Drar som en tok i kopplet.
Vår Algot är nu snart 11 veckor. På våra små promenader runt huset är han som en tok, han drar i kopplet så att han nästan får gå på två ben och han låter och stånkar för att han drar så mycket. Ska man ha en valp i kort koppel vid 11 veckor ålder? Eller ska dom få springa i långt koppel? Ge mig gärna tips hur jag ska fixa detta. För jag vägrar ha en vuxen hund som drar i kopplet.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag brukar koppelträna när dom är ca 3 månader.. När hunden drar, då drar jag tillbaka. Rycker den, då rycker jag.. Har aldrig haft problem med mina hundar och koppel faktiskt.
Min erfarenhet är att det brukar växa bort, dragandet. När din valp är så ung är det bäst att följa med honom vart han vill gå i kopplet och inte ställa några krav. Allt är ju nytt för honom och han är uppspelt över omvärlden.
När han är äldre kan man börja dra tillbaka lite och ställa krav på att gå fint.
Den lilla valpen kommer säkert att sluta dra när han blir lite äldre. Men mitt råd är att absolut inte rycka i kopplet på en så ung hund.
Zabelle

Kul med en framåt valp är det första jag tänker på :)
Bry er inte så mkt om dragandet nu, han är för liten än för att förstå.. Bättre att han får utforska "världen" på sitt sätt..
Att rycka så med en liten valp kan ju vara förödande..
När det väl kommer till koppelträning så tycker jag att det bästa sättet är att: Så fort han drar så stannar du/ni. när han släpper efter så kopplet blir slakt så går du/ni igen.. Upprepa tills han förstår kopplingen mellan att; inte dra = får gå frammåt :)
Man ska ju naturligtvis inte rycka så man rycker.. Så att säga. Det räcker ju med att det liksom tar stopp i kopplet, då förstår dom rätt snabbt vad som gäller. En valp undersöker allt och lär sig på det viset massor. Det är precis som med barn.. I början är det ju mest att dom ska bli van med själva kopplet.

Absolut att Ni måste ta tag i hans dragande i kopplet redan nu och helst även tidigare. Om de inte lär sig nu så har Du snart ännu fler kilon som går och drar i kopplet och hur ska hunden förstå att det den fick göra som valp, inte tillåtet som unghund/vuxen. Det är när valpen är liten man börjar lära dem hur allt fungerar. Man tillåter inte en valp att tugga sönder tygsoffan bara för att den är så liten och inte förstår bättre. Det kommer inte "växa bort" lika lite som att den helt plötsligt slutar dra i koppel när den blir större.
Sätt en sele på valpen och när han börjar dra så stannar Du. Man kommer inte framåt så länge kopplet är hårt sträckt. När valpen vänder sig om för att titta vad Du håller på med/varför Du stannade så fortsätt gå. Om kopplet sträcks igen så gör om samma sak. Här gäller det att ha en ängels tålamod för blir det inte rätt nu från början så kommer Du få lägga ner väldigt mycket tid på detta när hunden blivit äldre.
Kan varmt rekommendera att Du läser antingen Eva Bodfälts Kontaktkontraktet eller Turid Rugaas bok "Vad gör jag när hunden drar i kopplet? Två mycket bra böcker!
Tack för alla tips och råd!
#6 Tack för ett långt svar, ska verkligen följa dina råd. Tycker du att jag ska berömma honom när han stannar eller blir han bara upphetsat och fortsätter framåt tro? Det jag har gjort lite är att vända helt om och gå åt andra hållet, då blir han lite paff för det är ju åt andra hållet han vill (eftersom han alltid drar när han inser att han är nära hemmet). Men det blir ju ett evigt snurrande så jag ska sätta på honom selen och sen stanna såfort han drar.
hej på dej,ja hundar som drar i kopplett är verkligen INTE kulmen jag har två tips
1. man kan liksom dra upp halsbandet i strupen ungefär det tycker dom är obehagligt och går genast bättre, om inte det hjälper så här kommer tips två
2.man tar kopplet bakom frambenen och dra upp

#8 Det tycker jag inte låter bra alls. Jag tror inte att det hjälper att göra det obehagligt för valpen/hunden. Man bör nog träna på dragandet istället, tycker jag. En valp ska väl inte se det som negativt att ha koppel/halsband på sig.

