Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1110 ggr
Pleasant
0

Vilken hund kan passa mig?

Hej alla glada hundmänniskor :)

Jag är en tjej som fyller 18 i december, jag ska börja i trean på gymnasiet och tänkte skaffa mig en hund någon gång nästa år när jag flyttar hemifrån. Jag ska då läsa på högskola och har redan nu kollat upp hur mkt jag kommer vara på själva högskolan och hur mkt jag kommer få plugga hemma och det är mest hemma.

Jag själv är inne på små raser, som t ex shitsu, bichon osv.. Eftersom jag har fått för mig att lite större raser inte trivs i en lägenhet.. Jag vill självklart ha en hund som är trevlig till sättet och gärna social, mysig och som inte kräver allt för mycket motion kanske.

har ni några tips?

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

Min blogg: Miijauh

destroyed
0

Hur mycket pälsvård vill du ha?

Vad har du tänkt att göra med hunden förutom promenader? Menar ex. agility, lydnad freestyle m.m.

Jag kan säga att om du har en stor hund och bor i en liten lägenhet så blir inte in hund olyckligare. Det handlar om hur bra du tar hand om hunden annars. Jag bor på 28kvm och har en mellanpudelvalp. Nu har jag även min systers schäfer och den hunden hade stort utrymme att springa på men fick ingen aktivering mer än att åka iväg till stallet och rida. Nu har den min lilla lägenhet MEN den får mycket bättre aktivering. Jag åker till brukshundsklubben och tränar med dem jag går många promenader och tränar mycket med båda hundarna ingen lider någon större nöd:)

Noa-Nisse
0

det finns stora hundar som trivs i lgh också, man kan ju ha som regel att man inte motionerar hunden innomhus utan utomhus, och då blir det ju inga problem med storleken :)

det som du redan har ropat upp verkar ju vara bra, men hur ligger det till med pälsvård, för om du absolut inte är intresserad av det kanske det är en idee att kika på andra raser eller att t.ec. klippa ner dem helt hela tiden vilket också är ett alternativ :)

papillon?
schnauzer?
nakenhund?
pudel?
westie?
whippet kanske?

ja det finns många :) lycka till :D

Medarbetare på Hundar.ifokus

Pleasant
0

#1, pälsvården spelar inte så stor roll då jag är van vid att borsta varje dag innan då jag hade väldigt långhåriga kaniner. Kanske inte samma sak?

Jag är inte så insatt i de olika aktiviteterna man kan göra men jag vet vad agility är och det verkar roligt, även lydnad. Men förutom det så självklart mental stimulans och lek i övrigt. Kanske man kan gå med i någon klubb?

Okej, det låter ju bra. Jag gillar stora hundar med, så som labrador, golden retriver och rottweiler.

Noa-Nisse
0

#1 oj ^^ jag höll nog på att skriva när du postade ditt inlägg :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

destroyed
0

4#hahah det är lätt hänt:P

3# Ja visst det finns massa saker man kan lära sig att göra med sin hund. Då är klubbar jättebra:)

Jag har en Pudel och dte är en pälsvårdsras. Hon fäller inte och jag älskar det:P Jag borstar henne varje till varannan dag. Badar henne en gång i veckan. Trimmar nos och tassar m.m. varannan vecka. Klipper och fixar med pälsen var tredje till var fjärde vecka. Nu har jag ju fått rutin på det hela så jag tar väl 1½-2 timmar vid varje badning. Sen ska jag klippa till pälsen så får jag lägga på en timme eller så. Jag ska ju ha min hund till utställning men ska man inte ha det så är det annars bara att trimma ner hunden.. Funkar jättebra:)

Ziggi
0

Efter som du gllar bichon raserna borde nog en bichon havanais passa. Den kräver inte jätte mycket motion och stimulans, men de behövs såklart.

Den fäller inte men pälsen är lång så du får räkna med pälsvård om du vill ställa ut. Om du inte vill ställa ut så kan du klippa ned den. Då slipper du dessutom få med dig halva skogen hem genom pälsen. ;)

Pleasant
0

Tack för alla svar! :)

Vad är det för skillnad på bichon frisé och en havanais? :)

destroyed
0

Du kan gå in på Bichon.ifokus så kan de svara på dina frågor bättre:)