Vägrar kissa ute!
Jag har en liten tjej på 10 veckor som vägrar att kissa ute! Det spelar ingen roll hur länge jag är ute med henne, hon håller sig tills vi kommer in och sätter sig istället på mattan och kissar. Jag kan gå efter henne och se att hon är kissnödig, och springer ut med henne när jag ser att det är på gång, men hon kissar inte när hon är ute. Vad ska jag göra?
Har samma problem med en valp jag ser efter åt en kompis, men han är bra mycket äldre.
Hur gör ni när ni går ut? Går ni till samma ställe? Gör du dig så "tråkig" som möjligt?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hm jobbigt läge, har ingen aning om vad du kan göra :/ hur länge brukar du va ute?
#1 Ibland går vi små korta promenader, ibland går vi till gräsmattan utanför. Igår var vi ute hur länge som helst, har en till hund och de lekte jättelänge. Till slut bajsade hon ute, och jag såg att hon var kissnödig men hon gjorde inget. Tillslut gick vi in och då satte hos dig på mattan och kissade istället. Det spelar lixom ingen roll hur länge eller vad vi gör ute, hon håller sig tills hon kommer in… :/
#2 Det är olika. Ibland en timme, ibland en snabbis. Tar ut henne direkt på morgonen när jag vaknar vid halv 7, men inget kiss. Tar ut henne igen klockan halv 9, inget kiss… sen kissar hon på mattan när hon kommer in istället.

Du får kanske helt vänta ännu längre, så småning om kommer hon att behöva kissa då hon inte orkar hålla sig längre. När hon kissar/bajsar ute kan du berömma henne och säga att hon är duktig, eftersom det är rätt att hon gör det ute.
Jag tror lite om att det handlar om envishet hos dig också. Hon vet var hon "vill" kissa, och väntar ut tills ni går in. Om du väntar ännu lite längre bör hon ju kissa ute. Väldigt konstigt beteende, hoppas hon snart förstår att det går bra att kissa ute också.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#3 Försök hitta det ställe där hon verkar helst vilja göra ifrån sig på och håll er sedan till det stället. Försök vänta ut henne tills hon gör ifrån sig och försök att inte bry dig så mycket om henne. Om hon gör ifrån sig så berömmer du ordentligt.
Försök (många försök nu!) förekomma henne om du tror hon är påväg att göra ifrån sig inne, ta ut henne ofta och lyft ut henne om hon verkar vara påväg att sätta sig. Och ta ut henne varje gång hon gjort något inne.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hej!
Jag hade detta problem med en hane på 5 månader. Jag gick och jag gick med honom, men inte kissa han inte. Hittade lite läsbart där det stod att valpar kan vara rädda att kissa i vuxnas "revir" och känner sig säkrare att kissa nära bostaden.
Provade detta och det fungerade med min hund.
Lycka till!

Sen kan det ju vara så att när ni går och går att valpen inte tänker på att den är kissnödig. Ibland kan det räcka med att stanna på en gräsplätt och inte göra något alls. 
Ha en bra dag!
Jag hade samma problem med Marodören när han var liten. Och vi har aldrig tidigare haft det problemet med en valp.
Vi gick hela tiden till samma gamla "kända" kisseställe. Vi gjorde allt efter konstens alla regler.
Men ändå kissade han så fort han kom in.
Jag kan trösta dig med att det går över, även om det känns frustrerande.
Vet ju inte hur uppfödaren gjorde med valparna, alltså för att lära dom rumsrenhet. Många som jag känner använder det kända tidningspappret. Du kan i såfall testa att lägga lite tidningspapper framför eller nära ytterdörren, sen om hon kissar på det så kan du testa lägga ett papper just utanför på gräsmattan.
Tar du ut valpen direkt efter den kissat inne?
Hoppas detta löser sig för er, annars som #8 säger så brukar det gå över efter ett tag.
Tack för era svar!
Får pröva lite till och vara mer envis så får vi se hur det går!

lägg ut mattan?
Eftersom hon kissar på den….. sen kanske det går att vika ihop den och så vips kissar hon på gräset……
Men jag är ingen expert, vet bara att uppfödaren till vår gav oss det som tips, fast han kissade på tidningar, men han fattade så vi behövde aldrig göra så.
Lycka till!
#6 Precis så tror jag med. Bellman var så när jag åkte till mina föräldrar ville han inte kissa ute hos dom, han kissade inte inne heller då *ha ha*…han är så gott som rumsren men just det där att kissa någon annanstans än nära hemma kan vara lite "läskigt" eller vad man ska säga.
Ja en ide kan ju vara att ta bort mattor, så försvinner kissställlet inne, sen att gå till samma ställe när ni gå ut, stå still tills hon sätter sig och godis/berömm när hon kissar ute?

Hej jag har oxå nyligen fått hem en valp. hon verkar oxå gå och hålla sig, både nr 1 och nr 2 ute. men jag e fiffig, tror jag iaf. har precis börjat så vi får se hur det slår ut. men iaf såhär gör jag: Samlar kiss från tidningar o häller i påse o häller ut hennes kiss lite varstans utanför huset så hon ska känna de där är ju mitt! o våga kissa. hittills har inte hon kissat där men luktar intresserat på det iaf. nr 2 drar jag lätt mot gräset så det ska lukta lite hennes av det med. men kastar såklart det i hundsoptunnan.
sedan har jag märkt hon främst kissar när hon sovit. så när hon sovit en hel natt till ca 05.00 vet jag att hon inte kan hålla sig mycket längre så jag ställer kl o går ut med henne, då må ni tro hon issat. och efter ca 2 h sömn oxå.
men fortf är det svårt att ta ut henne när man märker hon e på g annars för då kan hon hålla det inne hur länge som helst, som så många h som natten ger typ. envis rackare.
men belönar henne generöst varje gång vi lyckas ute o nochar det som händer inne.
forts följer jag hoppas ju som ni sagt att det går över av sig sj snart oxå för nu e hon eg bara utomhusren!

En vägledning är ju att oftast blir dom nödiga efter att dom lekt, ätit och sovit
I början, sen kan dom ju hålla sig längre och längre förhoppningsvis 
Ha en bra dag!
Hon har börjat kissa lite ute nu, eller iaf gjort det ett par gånger. Nr 2 brukar hon göra då jag tar ut henne, men hon håller sig fortfarande rätt mycket. Får fortsätta följa era tips och råd och så hur det går!

Yeay!! jag har fått ut henne på alla nr 2 utom en nu. jag tar henne straxt efter maten. kissar gör hon alltid efter sovit. så nu har jag kartlagt dem vanorna. alla e ju olika så det gäller nog o se vad som gör ens egen valp nödig hihi.
:) tycker iaf det är skönt att ha såna här trådar så man kan hämta tips från. hon kissar ute nu men säger ju inte till innan, naturligast e nog inne för henne ännu. hon e ju inte gammal ens så det kommer nog med vanan av att vi går ut nästan alla gånger innan hon hinner kissa inne. då lär hon nog sig att det börjar bli en ovana inne??
vi får se :)
tack och lycka till nu alla!