Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8787 ggr
[HundMarilyn]
0

"Gnällskriker i bilen"

Hej gott folk!

Jag har tagit hand om en omplaceringshund Bonnie snart 8 år, papillon. Har haft henne i 2 mån. Hon har ett tråkigt liv bakom sig där hon inte "funnits". Har lyckats komma tillrätta med det allra mesta av hennes totala kaxiga ouppfostrade sätt och hon börjar bli riktigt trevlig, inget kvicksilver längre.Hon är mycket smart och läraktig och beter sig som om hon vore max 3 år. Kan vara helt otrolig i många situationer.

Kan rasen sedan tidigare och har haft större hundar så vana har jag från det vanliga i lydnad MEN jag har aldrig genom åren haft en hund som icke gillar att åka bil. Bonnie gnäller högre och lägre och högre igen hela tiden vare sig hon sitter i mitt knä eller i sin bur.

För mig är ett hundägande att ta med hunden på allt möjligt som går, en kompis i alla väder. Men vad skall jag göra åt hennes envisa sätt att inte gilla att åka bil. Hon hoppar med glädje in i bilen men sedan när man kör då lever hon rullan, när bilen sedan står still och vi lämnar henne, då sover hon hur lugnt som helst och är nöjd. Vad skall vi göra?? Några tips och idéer vore väldigt värdefullt.

PS vi skall börja åka till brukdhundsklubben 1 gång i veckan för att vara bland andra hundar och träna lite.

Tack på förhand

SaraC
0

Åker hon i en bur?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnnL
0

Ska bli intressant och se vad du får för svar. Jag har nämligen en hane på snart 9  mån som gör likadant. Det har blivit bättre men han gnäler också så man kan bli tokig ibland, det skär i hela kroppen. Men ändå vill han följa med så fort jag ska köra någonstans. Han åker i baksätet, ej bur.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[SusannaK]
1

Hon är inte åksjuk då?

[HundMarilyn]
0

Nej hon är inte åksjuk och hon gör samma sak om hon sitter i mitt knä och min sambo kör som om hon är i sin bur. Hon blir uppjagad och gnällig.

Hon ska åka i sin bur eftersom det är en säkerhetsfara för alla annars. Den är lagom stor och mjuk och mysig och hemma i hallen har hon en likadan ombonad ÖPPEN bur som hon gärna går och lägger sig i så det är väl både att vara instängd och att det rör sig som inte passar??

Fick tips av en väninnas veterinär att lägga ett lakan/stort baklakan över buren i bilen så att hon inte ser att det fladdrar förbi träd och annat. Hon sa att många lugnar sig efter ett tag då, träning gäller. Ska prova detta.

Efter hon varit instängd i buren så är hon som en tok den första stunden när hon får komma ut. Hon har en extrem vilja i sig så jag vet ju inte vad som är bakgrunden. Hon åkte just aldrig bil de första 7 åren av sitt liv och det tror jag är grunden men vill hitta något att lösa detta med.

Bokskogens
0

Kanske prova DAP spray i bilen?

[IsabelleA]
2

Jag skulle säga att du får börja om med bil-träningen.

Jag skulle föredra att du tar hunden och sätter dig i baksätet med den. Ger den godis ständigt och då du märker att hunden börjat slappna av så startar någon bilmotorn. Fortsätt ge godis. Säg inget för hunden kan då förknippa sin rädsla med belöning. När hunden är lugn med att motorn är på kan föraren köra en meter så sakta som möjligt. ge godis. Och fortsätt såhär men öka takten lite.

Såhär har vi tränat och vi har gått från en galls´krikande valp till en kolugn hund som sover i bilen när vi åker.

evrekaw
0

En hund kan vara åksjuk även om den inte spyr… Hade en sådan, det var enbart vi långa resor hon spydde, inte vid kortare. Men långa menar jag mer än 10 mil…

Man kan köpa receptfritt åksjukepiller på Apoteket, de kan användas på hundar också. Glanil tror jag att de heter.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[HundMarilyn]
0

Tack för alla svar, ska prova på lite av varje men en sak i taget.