Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utställning
Läst 3815 ggr
Magdalenaa
0

Tips om lugnare hund i ringen!

Ja ett inlägg till, ja det är så att våran Pudel är ganska het och stark i ringen. Vi har tränat ringträning och så, han blir väldigt het av sig. Även om vi bara är själva eller många hundar. vi ska träna det ikv igen med hundar. vi ska på utställning nästa helg. har någon något tips på att inte ha han så het ? vi tränar han ganska myket fysiskt och psykiskt, det är det att han är åter laddningsbar på 1 sek! Han är ett år :)

AnneN
0

På vilket sätt blir han het?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Magdalenaa
0

Han vill dra till andra hundar, och han blir het och vill springa jätte fort!!  ;/ Kanske får några tips ikv när vi tränar :)

AnneN
0

Skulle nog vilja säga att det som kan hjälpa då är att träna mycket kontaktövningar

_**/Mvh Anne

tsset
0

Och trötta ut hunden lite innan kanske? Springa en vända för att minska behovet att springa/röra på sig, köra lite hjärngympa/tankeverksamhet för att "trötta ut psyket" osvosv, så det inte blir "ur ur bilen och till ringen och SPRING efter de andra hundarna!!!"

Svårt att ge råd när man inte ser det direkt, men håller med #3 och se till att göra lite innan som sagt.

[jakke94]
0

bara nyfiken, vilken uställning ska ni på ? :) har samma problem med dej. min valp vill bara sätta igång och springa till allt och alla :P dock är han bara en valp :P hoppas det försvinner :P

Magdalenaa
0

kan säga det att han cyklar varje dag nästan, varje cykling är på minst 40 min. Han får mycker hjärngympa, kanske inte tillräckligt! Men han får det ändå varje dag! Idag så fick han bara utfall på VISSA hundar! Fick brotta ner han ( försökte ). Han har jätte fin kontakt ända tills man blir tråkig och då börjar han, han gick salom mellan alla 16 hundar och tittade på mig HEEEELAAA tiden. Det är när vi ska springa som han tappar kontakten….. hmm. för på utställning så ska ju inte hunden titta på en har jag hört…

# 5, vi ska till skjulnäs ( inoff)

AnneN
0

#6 Va? varför skulle hunden inte titta på föraren då ni springer? Har vuxit upp med utställningar och aldrig hört något sådant svammel förr (ursäkta uttrycket)

_**/Mvh Anne

anaprincess
0

#7 Har också hört att hunden ska visa upp sig och titta rakt fram. Och så har jag sett att dom flesta hundarna går på utställningarna.

Mitt tips till TS är att öva först på att gå sakta och sen öka eftersom hunden lär sig att gå fint.

[sheltietjej]
0

Jag har fått höra att min hund har haft fin kontakt med mig i ringen, att vi hållt kontakten under hela "showen". Har inte alls hört något om att hunden inte ska hålla kontakt.

fredrikaa
0

putt

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Magdalenaa
0

Okej! alla har hört olika. Jag ska då nu börja ha kontakt med hunden då för hans lilla utafall eller vad man ska säga. vi ska inte anmäla oss till sjulnäs, utan vi satsar på bodens ist. ALLA dommare tycker säkert olika om hur hunden ska springa osv.

Leorag
0

Min var också sådär när han var yngre men jag fortsatte att åka runt på utställningar för träningens skull och tränade in ordet trava och sen så småningom så lärde han sig att när jag sa det så skulle han skärpa sig och trava på fint och inte bry sig i de andra hundarna =) Idag är han riktigt duktig i ringen och travar på hur fint som helst i ett bra tempo utan att bry sig nämnvärt om de andra som är inne i ringen.

Jonna75
0

En hund som springer och tittar upp mot sin förare får ofta väldigt slarviga frambensrörelser. Att hunden kan ha kontakt i ögonvrån är en sak, men blir svårt om hunden kollar upp på en. Hela fronten blir ju felställd då juh Glad

anaprincess
0

#13 precis

tsset
0

#6 inte riktigt så jag menade, men ändå skönt att höra att han får det han behöver :)

Jag tänkte mer på precis innan ni går in i ringen, för att få bort lite av stressen. När ni rastar precis innan, passa på att springa lite, (ja,beroende på pälsen då…) jobba lite, tänka lite, så fokus dels sitter på dig och dels så lite av stressen försvinner som sagt.

Funderar också på hur passiviteten är? Kan han annars vara lugn och fin bland andra hundar?

Jonna75
0

Föresten tänkte det där med hur du har halsbandet! Vart sitter det på hundens hals?

Om du har det där man normalt brukar ha det (om man använder halsband), så flytta det så halsbandet sitter precis bakom öronen, detta är skapt för hunden och brukar vara effektivt för starka och "svamliga" hundar. Du får mkt bättre kontroll över hunden. Se dock till att inte göra några häftiga ryck. Träna detta hemma om du inte redan gör på detta vis Glad.

Bara ett litet förslag

Magdalenaa
0

#15 Vissa hundar är han fin brevid, andra hemska. Det beror på om dom gör nått hot mot han före. han är nämligen lite vaktig av sig i koppel.

#16 Jo har redan det i ringen, men som sagt när han har bestämt sig för nått så kör han bara och inte tutar. haha,. Men det är på träningsväg allt. Alla har redan börjat se lite resultat med lill killen, Men vägen är låååång till allt. Men med träning så ska allt gå :)

tsset
0

#17 Då behöver du nog lösa problemet utanför ringen så att säga. Få honom att inte vakta i koppel, få honom att känna sig trygg bland andra hundar. Varva ner, passivitetsträna i närheten av alla möjliga hundar. Så ska det nog lösa sig i ringen också :)

Magdalenaa
0

#18, vi går på social träffar 1-2 dagar i veckan med 16 st hundar, och det är 1 eller 2 där som han inte gillar, och dom gillar inte han .och jag tränar han mycket i stan åså, framsteg kommer allt. Men man vill ibland ha alla framsteg på en gång. ;)

Magdalenaa
0

#18, vi går på social träffar 1-2 dagar i veckan med 16 st hundar, och det är 1 eller 2 där som han inte gillar, och dom gillar inte han .och jag tränar han mycket i stan åså, framsteg kommer allt. Men man vill ibland ha alla framsteg på en gång. ;)