Busig eller "aggressiv" ?
Tråden hålls fri från klagomål och onödiga kommentarer tack.
Jag vet inte hur jag ska tolka min valps betéende. Eftersom att jag aldrig haft valp är det inte så lätt att se. På vuxna hundar ser jag klart och tydligt när det är "aggressivitet" eller bus på gång. Men jag måste erkänna att i detta fallet ser jag inte.
Det kanske är svårt för er att avgöra eller hjälpa till eftersom att ni inte ser hur han beteer sig men jag ska försöka förklara ut minsta detalj.
Han är ganska lätt att få igång till detta beteende. Jag behöver alltså bara klappa honom och säga med snäll röst "ja du är så fin", kanske lägga honom ner i mitt knä och det är då det rtcker ut. Då biter han i mig och drar. Han kampar. "okey" tänker jag, han är ju valp. Men när jag reser mig upp så tar han tag igen, hans pupiller vidgas och blir större, mycket stora och han har öppen mun för att gång på gång ta tag i mig, i armen eller tröjan, foten eller knäet, armen eller näsan. Det spelar ingen roll. Bara han får tag i mig. När han fått tag kampar han igen. Vad gör jag i dessa situationer?Jag har prövat att "göra mig större", lätt putta ner honom och säga bestämmt "nej". Då förvärras saken och han hoppar på mig ytterligare flera gånger. Jag harprövat att gå in på ett annat rum och vänta, jag har prövat att lägga honom ner och hållt fast honom lätt tills han blivit lugn och jag har prövat att ignorera honom. Ibland visar han tänderna och under detta skäller han och morrar oavbrutet.
Det känns ganska värdelöst just nu eftersom att jag verkligen inte vet vad jag ska göra. I övrigt är han hur underbar som helst, arbetsvillig osv.
Så vad gör jag, leker han eller visar han kanske dominans? (han börjar ju trots allt bli könsmogen).
(btw. han är en border collie hane på 20 veckor).
Tacksam för svar.

Tycker det låter som om han testar dig, vill se hur långt du låter honom gå innan du säger i från. Barn beter sig ofta på liknande sätt. Jag hade nog f ö r s ö k t att undvika situationer där beteendet uppkommer men om det ändå inträffar att bestämt säga i från att du inte accepterar det.

I det läget skulle jag nog testa med holding, dvs hålla honom fast, lugnt och stilla. Inte säga ett ljud, bara sitta och hålla fast så att han inte kommer åt att bita. Skulle inte släppa förrän han är helt lugn och jag vet att han inte skulle börja direkt jag släpper. Denna "övning" skulle jag försöka utveckla till "ryggsäcken" där man sitter som en ryggsäck åt hunden, och ge rden en lugn och trygg plats, där den ska vara lugn och trygg.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

När min tjej var så i ungefär samma ålder så gjorde jag ungefär som #2 beskriver.

Mamma gjortde så med sin shappe oxå, med fina resultat.
MVH Elin
Jag har prövat med holding och är rädd att detta ger ett negativt resultat? Jag har testat att skrika "AJ" fast med pip-röst som om jag vore en valp med då hoppar han på mig igen, biter och morrar. Säger jag AJ igen biter han ännu mer. Han hugger mig i armen och visar tänderna. Jag vet inte hur jag ska tolka det, vill han leka eller "göra upp"? Det kanske är ett lagom jobbigt beteende nu men när han blir en stor hanhund på 45 kg är det kanske inte lika kul ….
Jag funderar faktiskt på om det bara är lek, det är endast i sammband med lek som detta inträffar. Tex om jag inte vill leka med honom så "attakerar" han mig. När jag joggar ute med honom hoppar han upp mot mig och försöker få tag p´å första bästa, min arm, mina knän, tröjan osv osv osv. Sammtidigt som han morrar.
Om han bara är lekfull, hur tar man bort detta beteenden? Jag vill ju inte köra holding om han menar något positivt (som upplevs negativt för mig, vilket han inte förstår).

