Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 596 ggr
SaraC
0

Fortsätta avla på min hund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

La in denna tråd på ett annat forum tidigare.. Intressant att höra vad man får för åsikter här.

Har en Japansk spets hane på snart åtta år. Han har nio kullar och 37 valpar bakom sig redan.

Funderade lite löst på att ta en kull på honom på egen hand (är fodervärd).

Vill ha lite åsikter! :) 

(Eros med sonen Sarek på bilden)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
0

Ja, har han fått bra valpar i tidigare kull och är en hund som kan tillföra rasen något så varför inte. Hittar Du sen en tik som är passande och som även hon är frisk och har något att tillföra rasen så är det ju bara att köra!

SaraC
0

#1 Känns ju lite mysko och skriva på två ställen i rad till samma person ;)

Nästan alla på det andra forumet tyckte att han ansågs som "förbrukad genetiskt sett"..

Kanske ska tillägga att han är import.

[helenal]
0

tror inte de spelar ngn roll att han är import. han har fått många bebisar innan:)

Faxlin
0

Jag tycker det är svårt att svara på då jag inte är insatt i hur många bra avelslinjer ni har inom eran ras. Finns det gott om bra linjer eller allra helst om du kan utnyttja en av de tikar han redan varit parad med så tycker jag det är okej.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Stj3rnfallet
0

#0 Tänk bara på att inavelsrisken blir större ju mer hundar det finns av samma blod.. Annars kanske det inte spelar så stor roll =) Men eg. så ska man ju inte ta valpar för många ggr med samma hane.. Tycker jag iaf.. Tillslut måste man ju börja importera för att inte få hundar med bara samma gener..

mandymoo
0

Jag vet inte heller något om hur stor rasen är och hur många kullar som tas varje år osv. Men du kan ju börja med att titta på hur många kullar och valpar  som föts upp allt som allt på rasen under den här perioden.

Då kan du ju se om det finns en stor avelsbas eller inte. Men viktigast är nog ialla fall om han lämnat bra valpar. Sunda friska valpar med bra temperament osv.

Själv så tittar jag inte så mycket på hur många gånger en hane är använd - är han bra så är det dumt att inte använda honom bara för en sån sak. Men sen är ju jag mer för linjeavel än utavel… *ler*

bejtedejte
0

Jag håller med Mandymoo. Inom dobermann har tyvärr två-tre hanar använts otroligt mycket, så allt som finns är i princip nära släkt med dem. En av dem är import, men blodet bakom honom fanns redan i Sverige när han kom hit.

SaraC
0

Ja.. Få se hur de blir..

Uppfödaren ska ju möjligen ta två kullar till på honom och hon borde ju ha koll. Gör hon inte det borde jag ju kunna ta en. Ska prata med henne och höra vad hon vet. Försökte leta efter RAS på JP men hittade inget vettigt.

Eros är importerad från Italien och hans pappa direkt från Japan, så han var ju fräsch när han kom iaf :)

mandymoo
0

Om du vill titta på hur många kullar o antal valpar som fötts upp varje år i rasen så kan du gå in på SKK´s sida o deras databas. Du skriver */årtalet och väljer ras - så får du upp alla registrerade hundar under det året… visst lite räknande av valpar men det går… Om du inte är Hundsport speciel medlem - får du kan du få allt kullvis….

Marylojs
0

Kolla med avelsrådet tycker jag. Har ingen koll alls på din ras, men han har ju redan en ansenlig mängd kullar efter sig. Vad är syftet med parningen?

Vovve
0

Måste hålla med om att hunden är förbrukad genetiskt sett… Man ska enlig min uppfattning defenitivt inte ta så många kullar på någon hund. Detta ökar risken enormt för att hundar som kan vara mycket besläktade paras med varandra, man måste alltid ta hänsyn till risken för inavel när man parar, titta på den totala populationen av rasen och dylikt. I vilket fall ser jag att en hund med redan 9 kullar bakom sig är förbrukad. Fortsatt avel på en sådan skulle jag uppfatta som oseriöst, tanken kommer även varför man tar så många kullar på en hund, inkomsterna från valparna? Man kan ju undra, efter 9 kullar ser jag inget annat man kan tänka sig tjäna på det…

Stj3rnfallet
0

#11 Håller med dig helt och hållet! Och att uppfödaren kanske skulle ta 2 kullar till påden är ju lite sjukt..
Dessutom så borde väl inte SKK acceptera det? Har inte de bestämmelser om hur många kullar man max bör ta på en hund?
Vet iaf att man max får ta 5 kullar på samma tik, men hanar är jag osäker på..

Marylojs
0

#12 SKK har inga regler om max antal kullar på hanar, rekommendationerna för tikar gäller ju deras hälsa. Däremot kan rasklubbarna ha åsikter. Inom min ras finns en hane som avlats på precis hur mycket som helst, vilket är så himla synd då vi dessutom har en genetiskt liten avelsbas. Det är nästan omöjligt att hitta en hund som inte är besläktad med honom på något sätt… Skulle aldrig köpa valp av den uppfödaren.

Stj3rnfallet
0

#13 Okej, det är synd att de inte har något max antal för hanar också.. Det är trist när folk kan använda hanar hur mkt som helst.. Såg en Dvärgpincher kennel som hade använt några av sina hanar typ mellan 4-7 ggr, vilket är mkt enligt min åsikt… Ja, men det fattar väl jag också! Och jag tycker egentligen att 5 st också är för mkt :P
Vad har du för ras då?=) Nä, det låter ju inte särskilt bra.. Då måste ju alla börja importera (som nu vill ha den rasen om man ska avla). Nä, det förstår jag! Det skulle inte jag heller göra! Sådana personer tycker jag är väldigt oseriösa!

mandymoo
0

Det här med att sätta gränser för max antal kullar för en hanhund är otroligt svårt. Allt beror ju på vilken avelsbas rasen har. Sen om hanen lämnar mycket bra avkommor efter sig. Kanske han har egenskaper som han också lämnar vidare till sina avkommor som tappats i rasen - hur gör man då? Eller om avelsbasen är liten - ska man sluta ta kullar då bara för att det inte finns någon oanvänd hane? Eller ska man börja använda hanar som egentligen inte alls bör tas i aveln - med motiveringen att han inte är använd innan? Att göra så är inte heller till nytta för rasen.

För mig så gäller sunt förnuft när det gäller allt i livet - även detta. Men jag är också väldigt anti mot alla förbud o regler som vi är så snabba att ha här i Sverige. Som talar om vad man får o inte får göra, och som gör att vi helt kommer att tappa förmågan att tänka sunt själva….

SaraC
0

Vet inte av vilken anledning hon tagit/ska ta så "många" kullar på honom. Den anledning jag kan tänka är väl förmodligen för att hon tog in honom för att få in nytt blod, rasen är ju inte så jättevanlig. Dessutom ger han ju bra valpar.

Tycker det hela verkar konstigt pga av att jag inte kan tänka mig att hon skulle vara en "oseriös" uppfödare.. Ska kolla upp saken bättre, höra lite med henne.

Blev nog inte så mycket klokare av detta heller, eftersom nästan alla har olika åsikter osv..

Men kommer nog inte bli några fler kullar sedan iaf. Anledningen var mest att jag skulle tycka det var kul att ha en valp efter Eros själv (om nu inte uppfödaren tar ngn mer kull), men känns inte som att den anledningen är "tillräcklig" efter allt jag fått höra nu.