Angående försäkring.
Ja jag kan medge att jag är helt kass på allt vad försäkringar innebär, men en sak jag har funderat över är den sk. "rörliga självrisken" Vad innebär den?
På Sveland Junior har vi:
1400:- självrisk + 25% rörlig självrisk
Hur mycket skulle Jag själv få betala om en veterinärräkning skulle gå på 10 000:- (ett exempel bara) ? Hjälp mig gärna med en uträkning så en matteidiot fattar 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Om vet räkningen är på 10000 kr så blir självrisken 1400+2500 kr
Kan vara rätt svettigt med rörlig självrisk om de vill sig illa 
Aha det är så! Det var det jag trodde, men var inte säker. Men då blir det ju inte så billigt egentligen. Agria har ju 15% och 25% rörlig självrisk. Svårt detta med försäkringar.
Då betalar du 1400 + 2150 kr = 3550 kr.
Du drar av självrisken från den totala summan och betalar därefter 25 % på resterande belopp. Alltså: 10 000 - 1 400 = 8 600, 25 % av 8 600 = 2150 kr:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#3 oh :) så så är det. Men ja då blir det ju inte så mycket. Visst det är ju mer än 1400:- men ja :) Tack för förklaringen.
det var så lite så:) skulle du betala 25% på totalen före självrisk så betalar du ju även 25% på självrisken *s*
/Ingalill
haha, ja det gör jag ju 

har fast pris på självrisk på 2500kr (if) då är han försäkrad för vett mm till 40 000kr och eksem 1000:- ca 250kr i mån tyckte jag var bra.
på valpens försäkring så har vi 1100 i fast och 15% i rörlig. tycker du har väldigt mkt i både fast och rörlig självrisk…
#7 den försäkringen har jag på alla mina djur också (utom eksem):) För mig är det en trygghet att veta att det "bara" är den summan om något skulle hända dem…
/Ingalill
*snor tråden lite *
vad har ni för försäkrningar på era hundar. Vilket bolag rekomenderar ni?
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
*snor tråden lite *
vad har ni för försäkrningar på era hundar. Vilket bolag rekomenderar ni?
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#10 Jag har IF veterinär extra… Fast självrisk 2 500 kr för vård upp till 40 000 kr (medicin för skadan ingår). Dessutom får man 200 kr/skadefritt år insatt på ett självriskkonto, så skulle mina djur bli sjuka nu blir det inte mer än 1 900 kr självrisk:)
/Ingalill
#12 IF VETERINÄR EXTRA, vart skaffar man det? :) det lät bra
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

har agria till alla djur utom hunden där ja har sveland.. blir nog att ja bytter till agria till honom med nu när perioden går ut i slutet på maj.

På If's hemsida!

#3 haha oops, tror jag sov när jag räknade, såklart ska man ju dra av den fasta självrisken först 
Vi har Agria Plus Extra. Snordyr iom att vi dessutom har en "dyr ras" men iom att vi ju faktiskt inte vet hur det står till med hennes höfter, armbågar eller knän så vill jag ha henne så mycket försäkrad OM det nu skulle vara något skit som upptäcks den dagen vi röntgar henne.

Jag har if som som #12 valde denna för att jag tycker dom är bra har haft/har if till katter och hästar innan så valet var enkelt :) han var redan försäkrad för exem så den valde vi att ha kvar. Han var försäkrad i svealand men flyttat över den till if.
#19 det beror på vad du har för hund:) du kan gå in på deras hemsida och fylla i "köp försäkring" så ser du vilken premie du får… så länge du inte bekräftar köpet på sista sidan så har du inte gjort någon beställning men ser ändå vad just din premie kommer kosta:)
/Ingalill
jag har agria veterinär plus till valpen, det tycker jag inte är så dyrt. kostar 2800 om året och det täcker då allt. självrisken är ju som sagt på 1100 och 15% i rörlig + att jag har användbarhet och liv på henne utöver det.