#5 Även om det är lek så är det ett beteende som inte är önskvärt, ungefär som när ungar kastar sten på lykstolpar, eller mobbar kompisar "bara på skoj". Då är det bäst att visa att det är fel i stället för att han tror att det är OK. Så jag rekommenderar dig att köra ledarskapsvarianten som #2 föreslår. Bara för att lära honom var gränsen går. Den gränsen måste du sätta annars kommer han att uppfinna egna gränser och det brukar sällan bli kul.

Min JRT gjorde så sär under flera år, ingenting funkade och inga kurser hjälpte. Gjorde man holding så flög han på direkt igen när man släppte kunde hålla på så i timmar. Gick över när han blev runt 6-7 år. Skit jobbigt är det.

Då var han inte i rätt stämning när du släppte upp honom…
Det är viktigt att hunden är i rätt stämning och att man är konsekvent.
Holding är en väldigt bra metod.
Lite lättare med mindre hundar, men funkar även på större.
Här vår tvååriga tik i husses grepp.
Hon ser lite kontig ut på bilden då hon precis försökte göra ett ryck bakåt, men satt fast..
(till er som undrar hur holdig kan se ut)
Hoppas det går bra med valpen!
Kan säga att 6½ timme satt vi som längst.
Det gäller att man är villig att sitta så länge, annars är det ingen ide.
Självklart behöver det inte ta hela 6 timmar, men det kan ta några timmar och så måste man.. Annars kommer det inte funka.
#9 oj, 6 timmar … Jo men jag är berädd att göra vad somhelst för att få ordning på honom!
Och ang hur holding kan se ut, jag har kört med nu att jag lägger honom på golvet, på sidan, så att han inte tittar upp och alla 4 tassar längs med golvet. Jag tycker att det är lättare att få honom att slappna av då. Kan man göra på detta sätt eller gör jag fel?

Jag måste göra så med min tjej, hon är för stor och tung för att jag ska orka hålla henne annars när hon vill ta sig loss.. Och för mig fungerar det bättre än om jag tar henne i knäet, hon lugnar sig snabbare, och jag kan resa mig upp och hon ligger kvar, då är hon i rätt stämning och jag backar undan så hon får utrymme att resa sig på, sen ignorerar jag henne efter det.
#10 Ja, helt ärligt vet jag inte.
Vi gjorde bara så att hon skulle ligga i famnen så att säga.
Tillslut så kunde vi lyfta henne och hon var som en disktrasa, haha!
Det är ju så att han ska känna sig trygg, och lugn med dig..
Så tyvärr kan jag inte tala om, om du gör rätt eller fel när du gör så 
Någon annan som vet mer?
#11 Haha, du hann före 

Sålänge hunden får rätt stämning och blir lugn och avslappnad så den inte känner obehag så tycker inte jag att det är fel, men viktigt för mig är den lugna och avlsappnade stunden. Men jag kan också ha fel =) Men det fungerar här iaf!
Haha =)
#14 Ja, det som fungerar är ofta bästa metoden, eller vad säger du? 

Haha jo det brukar jag vara så =)
Holding kan säkert fungera jättebra på de flesta hundar, men det har aldrig fungerat på de bordecollievalpar jag har varit i kontakt med. De har för mycket energi för att slappna av, jag tycker snarare att det stressar dem.
Min egen hund får panik om vi håller fast honom. Det är ju individer och reagerar olika.
Nafsas o bits din hund även om han är rastad och fått lite "mental" träning? Min gamla hund kan fortfarande "lek-bitas" om han har tråkigt och vill få igång oss… 
Jag lärde min hund att "gå och hämta leksak" och det fungerade med att avleda med det direkt när han satte igång. Nu kommer han oftast med nån leksak i stället för att "lek-bita" i oss.
Zabelle

#8 Jo han var i rätt läge.

