avlivning, kremering, val?
jag har tagit beslutet att min älskade grandis Hugo ska få somna in.
jag undrar lite över vad man har för valmöjligheter och hur de kommer att gå till väga.
om jag vill kremera, hur gör de och vad kan det kosta?
hälsn. maria

Här kostar det 690 för endast avlivning, då får du ta med dig hunden hem igen och själv begrava honom.
1200:- avlivning och vanlig kremering
1850:- avlivning separat kremering
Sen tillkommer urna 250:-
Spridning av stoftet på minneslund 100:-
Där står allt du kan tänkas vilja veta uppdelat i olika delar.
Glömde: Tråkigt när man kommer till detta stadiet =(
Personligen så skulle jag kremera och ta askan med mig och sprida på en speciell plats!
Jag tycker du ska sprida ut askan om du ska kriminera på den plats Hugo älskade mest.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
tack för svaren!
ja, hugo ska definitivt få en egen kremering. jag hade fått för mig att det kostade mycket mer än så, och även om kärleken räcker och blir över så är det inte alltid likadant med pengarna..
någons om vet en bra klinik i stockholm som har ett liknande tillvägagånssätt? har kikat lite på olika klinikers hemsidor, men det står inget om avlivning. jag tycker att kliniken i länken hade väldigt bra information..
Jag beklagar
Jag rekomenderar Roslagstull. De är jättebra, de hjälper till med allt. Kremeringspriser vet jag ej, har bara kremerat en iller
Mvh Jenny
Vilket sorligt beslut, men säkert det absolut bästa. Jag tog bort min vän i juni detta året på bohusläns smådjursklinik och först så fick vi komma in i ett rum där jag min sambo och Himla blev lämnade ensama en stund, sen kom en djurvådare in som sätter in och tejpar fast en nål i benet. ( Då Himla var väldigt rädd och aggresiv fick hon få lugnande innan, och det var väldigt synd då allt tog så mycket längre tid än vad man hade förväntat sig. Himla min lilla pärla på 3 kilo fick en lugnande pruta som ska räcka för en golden retriver storleks hund, men hon är en liten kämpe och blev inte lugnare av det. Och det var nog det absolut jobbigaste att se henne kämpa emot så.)
Efter en stund då nålen är fast i benet från en djurvådare så kom veterinären in med själva avlivningsmedlet som hon färste vid nålen och sakta sprutade in det i benet. Det går väldigt fort för hunden att somna in då medlet först kommer till hjärnan. Visst känndes det som tiden stog still och jag och min sambo klappade på henne hela tiden och tillslut var hon bara borta. Hon flög iväg, det var bara kroppen som fanns kvar där. . . Nu är hon uppe och skäller på molnen hihi.
Jag och min sambo hade bestämt oss för en separat kremiring. Man får alltid en urna av hårdare kartong där askan ligger i när man hämtar hem askan, men vi hade möjligheten att välja till en enkel träurna för 135 kr extra. Vilket jag tyckte absolut att det var värt. Himla var en liten hund på 3 kilo och allt gick på strax över 1500kr och då var avlivningssprutan, lugnande och separat kremering och träurna inräknat. Då din hund är större så kostar det nog lite mer med separat kremering, men det är något jag alltid kommer att välja. Just för att begrava hunden helt så finns det risk att kroppen grävs upp av andra djur och så. Himlas aska och hennes träurna står nu faktiskt i min bokhylla (trodde aldrig jag skulle ha mitt djurs aska i bokhyllan, var förvånad över folk som kunde ha det. ) Men jag vill gärna ha hennes aska där ett tag tills jag har hittat världens finaste plats till henne.
#2 har för mig att man inte får sprida askan varsom helst..
vissa väljer ju att behålla urnan med askan hemma också :p
Sorligt med hunde =/
#6 på sin mark, skog, gård ja osv borde man väll få det? Det är ju ens eget djur och mark?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

