte djurets normala foder.

ingann
0

Jag skulle gissa att det beror på gräset att han spyr… Äta stenar kan vara ganska farligt då de inte alltid kommer ut utan kan blockera tarmarna helt till slut och hunden kan dö om de inte hinner operera.. (känner en golden och en leonberger som råkat ut för det).. Så det tycker jag du ska träna honom till att låta bli..

Det är jättebra att du frågar när du är osäker men jag blir fundersam över vissa av dina ord.. "Jag står inte ut längre!!!", det gäller både spyor och att han kissade inne… Det är en liten bebis du köpt och då måste man stå ut! Du kanske skulle skaffat en äldre hund istället? Har du otur så har du fått en hund med känslig mage och då kan du bli tvungen att stå ut med både diarré och spyor i upp till 15 år framåt…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[SarahOhrn]
0

#26 Jo har hört om detta. :) Ska kika på de. Just nu har jag testat huskurer som kokt ris, risavkok och blåbär + a-fil idag. Hoppas det gjort susen! :)

#27 Jo, jag försöker säga åt honom när han äter gräs men han fortsätter ju såklart hela tiden så nu har han slutat lyssna när jag säger till o t o m tar honom där ifrån… :/ Vet inte hur jag ska göra det!

Nej, jag skrev att jag inte står ut för att han spydde varje natt nu och hade diaree. Det är klart jag står ut men jag blev bara lite förvirrad o slut igår när det hållt på varje natt o man har vart upp tidigt osv.. Då jag inte haft problem med det innan.. Att han kissar inne, det har jag inte sagt att jag inte står ut med det kan jag förstå för då han kissar inne så är det pga att vi vart dålig på o g ut med honom men jag frågade något om det i ett annat inlägg då det blev så ofta helt plötsligt men det r bra igen o han kan hålla sig någon timem eller två.

Vi skaffade den här valpen då det va han vi blev erbjudna o vi funderat på o skaffa valp. Såklart som jag skrev ovan menade jag inte att jag inte står ut men man blir lite förtvivlad… Förhoppninsgvis har han inte så känslig mage då han inte verkat ha det innan o han äter mat för känslig mage så jag tror det beror på allt gräs och att han som sagt trycker i sig sten o alla småsaker han hittar. Jag försöker hålla koll på ALLT men det är svårt.. Vill ju att han ska kunna springa lös när han är på landet för en gångs skull t ex. :)

Men är det så så är det väl, ag får väl vänja mig i så fall men eftersom jag är ovan är det klart man inte kommit in i det än..

ingann
0

#28 gräset är inte farligt men däremot stenarna… gräs kan bara vara bra om de äter ibland för att rensa magen, men de behöver ju inte äta det jämt:) Min tex blir helt galen när han hittar mossa och bara vräker i sig så jag får säja ifrån Oskyldig När det gäller stenätningen så är det bara att vara enträgen och säja ifrån och försöka göra sig själv mer intressant än stenarna:) Tids nog lär han sig att lyssna.. han är ju bara en bebis än:)

Du får se valpen som en bra träning inför eventuella barn i framtiden Flört De äter, skiter, sover o skriker ;)

/Ingalill

Vattnadal
0

Spyr han galla, gräs och stenar eller mat?

Om han spyr gräs och sten, sysselsätt honom med annat när ni är ute. Gör även ett veterinärbesök, då ätande av sådant kan bero på halsproblem eller annat.

Spyr han galla behöver han mer mat. Ge kanske ett litet mål till senare på kvällen. Man ska inte följa fodertillverkarnas rekommendationer slaviskt, utan kan gott öka eller minska med uppåt 50% utan att det är något knas. Hunden ska se fin ut i päls och hull. Man ska kunna känna revben och ryggrad, inte så att man kan "spela" på dem, men utan att trycka hårt.