Såg nu att "kanske" inte kom med =)

Jag har hört att detta att hoppa och smånaffsa efter armar och händer ska var en ganska vanligt beteende hos Border Collie. Vet inte om det är sant, men det kanske kan förklara en del varför han gör som han gör?
#17, jag tänkte samma sak som dig. Jag vill ju inte negativa resultat eftersom att Border Collies VÄLDIGT lätt stressar upp sig, oavsett vilket humör de befinner sig i (trött, pigg, glad osv).
Kan man pröva med att ignorera? Mina kurledare föreslog detta.
det är nog ganska vanligt att valpar beter sig på detta sätt…
dels lekar han nog o dels vill han kanske testa var gränsen går..
det e ju klart att man kan leka med sin valp o ha skoj, men när du inte längre vill leka med honom så ska han förstå det oxå och sluta.
om man tittar på hur mammorna förhåller sig till deras valpar så ser man ju att dom ofta leker o så med valparna ena stunden.. men så nästa stund så fräser dom ifrån ganska ordentligt.. när dom inte längre vill leka.. du är ju din valps mamma nu.. o du måste fräsa ifrån tydligt oxå..
jag tror man helt enkelt får hitta den metod som passar bäst för din hund… hoppar han upp o naffsar i armar o när du reser dig?… nånstans har jag hört att man ska stå rakt upp o hålla händerna på axlarna i kors över bröstet.. o ignorera… vet inte hur det fungerar men det kan säkert funka för en del..
säg ifrån på skarpen.. använd din mörkaste rytröst.. det är en valp.. han borde visa underkastelse mot dig.. på nåt sätt måste du iallafall visa klart o tydligt att "NU är leken slut!"

Holding?! Vad fanken är det för en grej?! Låter och ser helt absurt ut. Totalt övervåld och utdragen korrigering! Hunden fattar ju knappast vad man menar med att tvångshålla den. Det skapar bara ännu mer konflikter.
Markera direkt med ett snabbt nyp och ett bestäm NEJ istället. Det är Snabbt och effektivt. Hunden förstår direkt att NU är det slutdiskuterat om vad som är OK eller ej. Inga konflikter uppstår när man är rak och tydlig mot hunden. Det är trots allt väldigt enkla varelser.
Skippa det sk holding, inte ens jag (som kan vara rätt hård mot mina hundar = konsekvent!) skulle få för mig att göra nåt sånt.
Skapar som sagt bara konflikt, det är stressande och otryggt.
Btw Isabelle, jag trooor inte att lille Ben kommer väga 45 kg, det gör inte ens min bauta Schäfer
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#23 Men Nikkis.. Nu är du negativ. Funkade skitbra på Rinoa och det är klart det inte funkar på andra.
Men jag vet att det funkade på min hund, och har funkat skitbra på andra 

Fast alltså, var det verkligen så effektivt om ni fick hålla fast henne i 6½ tim? Det är otroligt lång tid, jag tror inte att hon "fattade poängen" om jag ska vara ärlig, och är tveksam till att någon annan hund gör det… Det är liksom inte, naturligt.

Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
#25 Första gången ja. Sen vart det kortare och kortare..
Till slut gick det bara några minuter så var allt bra igen..
Som med all träning, inget går galant först gången :)
Så vi tror hon fattade alldeles utmärkt, så jag är för den metoden, men funkar det inte på en annan hund så ska man ju givetvis inte fortsätta.. :)
#23 Jag tänkte det samma. Somsagt eftersom att BC är en ras som lätt stressar upp sig så vill jag inte framkalla detta ännu mer ….
Jag måste även passa på att säga att om jag säger NEJ och ett litet snabbt nyp i sidan så "hoppar" han på mig ännu mer. Han blir alltså ännu mer uppspelt. Alltså har han ingen respekt alls? …
Btw, en lätt överdrift med vikten :) :P

