Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 1909 ggr
alphinna
0

Hund som har magbesvär

Dotras hund fick i tisdags magproblem med diarre, blev bättre men så kom det tillbaka igårkväll. Han är inte en sådan hund som käkar en massa ute, så det kanske är värmen har reagerar på. Vatten dricker han ordentligt.

Nu är han otroligt kräsen med mat, kokat ris men icke. Ska ju vara bra och låta dom dricka vattenavkoket efter riset men icke, kokat kyckling nu och det äter han faktiskt lite av, men finns det nått mer man kan koka som är skonsamt. Han vill inte ha fil heller, fisk kunde jag glömma. *suck vilken hopplös hund hehe* Alla tips emotages med tacksamhet

Det är en schäfer på 9 månader

babo
0

Det kanske räcker att han dricker vatten några dagar… hoppas någon kan hjälpa mer.

alphinna
0

*1 ja det kan ju göra det kanske.  Han är i övrigt pigg och allert. Han får ju inte sin vanliga mat så därför försöker man ju hitta nått skonsamt åt honom.

alphinna
0

puttar upp tråden

Pia-Lena
0

Har inget förslag på dietfoder men väl på ett preparat som  kan stoppa upp hans lösa avföring. Det heter Canikur, består av växtfibrer och mineraler som suger upp de olämpliga ämnen i tarmen som orsakar diarréen, säljs av apoteket.

alphinna
0

ååå va bra tack snälla för det tipset. Åker till apotek imorgon

Pia-Lena
0

Glöm inte att kolla så att du får för rätt storlek på hund, min man råkade få med sig stora tuggtabletter till våra små papilloner i stället för det granulat som vi brukar ge dem.

alphinna
0

hehehe okey ska kolla så jag får med mig rätt.

Jonna75
0

Canicur är jättebra och oftast tycker hundarna om att äta det, iaf mina hundar (jag använder dom stora tabletterna)

Annars tips på dietfoder är: Kokt oxfärs, fiskbullar, omelett, löskokt ägg, majsvälling.sen kan man blanda keso med välkokt ris. samt det du nämde tidigare om kokt kyckling eller lamm.

Kan ju vara bra att veta om det skulle hända fler gånger Glad

alphinna
0

Ja alla tips är bra och få på just mat. Han är så attans kräsen den lille mannen så han borde skäms *skrattar* igårkväll åt han kyckligen jag kokade, dotra hade blandat i ris men han lyckades rätt bra med och spotta ur riskornen…..

AnneN
0

I denna artikel om huskurer för hundar så finns det lite tips som kanske kan hjälpa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Lite sent nu kanske, men vid diarré eller liknande är det bäst att inte ge någon mat alls på 24 timmar. Däremot se till att hunden dricker, gärna salt/socker-lösning eller liknande. Sedan kan man, om magproblemen börjar avta, börja försiktigt med skonkost. Om problemen kvarstår ring veterinären.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

alphinna
0

*10 och 11  Så gjorde vi i Tisdags när han blev dålig först. Ingen mat alls utan bara vatten. Han blev bättre och nästan bra då det kom tillbaka igen….Idag är han inte så lös och han behöver inte springa varje timma som tidigare….så det blir ju bättre.

Har ring Veterinär också och pratat då han blev dålig första gången. Det som är problemet är ju att han är så himla svår med maten. Det enda han har tackat ja till hittils är kycklingen….

Tack snälla för tipsen och länken Glad