#6 Nej, du ska inte berömma i detta. Du kan berömma när han går fint rakt fram med slakt koppel men inte när han stannar. Belöningen får han ju ändå eftersom han får fortsätta framåt när Ni väl börjar gå igen. Du kan vända ibland och gå åt andra hållet om han drar, men själv så tycker jag att hunden inte riktigt förstår att det är dragandet som är fel utan kan lika gärna tro att Ni faktiskt har ångrat er och helt plötsligt ska gå åt ett annat håll och då kommer han skynda på och fortsätta dra åt det hållet istället.
Jag tror man är tydligare för hunden om man bara stannar och väntar ut till de slakar eller vänder på huvudet.
Men läs absolut någon av dessa böcker eller helst båda! Hur man tränar drag i kopplet är svårt att beskriva i ord. Det handlar så himla mycket om tajming och hur hunden beter sig just när den drar/inte drar.
Lycka till!

#8 Är absolut inte några metoder att rekommendera.
nehe , det är då vad jag fått lära mej!!
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface

Läs gärna böckerna som jag rekommenderade. Där lär man sig varför hundar drar i kopplet, orsakerna är otroligt många fler än man tror. Sen får man även hjälp hur man på ett positvit sätt får hunden att sluta dra.
Att tillföra hunden obehag (som båda Dina förslag innebär) för att den ska sluta med något är ett sätt att slita på relationen mellan hund-ägare. Då är det trevligare för hunden att lära genom att bli belönad för att den gör rätt, inte straffad för att den inte förstår.
Det finns på gott och ont, massor av sätt att träna hund på, man måste finna den vägen som man själv känner passar sin hund och sig själv. Men obehag är något en hund väljer bort.
läs gärna böckerna, så får Du en mkt bra förklaring för varför man inte bör tillföra obehag i sin hundträning. 
#8 dessa metoder skulle jag aldrig använda eftersom alternativ 1 kan ge skador på hundens känsliga nerver högst upp på halsen och bara tillför obehag istället för inlärning av beteende, samt alrenativ 2 endast ger obehag och gör ont för hunden..
Det är bättre att träna in ett beteende på ett positivt sätt för hunden då den känner glädje över att göra rätt:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#14 men asså lägg av nu då förlåt av jag försökte hjäpla till då!!!!!!
#15 det var inte illa menat utan mer som en info… du sa att du fått lära dig de metoderna och vi förklarar att de kan skada hunden… den som ska ta åt sig kritik isf är den som lärt dig detta…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Provade att sätta en sele på honom och det fungerade mycket bättre. Han drog inte alls lika mycket när selen var på av någon konstig anledning. :) Så det är bara att utgå ifrån detta och träna.
#17 En del hundar går genast bättre när de får på sig en sele 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#18 Ja tydligen, jag blev iaf förvånad. trodde inte det skulle förbättras så fort 

Vad är det för sele ni menar?
#19 Var samma med min 
#20 Vanlig promenadsele t.ex. spårsele
jag tycker oxå det är värt att prova sele i ditt fall…jag hade samma problem med min rottweiler hon drog som en tok…men ja köpte sele och det var en stor skillnad när hon drog eftersom hon tappade fotfästet….

#21# Ok ska kanske köpa mig en sådan då. För Bessie drar som en tok med nu. Försöker med lydnad men hon lyssnar inte alls.
#23 Kan vara värt att testa. En del hundar slutar/minskar ner på en gång, medan andra drar ännu mer.

Ska ju ända köpa mig en om några månader antar jag. Har anmält mig på viltspårkurs i vår. Då ska man ha en sådan väl?
japp de ska man

#25 Man behöver inte, men jag tycker det är att föredra. Det finns spårhalsband också, men det är mindre vanligt att man använder. Beror lite på hund.
När skall man börja bli lite tuffare och inte låta valpen gå som den vill? Har en 15 v beaglevalp som är jättesnäll och lydig, men ofta har svårt för att gå i koppel. Jag brukar låta den leka och gå ungefär som den vill för det mesta, och oroar mig då för att detta skall bli en vana som kanske kan bli svår att få bukt med senare. Men ibland hamnar jag i lägen då jag måste bestämma lite mera, såsom när vi vänder hemåt efter en lite längre promenad. Då är det inte alltid så lätt och jag får ibland dåligt samvete för att jag är för tuff. Godis är av någon anledning inte särskilt intressant. Ibland går det jättebra. Ibland är det bara stopp. Då får man släpa hunden i kopplet - den kan ibland bara lägga sig på rygg - eller bära den om man skall komma någon vart. I andra fall är det full fart framåt som gäller. Valpen kastar sig framåt, kopplet tar stopp, han åker tillbaka och tar sats igen - gång på gång på gång. I andra fall rycker den bakåt i stället och vill nosa på varje grässtrå. Hur man än gör så verkar det vara fel enligt vissa! Om inte annat är man inkonsekvent!

Hade inte koppel på min valp förens han var 5-6 månader. Han fick gå lös jämt och gör det ofta även nu. Då fick jag automatiskt en hund som aldrig sticker när den är lös, kommer direkt när man ropar, han drar aldrig i koppel eftersom han inte har nått behov av att göra det, han går fint bredvid mig då han lärt sig det redan som liten utan koppel. Visst han är ingen robot som går maniskt vid sidan jämt utan som på valparsvis rusar han av sig men han sticker aldrig oavsett störningsmoment så som barn, fåglar, andra hundar mm.
#29 Visst det kanske fungerar för dig, men för mig hade det inte funkat eftersom att jag bor inne i stan. Kan inte ha honom lös här där jag bor, det går inte. Så jag ser hellre att jag vande honom ordentligt vid koppel med en gång. Och det har gått bra, nu går han oftast riktigt fin, nu är han ändå 9 månader så. 
#29 Tycker också det är ett bra sätt att träna följsamheten från början. Då och då går man ifrån dem en bit och de lär sig att hålla koll på matte/husse, den typen av "träning" kan man ju börja med på en gång.

#30 bor också i stan men vi har en stor gräsmatta på baksidan av lägenhets huset och en fotbolls plan med stängsel mot vägen en bit bort. Sen bodde jag på en ö i skärgården hela sommaren så det passade bra.
#32 jo precis, man måste ju anpassa sig efter miljön runt omkring. Jag bodde då precis vid två stora vägar och vid ett järnvägsspår.
#17 några jag känner har en hund som alltid har dragit jättemycket i kopplet men när hon fick en sele på sig så slutade hon :) Nu drar hon inte alls lika mycket ;D
Frågan är väl egentligen varför din valp drar? Hur ser det ut där ni går, skog eller mitt i stan, mycket att upptäcka?
Är det för att den vill upptäcka snabbt och har bråttom så skulle jag sätta mig ner, stanna till och bara ta det lugnt ett tag. Passivitetsträna, få ner stressnivån lite. Så fort den börjar på att stressa upp sig igen, varva ner.
Hur funkar det sen, när valpen varvat ner? Mindre dragande? Se till att byta håll och vara "ledaren" över vart ni ska gå, det är du som har kartan så att säga. Hitta lite skatter längs med vägen, gå åt ett håll och när valpen snällt följer(inte drar) så lek lite, eller hitta lite godis på marken. Du har kartan! Och igen, varvar valpen upp så varva ner. Passivitetsträning är jätteviktigt.
#35 Tack för svaret! Men Som du kan se är detta en gammal tråd, vi har nu tränat jätte mycket och det har gett resultat, det är inte alls på samma vis längre. Visst drar han vid vissa tillfällen, men då gör jag som så att jag sätter honom vid min vänstra sida tills han lugnar ned sig. Och låter honom tagga ner lite. Men som sagt det går väldigt bra nu.
Aaah, då förstår jag också varför svaren plötsligt gick från nutid till dåtid ;)
Skönt att höra att det går bra!
Har inte läst alla inlägg men vilken ras är det?(mest för nyfikenhetens skull) :) Iallafall så har alla våra hundar varit så förutom min hund(Ricko). Gör inget just nu men om h*n fortfarande drar vid 5-6 mån tycker jag du ska börja träna.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#38 Det är en Bichon havanais, men nu är han 9 månader eftersom inlägget skrevs i Februari
Så nu har vi fixat till det med mycket träning och tålamod.
#39 jaha XD okej vad bra ;)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#39 bara man tränar och har tålamod brukar allt gå ;) lycka till i fortsättningen!
Tänkte att det var onödigt att skapa en ny tråd för liknande ämne, men inser nu att det var vad jag skulle ha gjort. Ursäkta!
#42 Det brukar vara bäst att starta en egen tråd. Skriver man i en gammal tråd är risken stor att många bara bläddrar förbi den utan att läsa de nya inläggen, om de redan sett den och svarat i den förut.