Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1369 ggr
mattetillLeia
0

sele vs halsband på valp?

Hej!

Har hört att en sele underlättar och tar bort risken för skador när man är ute, så är det bra att ha en sele på en valp?

Eller är det svårare att träna då? med träna menar jag de grundläggande som gå fint i koppel och så. skriv gärna vad ni tycker är bäst :)

destroyed
0

Jag tycker sele är bäst, helt klart! dock anser jag att på en liten valp ska man försöka satsa på att få valpen att vilja vara med en och då räcker det med bara halsband..

Jag har ingen koll gällande skador m.m. men jag skulle tro att det spelar nog ingen roll om du tränar med halsband eller sele.. effekten blir nog likadan

mattetillLeia
0

okey. tack för svaret :)

Vattnadal
0

Jag har både sele och halsband på när jag är ute och går med valpar. När jag orkar träna på att inte dra i kopplet, sitter haken i halsbandet. Då jobbar jag med röst och kroppsspråk på att det ska vara roligt att hänga med mig och är positiv så länge kopplet är slakt. Blir kopplet spänt så att valpen känner det i halsbnadet, stannar jag och tystnar. Är 100% konsekvent så länge haken sitter i halsbandet.

Tröttnar jag och vill gå utan att stanna, sätter jag kopplet i selen.

En sele är mer ergonomisk och säker. Det kan inte bli farliga ryck i nacken som kan ge pisksnärsskador och det är bekvämare för hunden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter