Vad kostar det med valp?
Hej på er!
Jag har nyss startat ett sparkonto till min framtida hund, och jag sitter och kollar hur mycket en hund kostar i månaden ungefär.
Om man räknar bort inköpet, vad kostar då: (cirkapris)
12-veckors vaccineringen
Andra nödvändiga vet.besök (vet inte om det behövs mer vaccineringar/kontroller första året?)
Foder
Andra nödvändiga saker (står still i huvudet nu)
Det blir förhoppningsvis en engelsk cocker spaniel.
Tacksam för hjälp och tips! =)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Vaccineringen kostar runt 300:- Varierar från veterinär till veterinär.
Övrigt vet besök runt 400:- i grundavgift, sen kan det tillkomma mycket beroende på vad som ska göras!
Rekomenderar att du försäkrar valpen/hunden!
Foder beror på vad du ger för något, min äter för ca 300:-/månad
Halsband koppel leksaker matskålar osv kan kosta mycket, men brukar ju inte vara något man köper varje månad =)
Det man behöver, om jag ska tänka lite snabbt, är väl
Halsband (valpen växer fort, så man måste snart införskaffa fler)
Koppel
Lina
Matskål
Vattenskål
Foder
Leksaker
Reflex-saker beroende på årstid givetvis
Bajspåsar
Klosax
Kam/borste beroende på ras
Filt/Hundsäng/Bädd
Kompostgaller kanske man vill ha, likaså även klicker och targetstick eller koner och lite andra träningsredskap beroende på vad man vill göra med sin hund.
Allting beror på var man köper det. Jag köpte mycket på tradera och det blev ganska billigt! Men sen lägger jag ner mycket pengar på olika kurser som jag tycker är så himla roligt :) Så det beror på vad man gör det till och till vilka ställen man går.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ja just det, kurser och medlemsavgifter i klubbar hit och dit springer iväg med mycket pengar! Här kostar kurserna ca 700.- och medlemsavgifter hos olika klubbar ligger runt 300:-/år
Tack så mycket för svaren! =) Koppel och de andra tillbehören har jag koll på.
Givetvis ska hunden försäkras :) Skk är jag medlem i, ska gå valpkurs och lydnadskurser regelbundet, jag älskar att träna med hundar.
Agilitybana och så ska jag införskaffa senare när hon är äldre. Jag har sån tur att jag har många grannar med hundar, som tränar agility och lydnad, samt att en har eget hundtrim :)
Solbackens kaniner

Ja, en valp kostar ju visserligen. Men det gör den även som vuxen. Man slipper ju iof de där första inköpen, men det behöver absolut inte bli så dyrt som man tror. Koppel, halsband, bilbur, bädd och matskålar är ju det som faktiskt kostar extra när man köper valp. Allt annat fortsätter ju att kosta även om valpen blivit vuxen.
Jag betalar ungefär 1.500:- per hund i månaden. Då ingår alltså inga oförutsedda händelser som veterinärbesök eller kurser/tävlingskostnader.
Jag har bara räknat med foder, bajspåsar, försäkring och hundgodis/ben.
Jag tänkte på vilka kostnader det är första året, när den är vuxen är det väl mer en jämn kostnad? Den äter lika mycket varje dag, vaccination en gång om året, avmaskning mm. Valp växer och behöver så mycket mer. Jag har aldrig haft valp förut, så jag vet inte vad man behöver eller vilka kostnader det är, så jag vill försöka få lite mera information om det :)
Solbackens kaniner
Skriver några capriser, utöver alla saker man bör köpa då. Sånt kan man faktiskt komma undan rätt billigt med, jag fick allt jag behövde för ca 500:- Dessutom kan man ofta behöva åka till veterinär pga andra saker men det är ju svårt att veta, kan bli allt mellan 300:- till flera tusen om man har otur.
12-vackors-vaccinering: 300:-
Valpkurs: 800:-
Medlemsskap i hundklubb: 300:-
Försäkring: 200:-/månad
Mat: 300:-/månad

