Osund avel ska stoppas
Läste en artikel i härliga hund (nr 4 09) om detta och tycker det är jättebra att de verkligen ska försöka ta tag i det här för att raserna ska bli friskare.
Bland annat genom att domare ska ange vilka hundar som har bra respektive dåliga ögon, hud eller noslängd. En svensk domare som inte följer reglerna blir avstängd, och de utländska får inte längre döma i Sverige.
Jag hoppas bara att fler länder än Sverige kommer att tycka att det är en bra idé. Det var lite svårt att tolka ur den artikeln. Det kommer säkert ta tid.
Jag hoppas och tror att det här är början till något bra :)
Eller vad tror ni?

Jag läste också den artikeln, och kände lättnad. Det här med osund avel har känts som ett ner-hyschat ämne länge nu.
Hoppas att övriga välden också inser allvaret snart.
#1 mm precis.
Tror dock att det kommer finnas en del envisa uppfödare som kanske inte vill finna sig i att det kommer att ändras. För det finns säkert de som anser att det inte alls är stora problem med "sin" ras. Och fortfarande bara ser till det yttre.
Ändringarna lär väl inte ske snabbt, men det är en bra början. :)

Det går en fundering i mitt huvud. Kan en dommare se vad som är sunt och osunt? Får de utbildning i det?
Har en hund t.ex svårt att andas märks det rätt tydligt. Så sånt kan ju vara lätt att upptäcka.
Sen för att ens bli domare måste de väl ändå lära sig att känna hur en hund ska kännas. För som jag förstår det klämmer de väl igenom hela hunden på utställningar i princip?
Sen som man har sett på vissa dokumentärer, även fast det inte var Sverige så var det ju vissa hundar som gick jättekonstigt och verkligen hade tydliga fel på benen som ändå vann priser.
men det finns nog en gräns för vad just domare kan upptäcka.
Domaren har koll på sej och har själv en "domare" som ser till att allt går rätt till.
Utställningsdomarna har ganska mycket makt över uppfödaren. Tycker domaren att hund med bröstkorgen i backen är snygg och ger hunden ett cert, så är ju uppfödaren skitglad och tror då att just hennes är rastypisk. Och fortsätter då att avla på den.