Diezel ska kanske kastreras
Vi ska göra en kemisk kastrering på Diezel(Rottweiler) denna veckan har mamma fått för sig :P Och då undrar jag, om man gör en riktig kastrering ändras hundarnas personlighet mycket då, eller är dom "samma hund" fast lugnare? För på hans personlighet är det inget fel på…

Hur gammal är hunden?
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
jag pratade idag med en som kastrerat sin hund tidigt, ne inte lugnare alls :) lika sprallig dok var han rund men det våga men ju inte säga. Kemisk det känner jag en som gör på sin hane, lika dant där ända är att han inte är nyfiken på tikar.
Han är i den jobbigaste åldern, 1 år!
Okej ;) Olika från hund till hund då, vet en som gjorde på sin hane och han blev lugnare :)
Jag tycker att hunden blir lugnare i "själen" eller vad man ska säga. Det är ju inte så att de förvandlas till en gammal gubbe =) som många tror. Att den bara ska ligga där och inte göra något. Man får se upp med maten bara, de kan lägga på sig en hel del.

Min förra hund var exakt samma hund som innan lika glad och pigg. Lite tjockare kanske men inte överdrivet.

De vi märkt på våran som vi kasterat (genom operation) är att han är precis samma hund som förut i temperamentet. De som ändrat sig är (såklart) könsdriften, revirkänslighet, äter bättre (va väldigt kräsen förut) samt att han inte är lika kaxig mot andra hundar.
Skrönor som att hunden blir en viljelös robot utan energi/orkeslös/fet/ett könslöst neutrum…är just bara skrönor!!!
Ska du ställa ut din hund efter operationen be då att få ett intyg (heter F145) av veterinären. De är ett intyg där veterinären skriver i omhunden hade normalt belägna kulor samt om de va 2 innan.
Tänk på att de kan ta upp till 6 månader innan fullt resultat visar sig.
Att kastrera är de bästa beslut vi tagit, vi har kvar samma glada, goa hund som innan men han mår bättre!

#7 Så kände jag också :) hade problem med att han kissade inne innan operationen det försvan helt efter och han tömde sin blåsa direkt när vi gick ut, mycket praktiskt :)
Resultatet av en kastration är väldigt individuellt, det är väldigt svårt att sia om hur hunden kommer att bli efter kastrering. Men vad jag har förstått så är det större chans att den blir lugnare om man gör det ganska tidigt, men vet ej säkert.
#7 Får man verkligen ställa ut en kastrat?

9# Man får ställa ut hunden om man har intyg på att båda kulorna har varit där. Därför ska man ha intyget om man vill ställa ut hunden.
Fast oftaast blir det att hunden inte får Könsprägel som dom ska då hormornena stannar.
#10 Okej! Då har man lärt sig något nytt igen 

Mycket viktigt att tänka på är att 30% av energin en hund gör av med är att bygga könshormoner. Vid kastrering ska alltså matintaget minskas med 30%. Antingen mängden, eller så ger man ett energifattigare foder.
Min hane kastrerades vid 6 mån, och han har könsprägel, dessa kommer tidigare. Dock ska hormonerna säga till när individen ska sluta växa. Det gjorde inte Vidars, då kulorna var borta, så han är stor, 1 dm högre än kullbrorsorna.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hoppas han blir lugnare nu då, tar nån månad/månader innan det märks isf. Han fick chipet igår, Aj säger jag, han naffsade t.o.m till hon som satte in chipet :o Men det skulle jag också gjort om jag var han! ;)