Men jag står fast vid att 6½ tim för att få en hund att "fatta" är För lång tid.
Redan efter dom första 5-10 min så har hunden kommit över det beteendet man nu korrigerade.
Dom lever ju i Nu:et och fattar inte alls varför man håller fast den i timmar. Så jag förstår att det tog så lång tid innan hon gav upp - men jag tror fortfarande inte att hon fattade poängen med det = Förstod VAD det var hon gav upp för.
Rom byggdes på en dag-just därför att man inte jobbade dygnet runt, utan lät det ta sin tid.
=)
Aramis gjorde sådär tidigare, när han blev för uppspelt så var det som att han inte visste vad han skulle göra med all energi så han hoppade och naffsade och nöp, det hände oftast utomhus när han var lös, så det som funkade för oss då var att ta på kopplet. Då lugnade han sig nästan på en gång.
Vi försökte med ignorera, men vår vuff är ganska stor så det är inte så lätt att ignorera när han hoppade och skuttade och skulle nypa oss i armarna.

Då skulle jag gå på honom lite hårdare om han inte tar sig åt av ett nyp + tillsägelse.
Jag skulle nog grabba tag i skinnet runt halsen (inte nacksinnet utan typ närmare sidan på huvudet) och "ruska till (Alltså inte Rycka hårt utan ett snabbt "knäpp" typ - *svårt att förklara*) och ryta till ordentligt, stirra honom lite i ögonen och ta ett andetag. Sedan släppa och knuffa lätt men bestämt bort honom och lämna rummet.
Inget utdraget utan det ska gå i "1-2-3" tempo. Men att det ska bli en Tydlig markering åt honom att du Inte tolererar det.
Sedan kan du efter några minuter "förlåta" honom om/när han kommer och fjäskar för dig. Sätt dig på huk med ryggen mot honom men visa lite samtidgt att "Det är OK att komma nu" och vara bara passiv, smeka lite lätt vid mungipan/rumpan och ställ dig upp och fortsätta med det du höll på med.
Börjar han flamsa vid er försoning (vilket smörande hundar oftast gör - "Åhh flåååt matte, flååååt, åh bli min bästis igen *puss puss puss*" så gör endera om allt eller gå bort därifrån.
Inte belöna uppspelt beteende mao. 

#23 Holding är en otroligt effektiv och bra metod att ta till i sin hundträning. En snabb markering är inte heller fel, men man får välja taktik efter situation. Med tanke på att Du skriver att det skapar konflik är stressande och otryggt så tar jag för givet att Du inte vet vad Holding är eller vad det innebär.
Eva Bodfält och många andra instruktörer lär ut detta. Tyvärr är det många som missförstår. En del tror att holding är att dra ner hunden och hålla fast och visa att man är ledare. Vilket är helt fel.
Holdning eller ryggsäcksövningen som den också kallas börjar man med redan när man får hem valpen. Det har ingenting med korrigering att göra. Man tar in valpen i sin famn, mjukt och lugnt. Smeker den på bringan och ser till att den får en positiv och trygg stund i famnen. När den är lugn och avslappnad så får den gå när den vill. Vill den i väg så fortsätter man att klappa och ta det lugnt tills den slappnar av.
Detta fortsätter man med lite då och då under hela hundens valp- och unghundstid. Man kan antingen ha hunden sittandes mellan sina ben eller om den föredrar att ligga ner, allt beroende på lite på storlek av hund.
Holding är en grundläggande övning i passivitetsträning. Det är så långt från stress man kan komma.
#28 Står fast vid att det gick utmärkt och det gav bra resultat.
Du får säga vad du vill men jag talar av erfarenhet så jag talar bara om vad jag ser, och vet :)
Det är som Zebben säger så kanske du får en bättre bild av det hela :)

"Ryggsäcksövningen" är jag bekant med, holding var ett nytt begrepp för mig. Det du beskriver är inte det samma som de andra har skrivit här i tråden, som jag tolkat det som.
Det som fick mig att reagera var ju KC's (sorry KC
)bild och beskrivning, att hunden försökte rycka bakåt men 'satt fast'.
6½ tim på det också… Näe då bör man skippa den metoden.
#33 Men Nikkis xD
Det är svårt att förklara, han tog ju ett tag då hon skulle bort, men inte fick. Vi hade precis börjat därav det hela..
Sen är den bilden inte från första gången heller.
Kan förklara hur mycket som helst, men ber om ursäkt för att jag inte orkar förklara allt här. Det är mycket som kan läsas in än det som faktiskt var, så kan jag säga :)
Nikkis -Sen undrar jag om man ska ge upp för att det inte funkade första gången ?? 

