Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2371 ggr
[helenal]
0

Har någon en dalmatin?

dem hundarna är så vackra och specilla med sina pricakr:) en uppfödare ringde mig nyss och frågade om jag hade hittat en hundvalp ännu, annars kunde jag komma och titta på hennes dalmatintik,men som sagt har ja redan nhittat en hundvalp även om jag vill ha allas hundar som ringer mig:) det e inte lätt!

TinaH
1

Dalmatiner har sina egenskaper och är inte någon första hund.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

kerstinjoh
0

Min Alfons är dalmatiner/pitbull och av den här tjuvparningen är det dalmatinerdelen som är starkast. Det är ingen lätt "Pongo-hund" precis.

Karmatarerskanise
0

På vilket vis är Dalmatiner svåra?

Ninja
0

#3 Undrar jag med..? Har aldrig hört att det skulle vara problem för förstagångsägare att skaffa en dalmatiner. En kompis till mig skaffade en sån som första hund, det var inga problem.
Det enda jag har emot dalmatiners är att dom fäller så otroligt mycket! Har aldrig varit med om en hund som fäller lika mycket som dom! :O

Tezza
1

En dalmatiner är  en självständig hund vilket kan göra den till en svår förstagångs hund. Men självklart så är det ju oxå individuellt.

Ninja
0

#5: Det beror ju helt och hållet på vad man vill ha för hund.. För vissa kanske en självständig hund är idealisk! ;)
Ett sånt argument får mig att undra vilka som är "bra" förstagångshundar.. Är man beredd på att jobba med sin hund så går även ilte svårare och tuffare hundar. Huvudsaken är att man läser in sig om rasen och kanske t o m har träffat hundar man är intresserad av, då har man bäst förutsättningar oavsett om rasen är "svår" eller inte.
Man ska ju inte skaffa en ras som inte passar en bara för att den är "lätt" och därför känd som bra förstagångshund.

Tezza
1

#6Visst kan en självständig hund vara idealisk för många. Men fortfarande så är dalmatiner en ras som ändå kan vara svår som första hund, liksom många andra raser. Många som skaffar dalmatiner blir ju oxå förtjust i deras utseende och det är ju en av anledningarna till att många dalmatiner avlivas el omplaceras.

Men helt klart, är man beredd att jobba med sin hund, både fysiskt och psykiskt så kan en dalmatiner vara den perferkta hunden, har aldrig sagt något annat.

kerstinjoh
0

En dalmatiner  är en allsidig och sportig familjehund som är energisk och aktiv utomhus utan att för den skull vara stressig eller överaktiv. Dalmatinern är en "allround" hund som kan utföra många olika typer av arbete.  Och de fäller "härliga" små vassa strån, som fastnar överallt!