Vilken ras är rätt för mig då?
Japp, ännu en "vilken ras"-tråd. Men denna gång med bra mycket mer kriterier än det brukar vara för jag vet vad jag vill ha och inte ha. Däremot har man ju inte alla raser i huvudet, och det är där ni kommer in i bilden
dock ingen hund till än på iaf ett år, men jag gillar att kolla upp stamtavlor och kennlar i tid och dessutom är det alltid kul att höra vad andra människor tycker!
Mina "krav":
- inte för liten och nätt(chihuahua/dvärgpudel/papillon), men inte heller för stor och kraftig(mastiff/berner sennen/grand danois). Smidig och "mellanstor" alltså.
- Ingen krävande pälsvård, jag vill ev ställa ut och då funkar det ju tyvärr inte heller att klippa ner pälsen.
- minst energi och ork till att dagligen följa med på joggingrundor/långturer i skogen.
- ska tycka om att tänka och arbeta, gärna i stora mängder.
- hellre framåt än tillbakadragen, då jag har lättare att lugna ner än jobba upp (vet att det är väldigt individuellt, men över lag)
Användning? sällskap självklart(alltså inte för jaktarbete eller så främst), men också till träning och tävling i t.ex. lydnad, bruks, agility… och kanske i det "hunden är avlad för"? Tänk aktiv kompis i hundformat..
Kanske inte jättespecifikt, men det finns ju en anledning till att jag inte hittat rätt än ;) Varför finns det ingen sida med alla svenska godkända raser, bild och beskrivning, där man kan bläddra igenom raserna?Skk duger inte.
Så, vad tror ni passar? :)

Tänker direkt dobermann en smidig elegant hund med mycket pondus och arbetsvilja, men dom kräver sin förare för att komma till sin rätt.
#1 ja riktigt fina är dem, men jag tror inte det är rätt hund för mig. Nu har jag iofs inte haft en själv, men det känns som en svår ras att få samarbetsvillig, lite egoister med bestämda åsikter om vad som ska och inte ska göras.
Kan bero på media att jag tänker så, men nej, ingen dobermann för mig. Än har jag inte det som krävs tror jag, och det är lika bra att inte chansa.
En Engelsk Springer Spaniel eller kanske en Welsh Springer Spaniel om du är ute efter nåt lite mindre än den Engelska :)
Kolla rasklubbarnas hemsidor osv. Brukar finnas bra länkar till uppfödare osv. som man kan prata med!
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#3 En spaniel är tyvärr inte heller något för mig :/ Har man en arbetande hund känner jag att man måste kunna(kunna alltså) låta den jobba med det, och det kan jag inte.
Kolla på http://vovve.net/ och sen under raser, brukar kunna underlätta urvalet lite ;D

jag tycker Gordon Setter passar bra in på dig defentivt (: läs fakta om den underbara rasen på min presentation för övrig fakta skriv till mig på meddelande (:
Lite hjälp på traven, jag vet att grupp 4, 7, 9 och 10 inte är något för mig.
vilket borde minska utbudet lite, men nej. Grupp 1 och grupp 8(minus spaniels) är helt klart intressantast(flest intressanta i samma grupp alltså) men de övriga är lika intressanta.
Bara för skojskull kan du ju göra det här testet, vet att det kanske inte hjälper så mkt, men lite skoj och du kanske får några ideér
Rasväljare

Då finns det ju en bunt raser i ettan som duger utmärkt till bruks och lydnad. Samt som är hundar som man snarare måste "dämpa" än att "köra" igång så att säga. Kelpien kanske? En mellanstor hund där du knappast måste sitta dagarna i ända med pälsvård, den är även alert och absolut ingen ras du måste "arbeta" igång. Den har dessutom (vad jag vet) inte lika skarpa vallinstinkter (som ex. BC & Aussien), vilket tycks passa eftersom du inte är ute efter att valla med din hund? Annars hade jag ju föreslagit BC men de BÖR man som sagt valla med om du vill ha en bra relation med din hund, och att din hunds behov ska tillfredsställas. Annars kan ju Korthårig Collie kanske vara något?
Har ju ingen aning om din hundvana och så men det är iallafall raser som man kan arbeta en hel del med och som inte kräver någon vidare pälsvård annat än vanligt liksom. Lät lite som det du var ute efter!
Lycka till!