#6 Jo, visserligen blir det kanske en jämnare kostnad. Men fodret jämnar ut sig, de äter ungefär lika mkt som valp som vuxen. Man delar bara ut mängden på fler portioner.
Avmaskning gör man inte på vare sig valp eller vuxen förrän hunden fått mask. Det är ett vanligt missförstånd och faktiskt fel att avmaska hunden varje år om den nu inte verkligen har mask. Vaccination gör man ju även på vuxen hund, men detta görs var 3:e år. Valpen behöver ju bara sin 12 veckors spruta, vilket kostar några hundralappar.
Du har ju däremot kennelhosta man bör ge varje år. Från att valpen är liten tills den blir gammal. Sprutan kostar runt 150:-
En valp behöver faktiskt inte så mkt mer och kostar inte så mkt mer än vad den gör som vuxen. Det är ju om Du vill gå valpkurser osv…men det är ju bra om man fortsätter med lite kurser då och då även när hunden är vuxen.
Kostnader som jag kan tänka mig man har som nybliven valpägare är:
Koppel + halsband - kan bli både hur billig och hur dyrt som helst. men vi säger runt 200:-
Hundbädd/filt kan också bli hur billigt/dyrt som helst. Men vi säger 400:- så har man en rejäl bädd.
Mat,vattenskål ca 200:- går även att köpa på ikea för 10:- men går självklart att få mycket dyrare också. Keramik rekommenderas.
Kostnader man har under hela sin tid som hundägare, från valp till vuxen.
Vaccination Vid 12 v sedan vart annat eller var tredje år. varierar men ca 300:-/gång. Kennelhosta varje år.
Försäkring beroende på ras och typ av försäkring ca 350:-/mån
Bajspåsar, godis och tugg kan också bli billigt eller dyrt beroende på hur mkt man köper. Men man kan kanske räkna med ca 200:-/mån
Foder billigt eller dyrt beror på vad man köper och vilken ras man har. Kan bli mellan 150:-/mån till 1000:-/mån
Kurser, medlemsavgifter tävling är helt upp till ägaren.
Klotång + borste + schampo ca 200:-
Tack =)
Bra läsning, tack så mycket!
Solbackens kaniner
Nåt alla verkar ha glömt här är att hunden ska ha en vaccinering när den fyller 1 år också;) Hur långt emellan vaccinationerna det går sedan beror på vilket vaccin som används… vissa vaccin håller 1 år, vissa 2 år och en del 3 år…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Hittade denna vaccinationslista:
- Eurican DHPPI 2 mot valpsjuka/parvo/kennelhosta/smittsam leverinflammation
- Nobivac PPI mot parvo/kennelhosta
- Rabisin vet mot rabies
- Nobivac Rabies mot rabies
- Nobivac Leptodog mot leptospira
Jag antar att den första är "12veckors-sprutan". Är de andra nödvändiga? Den sista, vad är det?
Solbackens kaniner
#11 Sen höftleds/armbågsröntgen? Vet inte om man ska göra det på den rasen du valt, ögonlysning? Någon annan som vet kanske?
#12: Fast det är väl inte första året på någon ras?

Det kostar ca 500.000kr att äga en hund under hela dess liv.
Den slukar dina pengar och din fritid, underbart om du frågar mig! 
haha, sånt där ska man inte räkna på! ;) Jag har en stor uppfödning av kaniner, skriver kassabok på alla inköp. Förut så brukade jag räkna ut vad det gick på i månaden, men då blev man bara deperimerad. Nu är jag lyckligt omedveten hur mycket jag går back 
Solbackens kaniner
#14: Kan det verkligen stämma? Var har du fått den siffran ifrån? Om hunden lever i 15år blir det nästan 3000:-/månaden i snitt. Tycker det känns rätt mycket, även om man räknar in sjukvård, röntgen, inköpspris osv.

