Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 10263 ggr
amela87
0

Info om Dogo Argentino?

Ett tag sen hittade jag min dröm hund ^^ (iaf på utseendet ) Det var rasen Dogo Argentino. Men kan inte hitta bra info om den =/ Är det nån här som kan rekomendera nån bra hemsida med info lr kanske är det nån som har en sån ras själv som kan ge lite tips?

emmeb
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alternativet är att du ser till att skaffa dig en vit boxer. Inte en kotte förstår vad det är för ras och de som vågar sig på att gissa gissar på just dogo agrentino. ^^

[jakke94]
0

tycker osså om dogo argentinon.. men tror ej det är en såvida bra första hund.. man ska ju se vad den är till för.. den är framavlad för jakt på pumor och vildsvin..blev påhoppad av en sådan en gång.. dem är väldigt tunga.. och det var inte jätte trevligt :P dock dömmer jag ej rasen för det men tycker man måste tänka på varför dem är framavlade!

AnneN
0

På rasklubbens hemsida bör det finnas en del info om rasen http://www.dak.nu/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

amela87
0

#1 hehe ok,ska tänka på d ^^ ursöt bild!
#2 Jo ja vet,så mycket vet ja oxå att den e framavlad till jakt o har mycket jakt i sej men dom e ju SÅÅ Fina (A) tror inte att d blir en sån men ändå =P
#Tack ;)

Bleenda
0

Jag såg en film om den. Den är framavlad till att fånga vildsvin levande och hålla fast den tills husse kommer. Riktigt vassa vovvar. Men dom sa också att den var hemskt lugn och sansat i hemmet. Passade som kombinerad familje och jakthund.

Den måste alltså arbeta för att bli harmonisk så inte energin går åt fel håll.

kerstinjo
0

Det finns massor av dogos info om du söker på nätet. Men det är en jobbande hund.

Vita boxrar får man inte ställa ut eftersom färgen inte är godkänd. Kan vara en nackdel om man vill ställa hunden.

Kerstin 

Mysan59
0

#1 Superfin!

emmeb
0

#7 Tack!

#6 Jo, men funderar man på allvar att skaffa en hund, i detta fall en vit boxer, så borde man ju rimligtvis läsa på så pass innan att man är medveten om att vitt inte är godkänt.

kerstinjo
0

#8 Ja, det hoppas jag. Ville endast göra TS uppmärksam om detta eftersom hon inte ens lyckats skaffa fram någon info om dogosen.

F.ö. är det allt en del utseendemässig skillnad på en dogo och en vit boxer.

Kerstin 

emmeb
0

#9 Jaaa, det kan jag allt hålla med om, boxertrynet är väl ganska karakteristiskt. Ändå tar folk fel. ;)

amela87
0

#9 Håller med dig. Tycker oxå att det är en del utseendemässig skillnad mellan en dogo o en vit boxer =P Är själv inte så jätte förtjust i boxerns utseende ^^

Men nu har ja hittat massa fakta om Dogosen, Blir bara mer kär i rasen nu :P Verkligen ur fina hundar.FlörtKommer dock dröja ett tag innan vi skaffar hund men d lutar verkligen åt Dogo Argentino. Undrar vad priset ligger på? =/ Hittade inte d nånstans.

Denna kommentar har tagits bort.
emmeb
0

Men alltså, jag hoppades ju att den lilla ironin i mitt första inlägg skulle skina igenom…

Gluskap
0

Har en granne som har en DA, han har inte så mycket koll på hunden så har inte velat varken hälsa på hunden eller prata med honom.

Hunden verkar under det senaste året ha mognat en del, så kontrollen börjar iaf infinna sig…

Fö så är det en väldigt vacker ras =)

Är inte risken stor att vita hundar föds döva? Så är det iaf inom kattvärlden..

amela87
0

#18 Ja tyvärr blir d så när man inte jobbar med hunden lr skaffar fel ras o förväntar sej att den ska va en soffpotatis. DA behöver stimulans precis som vilken annan ras som helst  =/ Ja du..ja har ingen aning.

emmeb
0

#18 Jo det finns en viss risk. Min vita boxer plus en kullsyster som också är vit hörseltestades innan köp.

amela87
0

#18 Jaha,bra att veta. tack ;)

ms-mee
0

Hehe. Gett upp tanken om Pudel? :P

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

amela87
0

#22 japp XD va inget för mej till slut ;) För mycke pälsvård för min ork XD haha

ms-mee
0

#23 Haha :D Jo men det va ju tur du kom på de innan iaf :)

//Helene

amela87
0

#24 Så sant ;) Har haft beslutsångest o både ja o sambon har klurat på vilken ras som passar. Men blev så kär i Dogon o så tyckte killen om rasen så tror ja kör på d XD

ms-mee
0

#25 Aah, det är en grymt fin hund de :) Så klarar ni av en ska ni självklart köra på en sån ^^

//Helene

amela87
0

#26 Japp tycker ja oxå ^^ vill ju inet köpa den "näst bästa"rasen i mina ögon :P man ska köra på den som man dras mest till.

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#27 Jag har en tik som är 75% dogo argentino och 25% amstaff. Jag fick enbart köpa henne eftersom jag hade ägt en boxer innan, då dessa raser är rätt så lika. Skarpa vakthundar och envisa som mulor! Lägg därtill den starka jaktlusten! Dessa hundar är stora och räknas ej som vuxna innan 3 års ålder. Kräver mycket konsekvent träning varje dag och att få springa av sig energin varje dag! Flört

Men som familje hund är de underbara! Älskar gos o kel, tål inte hårda tag eller ord (lättsårade) o älskar barn!! Trogna!

Rek att ni åker och besöker olika uppfödare, var kräsna! Som familjehund hade jag absolut valt en dogotik, eftersom de inte blir så gigantiska som hanarna och även är mildare i psyket! Lycka till! Glad

amela87
0

#28 Vilka fina vovvar. Jo ja vet att dom är rätt så envisa o d e mycke jobb. Men vill verkligen ha en familje hund som är trogen o som älskar barn. Har tänkt hålla på med lydnad o spår lite lätt i framtiden. Tack för infon!Flört