Spyr han mat bör han kollas av veterinär, då det inte är helt normalt, samt att han då inte hinner ta upp näringen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

#30 Han spyr inte mycket, utan det måste vara nån sorts skum eller om det är galla och så lite småstenar o andra saker han tryckt i sig…

Får ta en sväng till vet. då! :/ Och kolla halsen. Han har dock inte spytt mer nu när vi hållt koll på att han inte ätit för mycket gräs… Sen gillar han o tugga på större stenar som han dock inte sväljer!

Ska försöka öka maten en del! :) Idag fick han kokt ris + sin vanliga mat och fick då större portioner och då va avföringen bra igen, nästan lite för hård.

marinelady
0

Guds skull få bort stenarna från valpen, det kan leda till operationer då de fastnar eller skadar din valp. Valpar skall aldrig få bygga upp en vana att äta stenar livsfarligt. Det är nej och ta valpen därifrån…även om dem inte sväljer dem du kan aldrig veta. Dem ska inte tugga på allt i tid och otid, vissa föremål ja men inte allt.

[SarahOhrn]
0

#32 Nä om du läser så är det väl just det jag försöker med?! Jag håller stenkoll (HA HA) men ibland slinker det in småsten ändå, tro mig, jag försöker få bort han HELA tiden! Är o gräver i munnen på honom varannan sekund ungefär! Men som sagt, han är 3 mån o jag har haft honin i 2.5 v, hur långt begär man att jag ska ha kommit i uppfostran… Jag jobbar för fullt på det!

[SarahOhrn]
0

Nu när jag läst att när det är som gele på bajset så är det att hunden kan ha mask, och det har han ibland! Så kanske har han mask i magen då… Trodde dom va avmaskade när dom kom från uppfödaren nämligen! :/ Måste ha missat det…

Så det blir en tripp till vet. på onsdag för avmaskning. Eller kan man göra det hemma som med katter?

tsset
0

Sen görs ju en avmaskning vid tolv veckor också har jag för mig (länge sen man hade valp nu), så du behöver också göra en! Sen kan det vara bra att göra någon till i framtiden, om man känner att något är åt skogen.

Avmaska gör vi hemma, lite klet man slänger i maten bara :)

ingann
0

#34 jag gav en halv tablett/dag i 3 dagar av Axilur 10 mg när min var 3 månader (pappis/york-blandis)..  det köper du bara på apoteket…  tabletthalvan tryckte jag in i en korvsnutt eftersom min var och är helt galen i korv:)

/Ingalill

Vattnadal
0

Gå in på apoteket så kan du få hjälp att köpa maskmedel. Axilur tar det mesta (det kan du även använda på mössen) och bara du vet hur mycket hunden väger kan du få hjälp att välja rätt förpackning (storlek och styrka).

Har han mask tar ju de av näringen oxå, så det kan vara därför han spyr galla. Sen kan stenätande bero på massor. Halsen, hungerkänslor, större behov av ätande, uttråkad, eller bara fix idé hos en valp osv.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

#35 Aha, fick ingen info om att det skulle avmaskas en gång till, bara att han skulle vaccineras vid 12 v. Men då ska vi även fixa avmaskning ikväll/imorgon.

#37 Ja, det blir axilur. Det har även mamma till katterna och bra o ha om man ska ha till mössen med då nån gång! :) Ska kolla med mamma om hon kanske t o m har en del tabletter över så jag kan ta några. :D

Har han mask kan det ju bero på extra mycket hunger också.. Så får se om det lägger sig efter en kur med detta! Annars får jag kolla upp det men det är värt att göra ett försök med avmaskningen först! Sen är han ju valpig också men jag håller tummarna för att han ger upp sen! ;p Lite smågrus är ju tydligen normalt att dom har för matsmältningen men inga stenar!!!

Pitbull5
0

Jag är ny här på sidan.

Läste igenom och såg att det är en retriver. En sån ras apporterar ju. Och deras natur är att hela tiden bära omkring prylar. Och har dom inget att bära så skaffar dom sej. Stenar bland annat.

