Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1199 ggr
monsterblom
0

att tänka på vid avel

jag har planerat att ta valpar efter våran lilla tik om ca 1,5. så nu skulle jag vilja veta vad ni tycker att man bör tänka när man har en valpkull.
jag har några uppfödare som jag kan ha till hjälp och kommer även läsa på en massa tills dess, men jag vill också veta era erfarenheter och få ta del av era tips.

och för att ni ska slippa undra varför jag vill ha valpar;
målet med aveln är att jag ska få fram bättre vallhundar än de jag redan har. inget annat.

SaraC
0

Jag tycker just det du skriver är viktigt - att ha en mentor, någon med erfarenhet till hjälp. Och att läsa mycket.

Sedan finns det ju olika kurser i uppfödning som man kan gå, är säkert mycket givande om det är en bra kurs.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

anaprincess
0

Gå in på kennel.ifokus och fråga där. Dom är nog mer insatt i det. Men det jag tänker spontant är att se till att det finns köpare till valparna, kan tänka mig att rena vallhundar är svåra att hitta bra köpare till.

tsset
0

En matchande hane till din tik, speciellt då du vill ha bättre vallhundar! En som inte skiljer sig för mycket, men samtidigt inte har samma extremer brukar jag tänka när jag väljer intressanta valpkullar. 2xmassa motor blir ju mer motor, möjligen för mycket. Samtidigt inte för stora skillnader - hälften motor hälften ingen motor kan också bli fel.

Blabla, en bra hane helt enkelt! I övrigt har du fått en massa fina råd och att du har mentorer är ju kanon!  :)

monsterblom
0

hanen har jag redan hittat som jag vill ha, han är en av de bästa vallhundarna i sverige, sen passar hans stam bra med min hunds. de är inte för lika men inte för olika. har även pratat med ägaren om att använda hennes hane.

tsset
0

#5 Låter toppen! Tuta och kör då säger jag :)

w-ww
0

Ta reda på om du har köpare till valparna.