#15, haha det är sant. Man ska inte räkna pengarna som försvinner, bara ta det som det kommer 
#16, Vi gjorde en undersökning i skolan om vad det kostar att ha hund från början till slut och det blev som mest 500.000 och då var alla prylar man köper till hunden inräknade samt hundvakt/hunddagis och inköpspris. Det blev som minst 250.000 men då hade denna grupp snålat med alla dessa saker man köper till en hund och glömt en del veterinär kostnader som vanligtvis dyker upp.
#16: Min väns hund bröt benet, tror det gick på ca 25.000. Så jag tycker att 500.000 inte låter så orimligt om hunden skadar sig och du går kurser med din hund och är aktiv i en klubb osv.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#14 Visst är det underbart! Jag kommer bli 3 miljoner fattigare inom loppet av 18 år.
2 hundar kommer kosta mig 1 miljon under deras liv.
Mina två barn kommer kosta mig 2 miljoner fram till deras 18 års dag.
Visst är det alldeles underbart att vara förälder och djurägare….
undrar vad hästen har kostat mig i snart 18 års tid? 

#12 Det hade jag helt glömt bort. Alla rasbundna sjukdomar som ska/bör kollas upp. Även om de flesta inte tillkommer det första året så kommer det ju ändå som en kostnad under hundens liv.

#19, haha, sånt är livet! Vad ska man med pengar till 

Zebben en häst lär ju kosta minst lika mycket som en hund =) så där kan du ju lägga på en halv miljon till =)
oj oj inte undra på att man tycker att vissa löner är allt för små ;)
---------------------
det ja köpte innan valpen kom var:
klotång (ca 60kr)
borste (60kr)
sele 120kr
länder koppel 200kr
läder halsband 150kr
valp koppel + halsband 120kr
bädd ca 300kr
filt att ha i bädden 30kr x 2 så man har en medans man tvättar (60)
lite leksaker och ben ca 150kr
flexikoppel 100kr
löplinna 150kr
Mat RC 500kr
hundgodis 50kr
plutodukar för våta tassar 100kr
shampoo 100kr
bil bur (vet inte vad den kosta men kanske 600kr?
valp kurs 1000kr
12v hade han redan fått för ja hämta honom när han var ca 13-14v.
---------------------------
min hund kostar nu ca i månaden, nu är han ca 1år lite mera
godis till kurserna ca 50kr i mån
grisöron och ben 200kr mån
Torrfoder ca 150-200kr mån (rc)
Blötmat helfoder ca 200kr mån
leksaker ca 50kr mån
bajspåsar 100kr/mån
försäckring ca 1500kr per år.
hundkurser är uppe i ca 2000kr nu men lär bli mer.
vacc är ju en kostnad som man bara har 1gång om året på ca 300kr
sen kanske man behöver nya koppel selar och bäddar och sådant och ett besök till vet m.m. så de är svårt att få fram exakt vad det kostar.
man måste inte gå kurser är man hundvan och har bekanta med hundar kan man träna ihop så har flera vänner till oss gjort och blivit jättefina hundar av deras vapar. :)

23, man kan ju gå kurser även om man inte behöver, det är ju jätte kul att träffa nytt hundfolk samt få lite tips och träningstävlingar 
tävling har jag inte intresse för alls, var väl mer när man red o sånt men nee inte nu (kanske kommer vem vet) men jag går inte kurser och himmel sen vi skaffade hund har jag väl lärt känna många nya och vi har fått flera ´nya hundbekanta för gå våra promenader o så hundarna får leka. Kurs var tanken å gå men nu har jag igen valp men kurser för träna agility eller något annat fartfyllt det gillar Kim=hunden :) fart ska det vara iaf
Tack för listan :) Sitter och gör en egen lista på vad man behöver ha. Fyll gärna på om ni kommer på något mer.
Solbackens kaniner

ja går mest kurser för att de är så himmla kul.. man träffar massa nya människor och hundar och man tränar lite mera seriöst iaf för våran del blir de lite halvt om halvt de perioder vi inte går kurser men de blir bättre och bättre med det då de ger så fina resultat..
plus att de ger hunden så mycket att träffa andra hundar :)

#12 Köper du en ny leksak till din hund varje månad 
Min hund leker med gamla mcdonalds gosedjur som jag hade när jag var liten , det duger gott åt han
Det ända jag köpt till han i leksaks väg sen jag fick han för 1½ år sen är en boll på en knut och en sån där aktiveringa godisboll men använder inte den då han inte får äta godis längre.

Skrev fel ska vara till #22