Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3573 ggr
Gerbilflicka
3

Vad gor man?? (hundmisshandel)

Igar nar jag skulle ut med Eddie och daghundarna rakade vi "krocka" med en annan hundagare for att de kom precis bakom knuten nar vi kom ut. Hundarna borjade skalla men det var liksom ingen stor grej, vi agare halsade pa varandra och sen sa jag till mina hundar att vara tysta vilket de blev.

Nar jag gar lite bort hor jag hur hunder skriker. Han SKREK som jag aldrig nagonsin hort en hund lata forut, det gav mig rysningar i hela kroppen. Sa jag vander mig om och ser hur hon drar upp honom i kopplet (som hon hade runt midjan) sa att det dras at och han hanger i luften ett ogonblick. Hon fortsatter gora det och tar ocksa till med knytnaven och borjar puckla pa sin hund med den i huvudet och nacken samtidigt som hon vralar "TYYYST!!!!"

Jag stod dar som en idiot helt i chocktillstand. Kunde inte saga nagot, fattade inte vad som faktiskt hande. Hon fortsatte med misshandeln en bra stund (lyfte honom kanske 7 ganger?) och slog honom hela tiden samtidigt.

Nar hon hade forsvunnit slappte min chock lite mer och jag borjade grata nar det trillade pa plats och jag insag vad tusan jag sett egentligen. Jag ar helt skakis fortfarande, fast det inte ens hande idag!

Sa fragan ar, vad gor jag nu?? Det forsta jag sa var att jag skulle anmala direkt - jag har skrivit ner vittnesmalet, tidpunkten, platsen osv. Sen var det nagra som sa till mig att "det ar ingen ide, det blir bara problem for dig och det funkar inte". Kan saga sahar: Jag SKITER i om det blir problem for mig, jag vill gora nagot men jag vet bara inte vad just nu! Gråter Behover verkligen hjalp och rad.

destroyed
1

jag tycker du ska anmäla till polisen eller djurskyddsmyndigheten för hundens skull

Gluskap
0

Vet du vem människan var då? Eller det behöver man kanske inte för att anmäla? Men självklart ska du anmäla, bry dig inte om vad andra säger!

Gerbilflicka
0

Jag vet inte exakt vem hon ar men hon bor ju i samma hus som jag. Fragan ar om polisen ens skulle bry sig?
Djurskyddsmyndighetens hemsida verkar inte ens existera… (http://www.djurskyddsmyndigheten.se/). Vart ska jag vanda mig?? Det ar det jag inte fattar.

Gluskap
0

Ingen aning riktigt… Aldrig behövt göra det. Men ring polisen och fråga!

LaVey
0

TS

För det första så skulle du ingripit på plats. Men det är ju lite sent för det nu kanske.

Men du skall självklart ringa till polisen och vittna om vad du har sett.

Gluskap
0

Som hon skrev så var hon chockad och alla reagerar olika i chock. Det är lätt att säga att du borde göra si och så. Nu är det som det är och inte lönt att kommentera det väl?

alphinna
0
Vattnadal
0

Att djurskyddsmyndigheten inte verkar existera är för att de inte gör det längre. regeringen lade ner myndigheten. Hunden kommer snart atts orteras under livsmedel oxå, verkar det som…

Anmäl via polisen, du kan även vända dig till djurskyddsinspektörer och länsveterinärer. Ta det gärna via alla dessa myndigheter, så kanske det händer något.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Gerbilflicka
0

"Djurskyddsmyndigheten avvecklas den 1 juli 2007 och Statens Jordbruksverk övertar ansvaret för djurskyddet." Ater igen hittar jag ingenting… ska jag ga till polisstationen kanske?

Gerbilflicka
0

#5 Ja men tack, tror du inte att jag onskar att jag hade gjort det? Som jag skrev blev det helt blankt for mig, jag fattade knappt vad som hade hant forran efterat. Det kanns fortfarande helt overkligt, som om jag har dromt eller hittat pa ungefar.

LaVey
0

Hur går det med din anmälan nu då?

Vet du vem hundägaren är?

Vattnadal
0

#9, se #8.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LaVey
0

TS

Karl Erik Lidberg är det som arbetar med sådana frågor i Jacobsberg.
Han har direktnummer 08 58029123

alphinna
0

Länsstyrelsen tar över kommunernas ansvar för att kontrollera djurskydd 1 januari 2009.

Läs mer här om vad det innebär för den som omfattas av djurskyddslagstiftning.

Länsstyrelsens uppgifter inom djurskydd (från och med 1 januari 2009):

• genomföra riskbaserade planerade kontroller av djurskydd hos djurhållare
  • kontrollera djurskydd efter inkomna anmälningar och övriga behov
  • fatta beslut om djurförbud
  • fatta beslut att omhänderta djur
  • påpeka brister och besluta om nödvändiga åtgärder för att djurhållare ska leva upp till djurskyddslagstiftningen
  • bevilja tillstånd för viss verksamhet med djur (16§ djurskyddslagen)
  • förpröva djurstallar (före byggstart)
  • godkänna anläggningar för offentlig förevisning (djurparker)

Alltså ska man ringa länsstryrelsen

Gerbilflicka
0

Tack sa mycket, det var det jag behovde veta. Ska ringa dem.