Ja, nackdelen med forum - mkt som kan misstolkas i skrift.
#36 Jo, jag har märkt det 
Vart lite småirriterad
Men hoppas du förstår hur jag menar, och att bara för att det inte funkar så bra första gången tycker jag inte man ska ge upp, och det gav ju resultat, så varför skita i det..? Det var ju inget vi höll på med varje dag i hela hennes liv precis, utan det var bara en liten del i hela hennes träning :)
På min BC har det funkat med att ta ett stadigt tag i nackskinet så som modertiken gör och tippa omkull henne på sida, sitta så en stund tills hon slapnar av då släpper man långsamt nackskinet, men hon får fortsätta ligga kvar tills hon kommit i rätt stämning då först får hon komma upp. men det kräver att du hela tiden är lungn. det fins säkert flera efektiva metoder men det som beskrivs hitentils är de som mest efter liknar hundens eget betende.

Våra hundar tar inte i nackskinnet på andra. De enda gångerna en tik gör så är när hon bär små valpar.
Visst kan en vuxen hund bli irriterad och säga åt en valp, dock sällan så grovt. De blir stela i kroppen, tyngdpunkten framåt, och morrar, kanske gör ett utfall i luften. De flesta valpar kastar sig på rygg i det läget, varför folk tror att de blir nedlagda. Jag har bara sett nedläggande i allvarliga slagsmål mellan vuxna hundar.
Nu lever jag med huskyn, som är extremt signalkänsliga och tydliga med sina signaler. Skulle jag lägga ner och hålla fast knäckte jag mina hundar. Eller i alla fall förtroendet de har för mig.
Holding där jag sitter med dem i famnen eller sitter som ryggsäck på dem, är fortfarande starkt, men det är en helt annan känsla över det.
MVH Elin

#39 Håller med.
Har 49 hundar på jobbet och har aldrig sett någon hund lägga ner en annan. Skulle jag lägga ner mina så skulle även jag förlora en hel del förtroende i vår relation. Däremot har jag kört väldigt mkt holding/ryggsäcken på min äldsta tik när hon var liten. Hon som varit en väldigt försiktig hund i sina unga år har haft en otrolig trygghet i det. Mellan mattes ben/armar är man trygg och ingen kan komma åt en. Där är man till 100% säker i alla situationer.
Nu har jag inte använt mig av detta på år på mina egna hundar. Men däremot väljer de själva att gå in och sätta sig i "ryggsäcken", just för att det för dem betyder lugn och ro och stor trygghet.

#40 Det du beskriver känns som något helt annat än vad som beskrivs ovan. Verkar som ni har olika syn på detta med holding (tycker jag som inte har hört begreppet förut). Gillar ditt sätt..
TS Tycker inte att det verkar vara någon bra grej för dig kanske eftersom hunden redan är så stressad i denna situation. Tror lite som dina kursledare att du ska prova att ignorera honom genom att vända ryggen till. Eller kanske "huta" åt honom ordentligt. Min bc som är 14 månader har aldrig hållit på så där men hon är kanske betydligt mer förarvek än Ben. Det är ju inget trevligt beteende i alla fall så jag förstår att du vill få bort det.
Pappas rottweiler är likadan, helt plötsligt hoppar hon på mig men jag stannar bara upp och tittar på henne och med blicken visar att det inte är ok, lite mannen som talar med hundar nu, men valpen stannar verkligen upp då! Vet inte om det är en ren tillfällighet men det kändes som om hon förstod mitt ansiktsuttryck, hade jag fortsatt rört mig och försökt få bort henne hade det blivit lek.