Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6010 ggr
Biejvve
0

Hona eller hane?

Hej

Är helt ny här med att skriva och behöver nu lite hjälp från er erfarna Glad

Nu efter att vi bestämmt att vi ska ha hund (en Chihuahua) kommer nästa fråga hona eller hane.

Kan ni vara så snälla och skriva ner vad är för och nack delar med hona och för och nack delar med en hane?

Sedan kommer fråga nr 2 Glad slutar en hon löppa efter kastrering?

[jakke94]
0

inom hundar så heter inte tjejhundarna hona, utan tik :P

Hane (negativt)
inom vissa raser är hanhundsagressiv vanligt
Kan bli jobbig att styra när tikar i närområdet löper.

är vad jag kommer på nu direkt :P

tik (negativt)
Kan vara jobbig med löpen då man får ha blöja på hunden och byta och så, dock är ju inte det så ofta..

.. du får säkert bättre svar av någon annan :P

empan-hampus
0

Hane (negativt)

som #1 sa så kan det bli jobbigt när tikar runt omkring löper, dom kan liksom vara mer intresserade av det än ägaren (om man inte har pli på hunden)

Tikar (naegativt)

Samma sak som #1 där oxå.. löpen är jobbiga, blod lite här och var, och dom kan bli väldigt tjuriga vid löpen också.

Det där med att sterilisera tiken tror jag att dom slutar löpa.. Det måste dom ju göra tkr man Tungan ute

Bara en undran: Vad fick er att fastna vid en Chihuahua?

Biejvve
0

Juste det var tik som de brukar kallas Glad Tackar.

Kan en tik sluta löpa och blöda med kastrering?

Blir hanen lugnare med kastrering?

[jakke94]
0

#3 om man tar bort livmodern på en tik slutar den löpa.. dock är det vädigt lätt för tiken att gå upp i vikt..
jag ser inte det som någon problem att tikarna löper :P här hemma har vi 4 och vi vet ju ungefär när dem ska löpa och då är det bara att sätta på dem ett tikskydd (hundblöja) ..

vissa hanar blir lungnare efter kastrering, dock inte alla

Biejvve
0

Tackar för svaren.

Personligen har jag alltid tyckt om papillon men de kräver mycket pälsvård och det är inget jag känner passar hos oss, men det var en sida där man kunde fylla i vad man ska hunden till och hur stor den ska vara, pälsvård, aktivitetsbehov mm för att få fram alla hundraser som passar hos oss.

Vi letade mest efter en liten hund med helst litet aktivitets behov och litet eller medel pälsvård, fick fram några raser och bland de var Chihuahua, efter att hela familjen var mest överens om att det är en sånt hund vi skulle vilja ha så fick det blir en som vi letar efter, jag tyckte också om Pomeranian men det gjorde varken maken eller sonen. Tror mest för att i närheten av sonens dagis finns det en familj som har en Chihuahua där de låter barnen leka lite med hunden och hunden älskar det Glad Så jag tror att sonen fick det därifrån.

Biejvve
0

#4 Tackar så mycket för svaret Glad

Men man kan träna tiken mer så att hon inte öker mycket i vikt?

Hur mycket kan det kosta med Kastrering? ungefär?

empan-hampus
0

Här i stockholm kostar det 2300 kr för kastrering på liten hund på märsta veterinärklinik. Inte så farligt dyrt tkr jag Glad

Biejvve
0

#7 Stort tack, nä upp till 3000kr tycker jag känns bra för kastrering så 2300kr är värt att kastrera så blir säkert hunden också nöjd speciellt om det inte är till avel vilket det inte är hos oss Glad

Så nu gäller det med letande efter förmodlingen en tik men en hane är också ok Glad

empan-hampus
0

Lycka till med letandet Glad

Filosofia
0

Det jobbiga med tikar är att de löper två gånger om året i ett par veckor. Då får man ha "underbyxor" på dem inomhus med binda i som byts flera gånger om dagen, annars förstörs möbler, mattor och golvet blir läskigt, etc. De luktar även lite konstigt när de löper och blir "småjobbiga". Min tik blir t.ex. väldigt gnällig: står jämt vid dörren och gråter eller går runt och smågnäller i allmänhet. Hon blir också väldigt intresserad av andra hundar. Om du skaffar en tik som ni ändå inte tänker avla på rekommenderar jag att ni steriliserar den (dvs. opererar bort livmodern) innan första löpet, eftersom det är väldigt vanligt med livmodersinflammation och juvertumörer (dvs. bröstcancer) hos tikar, vilket leder till för hunden jobbiga operationer och sjukdomstillstånd. En sådan operation kostar ungefär 5000 kr, men det kan det vara värt.

Hanhundar tycker jag i allmänhet är mer "framåt" och mer intresserade av omgivningen än vad tikar är. Det kan upplevas både som positivt och negativt. Visst kan de bli aggressiva mot andra hanar, men även tikar kan bli aggressiva. Min egen tik är inte att leka med när hon får syn på en annan hund och har varit i storslagsmål med andra dominanta hundar. Jag tror med andra ord att det har mycket med dominans att göra hos båda könen. En hanhund kan även kastreras, och blir då oftast lugnare. Det är ett enklare ingrepp än sterilisering av tik.