När jag tänker efter så kan det nog vara så att Kelpien har hyffsat stora vallningsinstinkter ändå, tvivlar på att de är lika "skarpa" som BC'n men jag vågar inte uttala mig om det faktiskt, orkar inte hamna i bråk här på HiF då folk lätt blir upprörda, haha. Men iallafall, vallning är ju roligt!
ska sluta ta upp allt utrymme för den här tråden nu!
#9 #10, valla gör jag gärna! Är också sån, jag tycker att man ska ägna sig åt det hunden är till för, annars är det nästan dömt att misslyckas. Med undantag för undantagen i raserna då ;)
Kelpien är jättefin och om jag får tag på lite kontakter inom vallningen kan jag absolut tänka mig en "ren" vallhund som kelpie, BC, aussie… Collien är ju också något, men de känns mer som familjehundar än arbetsnarkomaner? Är det medias fel det också tro? Jag tänker Lassie.
Sheltien är ju annars fin och jag har tittat mycket på dem, men jag får för mig att de är för små för att hänga med på mina små dagliga joggingturer, och tillbakadragna(?) :/
Dalmatiner är också intressant, men de känns inte heller som en arbetshund?(pongo och de 101 dalmatinerna…). Även retriever, schnauzer och airedaleterrier är intressant.
Tur att man inte behöver bestämma sig inom en timme eller så, hehe ;)

Jo men precis, det är ju lite därför man egentligen borde skaffa en vallhund, och inte som brukshund endast.
Collien är ju givetvis en utmärkt familjehund, men är även grym på att arbeta! Det där varierar ju helt och hållet och det är klart att median förstör den bilden om att Collien ska vara en knippe på att jobba, haha. Dock tycker jag att du ska kolla upp alla de här raser du är intresserad utav! Skk går väl kanske bort eftersom de inte är så duktiga på att dela ut information, och från rasens rasklubb kan det också vara svårt att hitta bra uppfödare.
Något jag har gjort, är att jag har kollat runt på ekipage på olika brukshundsklubbar, och kollat stammen, därifrån kan man ganska bra så tag på arbetande exemplar av rasen, och även hitta bra uppfödare!
Dalmatiner och Schnauzer har jag ingen erfarenhet av, men Riesenschnauzern ska ju visserligen vara en bra brukshund också, eftersom att den faktiskt är en bruksras hehe. Airedaleterriern är inte min typ av ras så jag kan inte tala "gott" om den riktigt.. men jag har en bekant som känner folk med den här rasen, och de påstår att de har en otrolig skärpa för att vara terrier (inte för att se ner på terriers haha.. men du förstår, mer än "vanligt" så att säga)
Retrievers kan ju även dom vara hur duktiga som helst, speciellt om du tittar på jakttypen av dem. Så som jaktlabben och jaktgolden är ju hur grymma som helst på det mesta bruksarbetet. Dock är väl min åsikt där att man inte riktigt får en "utmaning" att jobba med.
Gud så jag babblar, haha! Antar att det är ett intressant ämne för mig 
Collie, korthår eller långhår. Samojed.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#13 Är ju inte jag som skrev den här tråden, men får man fråga hur du tänker med samojeden? 
Vad gillar du för hundar?
tänker på korthårig collie eller möjligtvis nån av lapphundarna.
≧◔◡◔≦
#14 Utifrån hennes krav i tråden skulle den kunna vara ett förslag. Varför tycker du inte att den stämmer in?

Nej shelties är inte tillbakadragna enligt mina erfarenheter. Det är en mycket framåt hund som älskar att jobba. Den är en lugn och snäll hund att ha och göra med. Och att de skulle vara för små för dina joggingturer håller jag inte med om. Shelties är som sagt en hund som älskar att jobba.
Det är min bild av den rasen iaf.
Annars raser som kommer upp i huvudet just nu Tollare, Hovawart, Golden, Labrador, sheltie, collie(lång och korthåriga), Schäfer och Vit herdehund. Det var det som jag tänkte på iaf:)

#16 Det är lite därför jag frågar, det är inte så att jag inte tycker den stämmer in, utan jag är bara osäker. Sen blev jag ju förstås nyfiken för jag trodde inte den platsade för bruksarbetet, så den gör det alltså? 
#18 Det beror väl lite på hur pass högt man tänkt satsa, samojeden är väl inte den mest ideala om man tänker elit, men min uppfattning är att det absolut är en fungerade allroundhund. Mycket hänger även på uppfödaren och linjerna. Träffade nyligen en uppfödare vars ena samojed är tjänstehund 

