Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7376 ggr
Ziggi
0

Hur mycket fäller din hund?

Som sagt, hur mycket fäller eran hund? Eller har ni kanske en hund som inte fäller? Tänkte ni på det när ni skaffade er hund?

Hinner det sammlas upp mycket med hår om man städar varje vecka? Det är pappan som är lite nojjig över att det blir mycket hår överallt.ObestämdFlört

ingann
0

det är väldigt olika.. mest är det ju i fällningstider när de byter mellan sommar/vinterpäls:)

Jag har även 2 fällande katter och 2 tonåringar som drar in skräp så här dammsugs det varje dag…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Elmis
0

Min schäfer fäller lite hela tiden så att man får dammsuga minst varannan dag. Två ggr om året fäller den ordentligt. Då hinner man inte dammsuga klart förrän huset är fullt igen även om man ryktar den varje dag. Fördelen med schäferhår är att den samlas i stora "dammråttor! och är lätt att dammsuga upp.

LinaK
0

Fäller inte alls. Vilket är himla skönt. Men då gäller det ju istället att borsta honom ordentligt, blir lätt tovor annars.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Gerbilflicka
0

Valdigt mycket i perioder… ibland knappt alls och ibland lite. Har en schafer.

Singo-Torpet
0

inte speciellt mycket… har en JRT och hans hår är väldigt kort också så om man bara dammsuger för hundes skulle så räker de nog med var 5-8dag.

men ja har katter som fäller och jag går in med skor ibland speciellt sommar tid..

och så har vi ju de sedvanliga dammet som ska bort så var 3e dag dammsuger ja nog av minst det värsta, storstädda räker de att göra e gång i veckan.

Zebben
0

Helt enormt! Två schäfrar så här dammsuger jag 2-3 ggr/dag.på undervåningen. Varannan dag på övervåningen.

Men man får se det från den ljusa sidan. De fäller bara ca 5-6 månader om året. Tungan ute Så övrig tid behöver jag bara dammsuga 1 ggr/dag.

alphinna
0

Mina fäller men det blir ju inte så mycket eftersom dom är korthåriga, men snabeldraken går varje dag….sitter i ryggmärgen efter alla år med hund……..en får vara glad att en inte har den med sig i sängen som gosedjur……

KindredCold
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hane fäller som besatt på sommarhalvåret.
Min tik fäller inte så mycket.

Bryr mig egentligen inte om hårandet.
Har även två norska skogkatter som hårar något heligt enormt så hundarna märks knappt, hehe.

Båda mina hundar är blandraser.
Hanen vanlig slärhårig, och tiken har längre, krullig, ej Pudel, päls.

-Se bild.

stofia
0

Oj oj ja här har det tappats mycket päls från vår goa Samojed! :) Men det visste vi ju såklart när vi skaffade just den rasen. Tur nog är sommaren här nu och fällandet har avtagit, äntligen! hehe. 
Men nu ser hon ut som ett litet benrangel, folk frågar oss om hon har dietat, när vi varje gång får svara: näe, hon har bara tappat vinterpälsen. Lika förvånade blir de varje gång. :)

Men hon är fin och värd alla varv runt golven med dammsugare!

[Jessica90]
4

Jag har en blandras, han fäller nästan ingenting. Det är ganska skönt. Men om han skulle fälla så skulle jag inte bry mig så mkt. Hundhår får man ju räkna med när man har hund.

Gluskap
0

Min tjej fäller, men det syns inte så mycket. Hon är röd och korthårig.
Efter att ha haft en schäfer/bc blandis som fällde extremt så känndes det som det kvittade om nästa hund fällde eller inte, men jag ville ha en korthårig =)

SaraC
0

Fäller ordentligt 2 gånger om året. Annars fäller han inte så mycket alls. Men har även två katter hemma, varav en långhårig som fäller mycket så jag dammsuger varje eller varannan dag.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Taci
0

Min hund fäller 2 ggr om året, däremellan ser man inga spår av hår, helt perfekt ;D Alla som ser honom säger "Oj! Gud vad han måste fälla..", bara för han har så mkt päls, men det betyder ju ingenting. Min ena kanin dock gör så det fladdrar omkring hår dygnet runt, så jag har mina hårbekymmer ändå (;

Quiila
0

Quila fäller MASSOR två ggr/år.. Det bara ramlar av hår och det ser ut som om man aldrig dammsuger Obestämd
I övrigt fäller hon inte så jättemycket.

~Quila Roze~

destroyed
0

Fäller inte alls:) Men man får däremot hålla iordning den  och trimma pälsen så att den blir snygg:)

monsterblom
0

mina fäller inte så mkt som man kan tro. båda är långhåriga BC. man hittar lite hår här och var. men det är inte så mkt. när jag hämtade hen den stora hunden så fällde hon pga av stress. men inte nu längre :)

sen gör det inget om hunden hårar. skulle gästerna få lite hår så bjuder hundarna på det ;)

Zandrinos
0

våran labrador fäller för tillfället, hennes tjocka svans har blivit så smal…

Men så småningom får hon tillbaka sin fina päls och tjocka svans och då fäller hon ingenting förrän nästa sommarGlad

Bokskogens
0

Har korthårig Chihuahua och whippet och ingen av dem fäller direkt.
Så lämnar inga hårtussar. Försöker borsta dem med en gummiborste men släpper knappt hår då heller.

Zebben
0

Mina fäller också bara två ggr/år. Men de fäller i 2-3 månader per gång, så det känns som om de fäller året runt.

Elmis
0

#19 Första veckan i en fällperiod är helt tröstlös. Man står och ryktar i ett hav av hundhår och det tar aldrig slut. När man efter en halvtimme ger upp ligger det en hel hund på markenSkrattande.

liee
0

hihi just nu skulle ja kunna göra en matta per dag ( har 2 vita) om någon ringer på dörren och har svarta kläder blir de varnade först =)

Ziggi
0

#19 Ojsan. Inte visste jag att dom fällde så länge dom där två gånger per åren. :)

Det verkar som att ni med korthårigare hundar inte märker av hår fällandet lika mycket. Är det bara för att håren är kortare. eller har släthåriga hundar mindre med hårstrån?

Elmis
0

Korthåriga fäller nog lika mycket men det syns väl inte så väl. Däremot kan det nog vara svårare att få bort från filtar och möbler då de fäster som hullingar!

lennartsdotter
0

Min hund fäller mest på våren/försommaren. Altså nu… Kilovis med hår, men när jag tar ut honom i skogen brukar jag borsta honom ordentligt. Det blir inte så mycket hår inne eftersom han bor i hundgård eller sin löplina dagtid. Å när man borstar honom ordentligt på dagen brukar det inte komma så mkt inne.

Lite nyfiken: Vad har ni för borstar?