Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utställning
Läst 871 ggr
fredrikaa
0

Om han blir högre än 60 cm!?

OM nu våran storpudel blir över 60 cm vilket som är en stor risk.. Kan man utställa då eller får man inte det?!

Vad är max höjden för utställning har den någon spc?

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

AnneN
0

Visst kan man ställa ut en hund som överstiger maxhöjden (som finns skriven i rasstandarden), men man bör ju inte räkna med att få allt för höga meriter.

Max höjden är den som står i rasstandarden

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[jakke94]
0

kolla rasstandarden.. om det står att dem ska vara under 60 så är risk att man åker ut en det är beroende på vilken dommare :P

SparklingTindra
0

En storpudel kan ställas ut upp till 62 cm, men blir h*n högre så finns det en stor risk att hunden inte får någon etta.

SparklingTindra
0

Haha oj vad många som svarade ungefär samtidigt.

fredrikaa
0

Hur mäter man en Pudel?! Jag kan bara mäta hästar. Han är 8 månader denna kille och jag mätte "manken". Vet inte riktigt  var manken sitter. Syster fick nått på 70 cm och jag prick 60 cm. Som sagt vi vet inte hur man mäter. Sen så spännde han sig lite också.

Hur länge växer en storpudel?!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Bleenda
0

Domaren brukar gå efter 2 cm över eller under, efter rasstandarden.

Det som kan hända om hunden är för hög är att du får en kritik och en nolla.

Men kom ihåg att din hund är lika mycket värd när du åker hem som när du åkte till utställningenSkrattande Samma goa vovve.

Sen ska du inte fastna på en utställning utan prova på några fler, för det kan även ha med underlaget att göra.

Lycka till på utställningen.

fredrikaa
0

Tack det är min syster som är mer intresserad av det. Jag är mer inne på Freestyle och Agility :)

Vet ni hur länge dom växer?!:)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Mischa
0

Rent generellt brukar dom skjuta i höjden till ca 1års åldern.

Känner också en storpudelhane som är över standard, kanske vanligt nuförtiden?

≧◔◡◔≦

fredrikaa
0

ja det kanske har blivit mer vanligt.  Folk kanske provar med två höga mammor och pappor och resultatet blir då. En förhög Pudel.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Bogart
0

Nu kan jag inget om storpudlar, men för vissa raser så är det faktiskt de större hundarna som det går bra för i ringen. Hos min ras, borderterrier, så är det väldigt vanligt med stora hanar. Att de är stora innebär inte att det ska gå dåligt i ringen, vilket är väldigt dumt egentligen. Storleken på min ras har ju faktiskt väldigt stor betydelse för deras ursprungliga användning…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

fredrikaa
0

Det är en hanne vi har och dom ska ju vara stora och snygga :) HAHA!:)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

MagicPaws
0

#11 Kan tillägga oxå att som uppfödaren till min storpudel sa så har de en tendens att bli högre som unghund och sen bli något lägre som vuxen på grund av ombyggnad av muskler och sånt så även om han är för stor kring året kan det bli bättre när han blivit 2år, min hane var högre som unghund än han är nu så de kan faktiskt "krympa" nån cm.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike