fri tillgång till mat?
hej, jag undrar en sak, jo när man får hem sin hundvalp, (8 veckor)
hur många gånger ska man fylla på mat om dagen ? Ska dem alltid ha tillgång till maten?
om den alltid ska ha fri tillgång till mat, hur länge isåfall?
Om man bara ska ge ett par gånger om dagen, hur mycket mat ska man då ge dem varje gång ungefär ?
Blir superlycklig om ni vill svara på åtminstone en fråga kanche!! :PPPPP
putt! 
Nej, det beror helt på vilken ras du har, o vilket foder osv.
det jag tycker är bäst är att du frågar uppfödaren.. har aldrig hört talas om att en hund ska ha fri tillgång till mat.. dock så finnsdet ju vissa hundar som äter när dem vill men dem ska ju inte ha så dem får äta hur mycket som helst:P
hur mycket din hund ska ha är beroende på rasen och du kan fråga uppfödaren om det också.
annars brukar det stå på foderpaketet.. iallafall om du köper ett av dem störra märkena

En valps hundmatsäck, har en tabell på sig där det står månad, vuxenvikt eller nuvarande vikt och sedan hur mkt mat de ska ha per dag, du delar upp detta i 3 eller 4 omgångar under dagen med jämna mellanrum, jag gav, 8, 15, 20 när min var valp,kan ej rekommendera fri tillgång, utan de ska äta allt på en gång, gör de inte de kan man mindska på portionerna… hoppas mitt svar hjälper =) annars får du fråga mer.
Vad är det för sötnos ni har fått in i familjen ?
Vissa hundar funkar på fri tillgång, jag är uppväxt med att en hund ska ha fri tillgång och kunna dosera sin egen mat.
Men jag portionerar själv maten till min egna hund då hon är uppväxt så och skulle äta ihjäl sig om hon fick fri tillgång.
Fördelen är att jag vet vad hon får i sig och kan kontrollera vikten.
≧◔◡◔≦

Ja absolut, de flesta hundarna klarar sig bra på fri tillgång, bara att det kan sätta in problem för ägarna, så kanske lite ego tänk av mig
Andra hundar kommer och hälsar på, de kan äta upp maten eller egen hund vaktar maten, kan bli bråk
Svårt å veta när valpens tarmar sätter igång om de har fri tillgång, de det är smidigt att ge mat, gå ut och kissa och bajsa.
Om man som jag och mina hundar oftast inte e hemma mkt på dagarna, då vet ja att alla tre har ätit när vi åker och klarar sig bra tills kvällen utan att bli hungriga.
Blandisen jag har som är omplaceringshund har dock inte vant sig vid de nya rutinerna än, så han vill gärna ha fri tillgång, men de går ju inte då blir schäfrarna JÄTTE tjocka :)
Jag har alltid haft fri tillgång till min och det funkar jättebra. Likadant har kompisen till sin. Ingen av dem vaktar eller något så de äter av varandras när de träffas utan problem…
En annan kompis däremot som har 2 hundar, varav 1 vaktig som slukar allt, har fasta måltider så det är helt olika från hund till hund:)
Dagsmängd står på påsen så du tittar efter din valps storlek och portionerar ut den mängden under olika tillfällen under dagen om du ska ha fasta mattider…
Lycka till!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Okej tack så jätte mycket allihopa !
Jag bara kollar runt lite, är inte aktuellt att skaffa hund just nu, men kanske senare i framtiden, bara så ni vet så är jag jätte tacksam för att ni svarade allihoppa !!! <3
Ingen av de hundar jag har haft har haft fri tillgång till mat. De hade ätit ihjäl sig. De får på bestämda tider. Hur mkt mat beror på ras och vilket foder man ger. Det står på matsäckarna.
vi ger 3ggr dag 8 14 20 till våran 11 veckors valp. Men sånt där brukar uppfödare tala om hur de gjort.

Gav min valpis mat 4 gånger om dagen. (En liten chihuahua)
Då visste jag även ungefär när han behövde gå ut.
Nu är han 1½ år och har mer eller mindre fri tillgång.