#19 Det är klart, det mesta hänger ofta på rätt uppfödare. Klart man blir nyfiken eftersom man sällan ser samojeder ute på plan liksom 
#20 Det är en ras som användes till allt möjligt ursprungligen och är i grunden bred, men tyvärr har det avlats mycket på utseende och därför har den väl aldrig blivit någon "riktig bruksras".
en flatcoated retriver kanske ? :P
Poff, det var en hel del svar! Jag som bara skulle måla en vägg… ;)
#12 Äh, babbla på! ;)
Ja, jag brukar ju som sagt vilja gå igenom stamtavlor och uppfödarens tänk först, kolla vad för avkommor hundarna har lämnat och leta upp de "bästa" linjernaför mig. Tycker det är den roligaste delen med hundletandet :)
Dalmatiner, schnauzer och airedaleterrier är hundar jag inte haft chans att lära känna, så där är jag lika vilsen som du. Men, de ser helt klart intressant ut efter lite läsning på rashemsidorna.
Retrievers av jakttyp är riktigt härliga hundar, även om jag med mina 2 jaktlabbar är lite smått partisk ;) Största utmaningen där är väl att det kan ta sån tid innan de blir vuxna, 3-4 år av tonårstid är inte helt ovanligt. Annars håller jag med, de är ingen "utmaning" i övrigt, även om jag inte sätter brukset först så ja.. vill ha något nytt, måttligt trött på alla retrievers ;)
#13 collien är intressant, samojeden känns inte rätt i kroppen… känns som att de är lite mindre smidiga, mer "tunga", stadiga och stabila? Hur rörliga är de, funkar de till joggingturer i skogen, tar de sig lätt igenom en agilitybana? Har aldrig haft samojed så lika bra att fråga ;)
#15 Gillar som sagt smidiga hundar, med fart och fläkt och arbetsvilja. Lapphundarna känns fel i kroppen, för osmidiga. Och för varma för mellansverige?
#17 Skönt att höra, mitt tycke baseras på de 8 shelties som finns i området, helhispiga, nervösa och panik när man passerar… har dock varit med om två härliga shelties som imponerade på mig. Svårt det där, det dåliga tycket har alltid en förmåga att väga över det bra :/
De övriga raserna du nämnde är helt klart intressant, utöver schäfern(och vit herdehund) som känns för klumpig och inte passar mig som ras i helhet.
#22 Flatten är enligt mig den osmidigaste och minst böjbara av retrieverraserna, så den går bort ;)
#13 Om de är mer "tunga" och "lätt tar sig igenom en agilitybana" beror nog på vad man jämför med
Jag skulle inte säga att de är osmidiga och sega, men det finns ju många raser som är kvickare.
#24 jo det är sant, allt är ju relativt ;)
Är mest orolig för att slita på hundens leder/knän osv, därför känns inte en tung ras rätt.
#5 Haha vete sjutton vem jag svarade i #24, mig själv tror jag. Såg det nu. Javisst, då förstår jag hur du tänker.
#25 Hade itne tänkt nämna något om samojeden då jag själv har sånna. Man vill ju inte bara föreslå sin egen ras ju, men nu då ni ändå pratar om den så kan jag itne låta bli
.
Här i Sverige har vi egentligen flera olika typer av Samojeder. Dom du tänker på är förmodligen den engelska varianten och det är mest utställnings människor som vill ha fram stora, tunga, pälsiga hundar.
Samojeden är en allround hund som tycker om att jobba, man kan använda den till väldigt mkt. tex spår, frestyle,agillity, lydnad, älghund, drag, fjällturer mm
Samojeden är en relativt frisk ras, visst finns det hd problem som i dom flesta raser men väljer man en seriös uppfödare så.
En samojed brukar inte bli riktigt "vuxen" förän efter 5 års ålder, jag menar att dom brukar vara ganska fartfyllda och kanske lite valpiga eller vad man ska säga
. Dom älskar att följa med i skog å mark och springa, inga problem att följa med där inte
. Dom älskar som sagt att följa med på lite allt möjligt