När jag avlivade min hund kostade det 3000kr och då var det en separat kremering. Den andra kremeringsvalet kostade 2000-2500 tror jag. Det var i sthlm.
jag funderar på arninge djurklinik alt. valletuna djurklinik.
ringde arninge och de tog 2200:- bara avlinv. vallentuna tog 1600:-
det blir ju så mycket dyrare eftersom han e så pass stor.
egentligen är det inte priset, utan hur de ordnar upp det. jag vill inte komma in med honom i ett stelt rum med en grinig vet. som inte har någon empati.
jag vill att det ska kännas rätt och värdigt och att det blir en fin stund och ett bra avsked..
Beklagar :(…….Vi kremerade vår Grandis Elton för några år sedan. Jag kommer inte ihåg exakt pris men det var runt 2000kr tror jag.
Det beror ju lite på vad för urna du väljer o det är väldigt olika pris på dom också.
Kram tänker på dig/er!
Vad tråkigt för er, men väldigt starkt av dig att ta det beslutet! Jag förstår hur du känner, då jag fått avliva många djur, dock aldrig en hund. Tänker på er!
vad alla är fina här =)
jo, beslutet med stort B är tamejtusan inte lätt att fatta. Hugo är det finaste jag vet, och jag känner lite att jag på något sätt "leker gud" när det är upp till mig att bestämma när han ska gå..

#12 Det är jätte svårt. Jag hade inget val än att ta bort min vän, han blev akut sjuk och jag ville inte försöka "rädda" honom då han gått igenom så mkt. Jag kan säga att Haninge vet klink inte är bra! Farsta har jätte trevlig och förstående personal som låter en ta den tid som behövs och lyssnar på vad man säger. Dock är kliniken liten och rummen små men jag vet inte om dom fick plasera mig där dom hade platts då jag kom in akut.
Beklagar.
Min tik som jag tog bort i september kremerades och hon kostade med allt tror jag 2400-2800, minns inte helt.
Jag har urnan kvar hemma, planerar inte att begrava henne, inte än i alla fall.
nu har jag bokat tid.
måndag kl 14:30 på vallentuna djurklinik, allt gick på ungefär 2500kr.
har någon några tips på hur man förbereder sig? jag vill inte gå runt och vara ledsen hans sista tid, jag vill göra det bästa av tiden tillsammans med honom!
#15 Jag och sambon tog en låååååång promand med massa lek och gos innan vi gick till veterinären.
Dagarna innan gjorde vi allt som vanligt.
Mest för att bibehålla lugnet och inte få hunden att känna att något var på G.
Klart gjorde hon nog det ändå, men man intalar sig själv annat i alla fall.
Det viktiga för mig var att vara med vid avlivningen.
Jag har alltid ångrat mig innan men denna gången skulle jag vara med, till varje pris..
Beklagar sorgen, jag vet hur det känns.
Skickar med styrkekram 

Vad sorgligt…! Måste kännas jätte hemskt att ta bort sin hund. Dessutom vet man om det innan, vet när det kommer hända och allt kommer att ta slut. Jag tycker jätte synd om er… 
Tänker på er…

#15 Det går inte att förbereda sig utan man får ta det som det kommer. Jag var hysterisk och grät i fyra dar innan när jag insåg vad jag måste göra. Men för andra som fått haft sin hund hela dess fulla liv kan jag tänka mig att det är mer naturligt. Eftersom min var svårt sjuk så kunde vi inte göra så mkt för honom utan jag gav honom några godisar innan vi åkte iväg. Höll honom i famnen hela tiden hos veterinären.
Vi har precis avlivat min vackra hund, vi valde enskild kremering. Det kostade 2455:- i gbg området.
Vi gjorde allt som vanligt samma dag.
Jag hatar att ta beslutet och att göra det. Dom litar på en till 100% och så dödar man dom. Även om man vet att det är bäst så.