Jag hade en hund som gillade att bära stenar och ett par gånger gick det illa. Ena gången gick det att få loss stenen med parafinolja som finns på apoteket. Andra gången blev det operation då stenen var kantig och fastnade i tarmen.

[SarahOhrn]
0

Okej! :/

Jag kan ju uppdatera er om att han har slutat kräkas men är riktigt kass i magen fortfarande… Så imorgon ska vi till veterinären kl 9! Håll tummarna för att det inte är något stort….

Vi avmaskade honom med banmint idag och har även gett honom carnikur. Dessutom fastar han tills imorgon bitti, på veterinärens ordination så länge! Och ja, nu är det slut….. Han fick mat senast igår kväll och bajsade ändå direkt efter han ätit igår, inne inatt, kl 5 i morse när jag va ut, kl 7 i morse, kl 8 i morse och två gånger till. Helt sjukt!! Men nu verkar det vara tomt. Han har fått lit a-fil och några stycken bitar mat för att få i sig avmaskningsmedlet dock..

ingann
0

Lycka till! Hoppas han kryar på sig så ni kan njuta av hans bebistid:)

/Ingalill

Gluskap
0

De kan ju bli kassa i magen av avmaskningen också. Men det är ju inget roligt =( Lycka till hos veterinären och uppdatera oss sen!!

[SarahOhrn]
0

#42 Ja, dock har han ju varit det länge innan och tror inte han blivit avmaskad som han ska, från 3 v till 3 mån ålder… Vi har haft han sen 2 mån och inte fått veta detta! ELler ja, sambons mamma har haft honom o tror inte hon avmaskat.

Vi fick tips att använda banmint när han va dålig i magen för att det är bättre för magen än axilur. Så än så länge är det lugnt.. Men han fastar ju också.. Äter barar carnikur.

Men nu om en timme har vi tid, skööönt! :)

[SarahOhrn]
0

Så, efter att han varit på vet.stationen sen kl 9 sk vi snart hämta honom. 3500 kr o många timmar senare kom dom fram till att det är typ "vanlig magsjuka".. Skönt att få det röntgat o att man är säker på att det inte är nåt men fyfan vilka sura pengar för en så enkel grej…. Speciellt när man är student! :p

Visst ahde jag räknat med vet.kostnader men hade hoppats kunna spara några månader till och att det inte skulle bli nåt efter 2 veckor med valp….. Yey!

Well well. Nu ska vi åka o hämta honom i alla fall.

minja
0

Skönt för er att det inte var allvarligare och att ni nu vet vad det är. Jo vetrinär är dyrt. I går betalade jag över 2000 kr bara för att tra ut en liten tand och spola analsäckarna på ena katten…

chrissan
0

Har du försäkring?

[SarahOhrn]
0

#45 Ja, tyvärr. Hehe… Det gick på 3800 men vi behövdde iaf bara betala 2000. Det är skönt att det inte är nåt allvarligt men surt med en sak man inte hade behövt gå för egentligen.. Men nu har han iaf fått dietmat för en vecka framåt och lite dropp eftersom han fastade ett dygn.  :)

Dock blev det inget tandläkarbesök för mig som tänkt i stället! ;) Haha. Men vovven går väl alltid före. ;p

#46 Japp.

Gluskap
0

Usch ja, veterinär är inget billigt! Om du inte redan har det så skaffa en försäkring, jätte skönt att ha när det verkligen behövs! Men skönt att ni fått svar nu iaf!

[SarahOhrn]
0

Jo, jag har ju en försäkring. :) Men det är tyvärr dyrt me 2000 när man är student ändå! ;p

Gluskap
0

Ah jag förstod det liksom som att du betalade 3500!

[SarahOhrn]
0

Jag uttryckte mig lite fel där ser jag nu! ;)

Pitbull5
0

Huva! Det är dyrt med hund. Allt kostar. Och det du la ut nu är bara börjanFörvånad