Jag tycker helt enkelt att du ska kolla upp Collien lite mer, läs på lite och kolla runt på olika sidor. Sen kan du ju faktiskt bara hänga lite på olika BK'n så kommer du säkert stöta på några Collies
Annars tror jag som tidigare sagt att Kelpien passar dig väldigt bra, utifrån det du verkar vara intresserad utav och så!
Hihi.
Bor du i Stockholm?
#27 Samojed känns ändå inte som något för mig, inte för den del av livet jag är i då så att säga. Dessutom klarar jag nog inte ytterligare en hund med 5 års tonårstid ;)
#28 Collien har jag hyfsad koll på, största problemet är den äldre hunden jag har som nån gång hamnat i trubbel med en aggresiv sådan. Är min gamling kvar då blir det ingen collie, känns säkrast.
---
Jag har ett överskådligt antal raser nu iaf, och det tackar jag er för!
* Aussie om det blir nån vallning
* BC om det blir nån vallning
* Kelpie om det blir nån vallning
* Collie
* Dalmatiner
* Jaktgolden skippar utst. då
* Jaktlabbe skippar utst. då
* Tollare
* Sheltie
* Schnauzer
* Airedaleterrier(?)
Något mer som passar i den här skaran? Man har ju som sagt inte alla raser i huvudet ;)
det finns en variant av kelpie som inte har lika mycket vallning i sig, mer "brukskelpie" tror den kallas working kelpie men vet inte riktigt :P
tänk på att tollare kan ha väldigt mycket energi, dem sägs vara ´retrivrarnas border collie :P

#29 så pass, ajdå. Jag kom på en annan ras nu som kan vara något för dig kanske, kanske! Mudi? en ras med fart och fläkt och som kan vara grym på att jobba! Har sett enstaka vid tillfällen, då utanför utställningar givetvis, och de verkar ha en hel del jävlar anamma i sig!
Working Kelpien är det exakt motsatta mot vad du beskriver - WK är avlad ENDAST för att valla. Det finns knappt någon uppfödare som säljer till en person som inte ska råvalla med sin hund.
WK är INGET för en person som inte tänker valla i princip dagarna i ända :)
Men börja grina då!
#32 ja visst är det så, WK är arbetande (som namnet säger), och australian kelpie som är mer "allt i allo", alltså mindre vall? Jag tänker mig en australian kelpie om det skulle bli någon, med vall. För jag har ingen fårfarm. Annars hade väl WK suttit bra ;)
#32 haha okej då hade jag vänt på det :P

kerry blue terrier eller bouvier des flandres?
#31 mudin var ett bra förslag! Ytterligare en ras man hade missat utan tips ;)
#35 minns jag rätt är båda trimraser va? Funkar tyvärr inte för mig, jag vet att jag inte skulle klara av att hålla på med massa päls.
Lapphundarna är smidiga och uthålliga hundar:). De är ju som sagt i grunden hundar som ska hålla för att valla renar i alla väder och underlag i flera mil om dagen.
Nu använts de ju i stort sett i de mesta man kan tänka sig. Väldigt mångsidiga.

#36 Kör på Mudin tycker jag! Eller kolla upp lite mer och se om den faller dig i smaken
vore jag inte så fäst vid bjässar så hade jag nog inte tackat nej till en liten mudi faktiskt! De verkar hur coola som helst.
Tillägg; Att hundarna som sägs ha hundvärldens mest krävande jobb skulle vara osmidiga säger sig självt:P
#37 #39, ja visst är de krävande arbete de är gjorda för! I kyla och halvtaskigt underlag året runt, pjuh. Men det är ju det, de känns lite för "stabila" och stadiga för mig, för kyltåliga eller hur man nu ska uttrycka det ;)
#38 jo den ska kollas upp! Dock är det väl en ganska liten ras i sverige, så det blir till att verkligen leta efter info om tävlingsresultat och kontakta kennlar och ägare… ju större ras desto mer får man höra om både bra och dåliga sidor, med en liten ras tenderar det bra att synas mer ;)
#40 Jag menade inget illa, så du vet:), jag tyckte bara inte osmidiga passade in på någon lapphunds ras:) Som alla vallhundar måste de vara snabba och smidiga för att hålla ihop djuren och djur som skiljer sig från de andra.

