Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1352 ggr
Taci
0

Lite hjälp om raser :)

Min syster letar efter en omplaceringshund, men har inte riktigt funnit vilka raser hon kan tänka sig. Tänkte ni kunde hjälpa mig lite, så jag kan tipsa henne!:) Hon kan tänka sig en blandrashund, men vill ju gärna veta vad för raser hon kan tänka sig att hunden har inblandning av, så att säga.

De raser hon gillar utseendemässigt är typ amstaff, pitbull, rottweiler osv. Alltså ett lite "maffigt" utseende, o med slät päls. Hon vill ha en mellanstor hund, inte liten men inte lika stor som typ schäfer heller. Hunden kommer få gå endel olika kurser, hon är lite nyfiken på agility. Promenader, cykelturer o löpar-rundor kommer bli en hel del också.

Nu står det still i huvet, tror jag glömt mängder av saker, men isf är det bara att fråga på!

Så vad har ni för tips?

pippa__
0

Utseendemässigt så får hon nästan skaffa en av de raserna du räknade upp, annars kan det bli svårt att hitta något som ser ut så =)

Alla 3 är ju väldigt kraftfulla raser så det gäller ju att veta vad man ger sej in på, även om det är svårt att veta innan du har skaffat dej hunden *syftar på mej själv* Innan jag skaffade Locca så kunde jag inte ana att det var sådan skillnad på henne och t.ex. en schäfer.

Något jag inte tycker är någon bra idé är att skaffa en blandras mellan rottis/pitbull eller amstaff. Inget bra att blanda en vaktras och en kampras.

anaprincess
0

Varför inte sätta sig och kolla i en hundbok istället för att fråga på ett forum? Då kan man titta i lugn och ro och läsa om rashistoria och egenskaper och blir man mer intresserad av någon ras så kolla deras rashemsida.

pippa__
0

Man kanske vill höra lite vad andra folk har tyckt om raserna, lite ventilering.. =)

Mischa
0

både en amstaff och en staff skulle väl kunna passa fint.

≧◔◡◔≦

Karizma
0

amstaff skulle jag säga oxå och här är det massor med hundar som letar nya hem. Trevliga hundar tåliga o keliga kanonbra ras enligt mig.

Taci
0

#2, därför att det finns en hel sjö av raser, o det är lättare att sålla bort lite raser såhär, o jag litar mer på hundkunniga människor än en hundbok faktiskt. Vad är det för fel i att jag frågar här? Suck..

Tack för tipsen! Jag ska visa henne allt ni skrivit! :)

[SusannaK]
0

#6 Klart man  ska kunna fråga här! Det är väl delvis det som forum är till för….Glad

KickanW
0

#2: Jag förstår din tanke… Men det är viktigt att skilja på folk som skriver korta, ogenomtänkta frågor på forum för att de inte orkat kolla upp saker själva… Och de som frågar för att de vill ha ut något speciellt just genom att fråga på ett forum :)

[jakke94]
0

hon kan titta på www.hundarutanhem.se där finns en spec. flik för staff-blandningar :P det är både svenska omplaceringar och irländska.. dock är det ej farligt att ta en irlänsk hund då irland har bra koll på in och ut försel när det gäller hundar :P ungefär likvärdigt som i svergie och det finns inga spec. sjukdommar man behöver vara rädd att man tar hit som man kan ta hit om man adobterar från tex spanien :P

Taci
0

#9, vi har tittat där, men hon vill ha en svensk hund. :) O av de svenska föll ingen henne i smaken, den kräsna damen ;)

[jakke94]
0

okej :P www.hundstallet.se antar jag ni också tittat på då eller ? där finns 4 staffblandningar just nu :P