Kissar på sig
Nu när jag var på väg till valpkursen mätte jag och Ben (BC 17 veckor) en stor gammal gammal golden och dess ägare. Såfort ägaren tog i Ben (klappade och diverse) kissade han på sig. Han kissade bara utan att huka eller annat. Blev han rädd eller ivrig?
På vägen hem från kursen möter vi dessa igen. Samma sak händer, han kissar på sig när ägaren börjar klappa honom. Han som är en sådan människo glad hund! Han älskar alla må jag säga!
Min instruktör gick med mig hem då och sa det att ägaren kan ha varit läskig förr och eftersom att Ben älskar människor kissar han på sig istället och fortsätter att hälsa?
Jag såg att ägaren tog lite hårt i honom runt halsen och lixom lät honom hänga kvar i hand grepp. Kan det har varit därför som Ben kissade på sig?
Vad bör man göra för att undvika detta om det nu inte har med ägaren av den andra hunden att göra?
Och kan det ha varit för att ägaren varit lite för "våldsam"?

Jag tror det har med rädsla att göra. Min tik är nästan likadan. Hon verkar framåt och tuff men om jag blir arg ppå henne och tar bara lite lätt i örat så lägger hon sig ner och så kommer det en skvätt. Förra hunden var betydligt tuffare och för att få ordning på henne krävdes det många gånger att ta henne i nackskinnet och "läsa paragrafer" för henne, men det går absolut inte med Iris, det är hon för vek för.
Jag tror det är något liknande med Ben. Han klarar inte av för mycket auktoritet, då blir han rädd och kissar på sig. Så du får vara mjuk mot honom för att undvika det. Vilket ibland kan vara svårt. Du lär dig nog snart hur sträng du kan vara på rösten utan att han kissar på sig. Och det räcker förmodligen med rösten när du korrigerar honom.

Jag tror att Ben blir ivrig när han träffar en äldre hund och en vänlig människa. Våran labbe var likadan när hon var liten. Det växer bort.
Lycka till med din träning!
Omöjligt att säga, du får helt enkelt tolka din egen hund.Vi kan inte avgöra det utan att se vad som hände.
Min hund skvätter när han blir för ivrig när han hälsar på folk, och har gjort så under hela sitt liv.
#2 Det växer inte alltid bort! Usch vad mycket jag fick höra det när min hund var valp. Inte stämde det. Min hund är nu sju år, och skvätter när han blir för ivrig.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
vissa hundar kissar på sig av rädsla och vissa av glädje… vi har haft en som kissade på sig varje gång hon skulle hälsa på någon hon kände just bara för att hon var så glad att se oss/dem…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Svårt att säga. Valpar/hundar kan kissa på sig av både rädsla och glädje. Man måste se hur han uppför sig i övrigt för att kunna avläsa varför han gör det just mot denna person. Instruktören kunde inte hjälpa Dig med att läsa honom?
Aramis kissade på sig av glädje när han var mindre och det kom folk hit, han blev så glad att han inte kunde kontrollera sig. Men det kan ju också vara av rädsla, svårt att säga när man inte ser hur han uppförde sig annars.

#4 skönt att höra att det finns andra som har hundar som kissar på sig av iver/glädje…när husse varit bortrest och kom hem blev han nedkissad i hallen av en mkt glad hund…det händer lite då och då att han kissar på sig när nån hälsar på honom…han är 7 månader nu.Vi får väl se om det växer bort eller inte…
Jag är tacksam för alla era svar. Dock kissar han bara på sig när han kommer i kontakt med denna människa så jag undrar om han inte var rädd ..?
När jag kommer hem på dagarna blir han ju fullkommligt överlycklig, inte kissar han på sig. När han ser andra som han känner bli han lika överlycklig, men inget kiss. Jag har nu sagt åt mormor och morfar (som jag bor hos, som passar Ben under dagarna då jag är borta) att dom inte ska låta Ben hälsa på den hundens husse eftersom att jag är tveksam om det är av rädsla eller av glädje. Men somsagt så såg jag att hussen tog lite hårt i honom så jag avstår även att hälsa iom. den orsaken också.
Kan det ha med könsmognaden att göra kanske? Han är ju precis i den veckan då könsmognaden börjar slå knoppar och jag märker nu vilka humörs svängningar han har fått. Han har t.ex. blivit lite skyggare mot andra hundar och har börjat kissa innomhus igen.
(han var rumsren, kan man säga, innan könsmognaden).

Quila kissade på sig när hon mötte våra gamla grannar i trapphuset. De hade en labbe-hane som hon gillade mycket och antagligen när grannarna kom så förknippade hon det med honom.
Det växte bort efter ett tag
~Quila Roze~