#40 Precis, den är ju inte så stor men som du säger, så lyser de positiva bitarna desto mer,haha! Gud vad spännande med ny hund förresten, när var det beräknat att bli av? 
#41 nej nej det förstod jag :) "Smidiga" är de väl, i det sätt att de måste kunna röra sig för att valla, men jag tror mitt "smidig" mer syftar på en lätt kroppsbyggnad… typ. Hur beskriver man det jag tänker… Ja, å andra sidan har jag sällan sett en samojed i rörelse och det jag sett har varit för stelt och kompakt, så jag kan ju ha fel :)
#42 Ja, inte detta år utan tidigast till nästa sommar/höst. Beroende lite på om gammelhunden är kvar(13 år nu, och bakbenen har börjat bli svaga) och hur långt jag har kommit med jobb och bostad.
#43 Jag tror jag förstår hur du tänker:). Min moster har 2 samojeder, tänkte inte på att dem oxå är renhundar i grunden.
Jag tänkte på de Finska, Svenska lapparna och Lapsk ja. Tehe:p
#43 Slänger in en länk på en Lapsk Vallhund.
#44 aja, du tänkte så du! mja, inte heller de något för mig, känns fel och då borde man inte har jag lärt mig. bäst att tänka till före, hehe.
#46 Ja, de har du så rätt i!=)

Jag säger stopp vid collien rakt av!
Läs Denna Tråd och kolla statistiken över rasen!
I övrigt så ska jag läsa ikapp den här tråden nu.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Baaah, där var det en del att läsa! Läser klart imorgon(det är natt nu, hehe) men läste lite nu…
Hade faktiskt ingen aning om colliens mentalitet, det beroende på att jag inte läst på om rasen(vilket jag tänker göra om alla raser som känns intressanta) och de collies jag sett och träffat har varit himla stabila hundar, rena praktexemplar. Kan ha varit tack vare ägarna och rätt linjer iofs.
Men tack för tidig info ;)

Oj, så pass? Var jag faktiskt inte heller medveten om. Är inte alls påläst om rasen för fem öre, hade bara en bekant som hade en Collietik som var så jävla cool och var verkligen så duktig inom brukset. Men givet som kniven i smöret att det finns dåliga linjer där också.. men att de var så extrema visste jag inte.
Tur att någon hade koll på det då! *puh*
tsset, skulle du med på lite träning på tisdag förresten?

Ja grejen är ju den att rasen faktiskt har rätt så taskig skalle, tyvärr. Man ser ju knappt ngn Collie på tävlings alls, inte ens de längre klasserna så de högre ska vi inte ens tala om. Collien skriker helt enkelt med sin frånvaro.
Detta då hundarna inte avlats på sina egenskaper utan det klassiska - på sitt utseende. Väldigt synd.
Läs igenom tråden, står mkt vettigt i den framför allt i länkarna som finns med där över statestik, som talar för sig själv.
Det var så lite så, ett hundköp ska bli så rätt om möjligt.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/

Det finns bra KH brukscollies, kolla tillexempel på www.gemdales.se
Om man inte har ambitionen (inte för att man inte kan det.) att nå elitnivå så tycker jag KH collie är ett utmärkt val. Däremot är det viktigt att se till att man väljer rätt linjer då här förekommer också en del rädslor, berördhet osv.
#50 Precis som jag tänkte då, de collies jag sett har som sagt varit riktigt fina…men men!
Troligen följer jag med! :)
#51 Ja, det och medias fel också antar jag? Lassie lär ju ha påverkat både en och två hundköpare och alltså i sin tur uppfödare…
#52 "Om man inte vill nå elitnivå" - hur tänker du där? Har den koncentrationssvårigheter, är den också "mentalt skit" eller…?

#50 Koncentrationssvårigheter har de knappast, och visst finns det bra mentalitet. Däremot krävs det kanske lite mer, mest från förarens sida, än vad det gör om man kanske har exempelvis en kelpie. Jag ska iofs inte uttala mig, de få individer som tävlar, iaf de jag sett har tävlat på hög nivå. Men självklart varierar det från individ till individ och jag ska nog inte uttala mig mer om den saken.
Om du är sugen på KH collie tycker jag absolut du ska kolla in rasen mer, hälsa på folk osv, kolla ev. föräldrardjur och läsa MHn.
Lycka till

