Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3108 ggr
[SusannaK]
0

Definiera ordet hundmänniska

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, hur är en sådan? :)

Har hört det sägas så många ggr på det här forumet så jag tänkte att jag frågar?

Vad krävs för att vara en hundmänniska eller vad gör en till en hundmänniska?Glad

Jag själv är en människa som gillar djur i allmänhet lika mycket katt som hund som elefanter o jag tror det funkar iaf ;)

Diskutera gärna men vi försöker hålla en trevlig ton.

……………………..:romance-grouphug:………………….

Gluskap
0

För mig är man hundmänniska om man tycker mest om hundar.
själv är jag djurmänniska =)

BrightGloria
0

För mig är en hundmänniska en som gillar hundar över alla andra djur.

Jag är absolut en hundmänniska, men jag gillar såklart vissa andra djur också men hundar är bäst. <3

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

[SusannaK]
0

Man får höra att vissa inte är hundmänniskor som har hund ibland.

Men jag undrar om det beror på att dom inte skulle gilla sina hundar eller om det är för att dom inte anses "kunniga" kanske?

Det känns ibland som den här benämningen (han/hon är ingen hundmänniska) används rätt ofta just när nån kanske inte kan tillräckligt osv. Men man kanske älskar hundar för det tänkte jag.

Eller pratar jag i skägget nuFlört *sommarvärmen tar kol på mig*

empan-hampus
0

Hundmänniska för mig är en person som helt enkelt "lever" för hundar! Jag är en hundmänniska! Glad

[SusannaK]
0

#4 Jamen det låter ju och förnuftigt ;)

jahadu
0

jag har en hund men kallar mig inte för nån "hundmänniska" direkt, inte "kattmänniska" eller något liknande heller. Almmän djurmänniska är jag kanske =) kan en hel del om de flesta djur och föredrar inte det ena före det andra, alla djur har ju sina för och nackdelar. så för mig känns det lite fel att kalla mig för något som hundmänniska även om jag älskar hundar. förstår nog inte riktigt grejen med varför man ska kalla sig själv eller någon annan för det om det nu inte är så att människan absolut bara vill arbeta med hundar och inget annat djur =)

empan-hampus
0

Jag kallar mig inte hundmänniska, jag älskar dom flesta djuren men hundar står mig liksom närmast, och som jag sa tidigare så lever jag för dom Glad

Jonna75
0

#4 Håller med dig.

Själv är jag en hundmänniska, älskar att lära mig nya saker då det gäller "hunderiet". Men snart blir man kanske kattmänniska oxå då jag nyligen skaffat en underbar skogis tjej.

Då kanske jag blir en hundmänniska med klös i Cool

Bokskogens
0

Är en hundmänniska kanske som Görel i serien Mia och Klara??
Flört Tungan ute

#8 Tycker du ska skaffa dej en underbar ocicat också! *leer*

[SusannaK]
0

#8 Jaaa. den hundmänniska med klös i måste ju nästan vara jag Skrattande fast alla andra sötis djur då….marsvinen är en av livets stora överaskning. Inte trodde jag 36 år gammal att dessa djur skulle komma åt mitt hjärta så mycket dessa kuttande visslande pussdjur! Jättecharmiga e dom.

Djurmänniska får det nog bli iaf Flört

alphinna
0

En hundmänniska är för mig en person som lär sig förstå sin hund, signaler, kroppsspråk, som kan läsa sin hund osv. Ser till att hunden får sina behov tillgodosedda. Där kommunikationen fungerar mellan hunden och personen. Där hunden är en självklar familjemedlem.

En äkta hundmänniska kan utan att veta hur direkt läsa av hunden även om den är en bra bit bort. Vilken sinnestämning, om den är hotfull eller rädd osv…..

Glad

Houdini
0

Kan bara instämma med inlägget ovan..  Glad

[SusannaK]
0

#11 Gäller det då sin egen hund eller allas hundar?

Sin egen hund tycker man att man känner mycket väl det blir ju som vilken medlem som helst  i familjen tycker jag. Glad

O läsa av hundar i allmänhet går väl bra…men kan kanske bli svårt o veta hur andras hundar funkar jämt då…eller vad tror ni?

SaaraE
0

För mig är det mycket vad man tänker också. Alltså att man verkligen ska älska hundar. Jobba för deras bästa och välfärd och då inte bara ens egna hund. För då kan ju vi alla gå och kalla oss riktiga hundmänniskor och det kanske vi är också. Men för mig är det något mer. Man liksom lever för hundarna och sätter dem alltid först i kön.

/ Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

alphinna
0

Hundens signaler och kroppsspråk gäller ju alla hundar.Man förstår intuitivt hur man ska förhålla sig mötet med en hund.

[SusannaK]
0

#15 Fast det kan vara mycket svårt ifrån hund till hund har jag upplevt iaf…ett exempel: En hund bjuder in till kel viftar med svansen o hela kroppen och är allmänt kelig, jag bevittnade det hela…det var helt oproviserat…..rätt som det är hugger hunden kvinnan i ansiktet i det här fallet min syster.

Har varit med om när hunden singalerar en sak men menar en annan….har ransakat oss om det var något vi missade men jag tror faktiskt inte det :-/….så ibland är det mycket svårt ändå att se allt.

grinar
0

Ordet hundmänniska. I min värld betyder det ,   en person som tyder hundens tecken och en person som inger respekt,förtoende och som inte klagar över hundhår och städning

alphinna
0

*1 Inte signalerar dom en sak för och egentligen mena något annat.  Jag tror att det är människan som feltolkar hundens signaler. Det kan ju vara frågan om en ytterst liten signal som kan vara svår och se men finns där ändå.

alphinna
0

Hoppsan en 6:a försvann i mitt inlägg *skrattar* Jag tillägnar mitt inlägg till nr 16 Susanna. Huga måste vara värmen…

[SusannaK]
0

#18 Det var en konstig situation i varje fall…:-/

Men hundar kan ju ha psykiska sjukdomar som oss människor…därav också bli mer svårlästa. Har ju jobbat med svårt psykist sjuka människor o dom kan ju bli oberäknerliga dom med.

Eller snackar jag i värmeböljan nonsens nuFlört *ha ha*

För jag tror någonstans att en frisk hund vänder inte ifrån kel till sådan aggresivitet som han gjorde för inget. Skulle inte en frisk hund morrat möjligen visat att nix jag vill inte mer…eller gått därifrån.

Sen att bita så det blir svåra skador i stället för att endast i första steg markera…e rätt skumt tycker jag. Då hunden själv valde att komma fram fjäska…*levande frågetecken*

Jag diskuterar bara nu ;) tycker det var ett rätt "intressant" fall om man nu får säga så i allt elände. Min systers läpp klövs i två delar Förvånadså hon fick åka o sy ihop den helt enkelt som tur är syns det inte så mycket idag.

Trollhassel
0

En hundmänniska för mig är någon som har ett aktivt intresse för hundar. Någon som älskar hundar och snackar mycket om dem.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Singo-Torpet
0

tänker ja hundmänniska så tänker ja någon som alltid haft hund och älskar hundar mest och lägger all sin fritid och dyl på att träna och så med hunden..

så ja är inte hundmännsika utan djurvän… lägger lika mycket tid på hunden som med katternas bad och utställningar och med hästarna i stallet och på träning..