Nu kan jag knappt alls komma ihåg vad du har "ratat" för raser genom tråden, är ju hur mycket text och raser som helst i den här ;p.
Men mina spontana förslag ligger på Tollare, Pumi, Boxer, Schäfer, Korthårig collie eller en bruksavlad långhår (men kolla verkligen upp mentaliteten här) eller en Storpudel.
Tollaren anser jag dock att de allra flesta verkligen bör få syssla med någon apportering (gärna/helst med fågel) i alla fall. Det går ju alltid att träna till och ställa upp på jaktprov utan att jaga också.
Mudi sågs jag också ta upp, är en ras som jag också är intresserad utav. Tänk på att den är mycket "jävlar anamma" och vakt och kan ha en del rädslor även den.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
#55 Självklart ska en hund född "till något" få göra det den ska! Och apporteringen är inga problem, har 5 års vana av det (jaktlabbar) ;)
Pumin är fin, likaså collien om man "hittar rätt". Boxer, schäfer och storpudel är inget för mig.
Det blir en jaktlabbe till, och snart!
Nu är det bestämt att vi skaffar en jaktlabbe till till familjen, en tik och omplacering/unghund. Gamla hunden klarar inte många månader till, och unga hunden klarar sin inte utan sällskap.
Dessutom vill vi ändå ha två, så att låta gamla hunden "smitta av sig" på den unga innan det är dags känns rätt.
Usch, så jobbigt det är att tänka i de här banorna. Men gamlingen hade inte ens ork till att simma igår, och som labrador älskar han ju annars att bada! Vi ska hålla ögonen öppna efter en ung tik nu, brukar ju dyka upp en hel del omplaceringar i "tonårsåldern" av nån anledning…
Jag är dock fortfarande intresserad av samma raser till mig själv, när det är dags om något år eller två.

Av alla dina raser så tror jag mest på att dessa raser passar dej:
* Aussie om det blir nån vallning
* BC om det blir nån vallning
* Collie(om man hittar rätt uppfödare)
* Tollare

juste lägger till labbe och Golden på min lista av raser som passar dej av de raser du har skrivit
#59 alltid skönt att höra att folk tycker en "egen" ras passar en ;)

På din beskrivning så har vi letat efter ungefär samma typ av hund och har samma "krav" och jag har nu tingat en valp, en Vit herdehund. Kan jag varmt rekomendera :)

Nu ser jag att ni verkar ha bestämt er för J-labbe men alltså en J-golden då?
#62 tittar lite på jaktgolden också, men eftersom att jag har mer koll på jaktlabben i stam och linjer och också sätt så kommer den i första hand. Men jaktgolden är också intressant ;)
Personligen vill jag fortfarande ha något med mer go i sig, men det blir ju ändå inte förrän om ett par år. Håll ögonen öppna för jaktlabbe/jaktgolden-tikar n! Hehe.
Men om du nu vill ha något med mer GO i sig så ska du skaffa något med mer GO i sig så du inte står där med skägget i brevlådan och önskar dig en BC ist för jaktlabben!
Men börja grina då!

Jag är beredd att hålla med Madde faktiskt. Känns lite 'dumt' att skaffa en ny hund 'fort' för att sen om några år köpa en påläggskalv. Varför inte satsa på ngt ordentligt direkt?
Jag känner en som är rätt haj på bra (!!!) J-golden linjer om du är intresserad?
Det är nästan lite så att jag själv skulle kunna ha en J-golden av samma/liknande linjer som hon har.
#64 Mer GO kanske var fel uttyck egentligen, jaktlabben har massa GO i sig, men skulle gärna ha en BC som vill ja… hur förklarar man, har lite andra krav eller nåt ;)
Notera att det inte är jag ensam som skaffar jaktlabben utan familjen. När jag flyger ur boet funderar jag på en annan ras(men kan lika gärna bli en jaktlabbe), men det är inte förrän om minst ett år. Och en jaktlabbe kommer jag nog alltid ha med mig vilken annan ras det än blir, man kan ju ha flera hundar ;)

Welsh Corgi Cardigan - En stor hund med korta ben
En corgi är en rätt tuff hund och behöver en bestämd men glad och pigg matte/husse!
*En jättebra utstälinigs-, lydnads- och agillityhund!
*Älskar alla!
*Absolut inte lat!
*behöer borstas efter vintern, annars har du en ullboll
*Sådan herre sådan hund - när du tar det lungt tar hunden det oxå lungt, när du är glad så är hunden glad osv….
*EN FRISK RAS! Inga ärftliga fel och det är det viktigaste tycker jag! Det finns ju tyvärr inte så många helt friska hundraser kvar
Bilden är på min corgi