Pudel fakta/råd sökes.
Har funderat mycket på vilken hund som skulle passa oss som första hund. Är lite inne på Pudlar, mest Mellan Pudel. Tror att medel hundar passar oss bättre. Vi har hamstrar & en kanin hemma, så det är viktigt att hunden kommer överens med dom. Hade tänkt att hålla på med lydnad o kanske agility senare.
Tänkte be om lite råd om just Pudlar i allmänhet.
Vad är den största skillnaden mellan olika Pudlarna o är dom "en mannar hundar"? Läste att vissa hundar bara dras till en person.
Berätta lite om er/era Pudlar
(om d e nån som har en dvs =P)
Lägg gärna in bilder.
//Tack ^^
Mina mamma hade stor pudlar förut som hon ställde ut. Otroliga vänliga och fina mot alla. Vet att hon cyklade mycket med dom så de kräver väl som många andra hundar en hel del motion.
Vi hade kaniner och dem hade inget intresse för dom alls. Vet inte hur stor Pudel funkar i agility dock efterssom dem vi hade inte tränades i de.
#3 Åh tack! Låter som en dröm hund för oss =P Jag skulle gärna vilja ha en hund som man kan göra lite allt möjligt med. Dra ut i skogen o gå på långa promenader ^^ Jo d kan jag förstå.
Vi har två pudlar, en mellan och en stor. Helt underbara hundar enligt mig. Bra som första hund. Det är nog inte så stor skillnad på de olika storlekarna på dom, de större är lite lugnare. Men enmanshundar, nej det har jag aldrig hört. Alla pudlar jag träffat har vart jätte trevliga och tycker om allt och alla :D Du kan använda dom till precis allt! Eller ja, nästan kanske :P Agility, utställning, spår, sök, lydnad, drag osv. Som med dom flesta raser kan man vänja dom vid smådjur som kanin och hamster. Våran mellis är lite väl framåt när han får se såna men han har aldrig riktigt fått vänja sig vid dom (vi har inga egna) medans den stora, som är 6 månader, inte bryr sig alls :) Han fick börja vänja sig vid kanin, råttor, möss och hamstrar redan när han var vid 9-10 veckor. Så när kaninen skuttar omkring så bryr han sig inte :)
Med Pudel kan det vara mycket pälsvård. De ska trimmas, badas och kammas men allt beror på hur lång/korthårig du vill ha den. Våran mellan är kortklippt over hela kroppen och behöver därför inte kammas eller badas ofta alls, medans den stora är fullpälsad, han behöver mycket kamning, minst 1 gång i veckan och bad lite oftare.
Något annat speciellt du tänkte på? :)
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
#5 Oj va mycket bra fakta! Tack!
Vet inte vilken storlek men det pekar åt mellen lr stor. Skulle helst vilja ha kortklippt på hunden(hur offta behöver man klippa då för att behålla d korta?) Hur mycke brukar en Pudel kosta? Och är den matglad? =P Hehe Vet att vissa raser kan va väldigt glupska när d kommer till maten.
Pälsen växer ungefär 1 cm i månaden, så det är ju upp till dig hur lång du vill ha den :) I ansiktet och på huvudet växer det en aning saktare. Där har vi renrakning på båda och trimmar varannan vecka. Kosta? Tjaa, en 10.000 ca. Från uppfödare och skk reggad. De flesta pudlar jag träffat/hört om har varit väldigt kräsna, ingen har vart så stor i maten. Våran mellis är jätte dålig på att äta, men det har blivit bättre när han fick bestämda tider. Den stora är bättre, men han är väldigt seg och behöver tid på sig att börja äta, men när han väl börjat så går det undan :D Då äter dom valpfoder båda två, fast mellisen inte ska göra det får han sånt. Han är lite för mager, så vi håller på göda upp honom :P
//Helene
#7 Hehe jaha ^^ Min svärmor hade angora kaniner som hon klippte/trimmade var 3:e månad så ja får nog lite hjälp där. Då får man ge dom sin tid när d kommer till maten =P Nä men alla hundar e ju olika,hellre har jag en lite kräsen hund än en matvrak
Kör ni enbart med torrfoder?
Hehe okej :) Ja, annars är det inte svårt alls att trimma :) Första gången jag höll i en trimmer var när jag tog Elvis (våran mellan) för första gången :D Jo precis, jag sitter med Hubert (den stora) varja morgon och kväll oavsett om det tar en 20-30 minuter ibland. Njaa, det är i princip bara torrt, de får burkmat då och då, men inte ofta alls, sen rester från oss ibland. Vill inte att Hubert ska få för mycket smak för de att han ratar torrfodret :P Han fick en sån period förut, de va inte så kul :P
//Helene
#9 Hehe kan tänka mej att man blir nevös första gången när man ska trimma
Nä förstår d,vi kommer enbart köra torrfoder o rester då o då(Sånt är svårt att undvika när dom har sina söta ögon
Hur strikt o bestämt man än e)
Nee, jag tyckte det va helt lugnt :D Jag såg på första gången han blev trimmad, så jag visste ju hur jag skulle göra :) Sen va han väldigt lugn av sig. Hehe jaa, en aning, dom är väldigt svåra att motstå :P
Men förutom ovannämnda så vet jag inte vad jag kan säga mer. Va de något annat du tänkte på? :D Älskar prata Pudel 
//Helene
#11 Jaa du..är inne lite på färger finn ju en del att välja mellan. Aprikos & vit är ju så fina tycker jag. Har du kort på dina pudlar? ^^
Japp, det har jag. Finns massor med bilder på dom i min http://www.bilddagboken.se Heter Ms-mee där också :)
Oo ja, Hubert här är aprikos :) Elvis är svart. Nackdelen med just vit och aprikos kan vara det att i de flesta fallen så har dom pudlar med de färgerna känsligare hud. Men som sagt, de flesta, inte alla. Har inte märkt nått på Hubert än och hoppas jga inte kommer :D
//Helene
Nej de sant, kolla 14/9-08 så får du se vad jag hade att välja mellan. De tog ett antal veckor att bestämma sig men tillslut vart de den aprikosa ^^ Lilla Hubert. Men ändå så spelar färgen en stor roll, man kollar ju först och främst efter favoriten :D
//Helene
# 15 ååh hur söta som helst! ^^ Hehe jo sant, skulle oxå valt honom ;)
Grymt söta, saknar den tiden :) Joo, men det lutade åt den svarta först, men när dom började visa sina personligheter så vart det Hubert, utan tvekan! Mer livlig :P
//Helene
Hehe kan förstå d. Men vad skulle du rekomendera för kön som första hund?
Det var en väldigt bra fråga du :P Jag har aldrig märkt av någon skillnad. Dom säger ju att tikar i allmänhet är lugnare, men jag kan inte hålla med :) Vi valde hane för att vi ville ha det och det har gått jättebra, det är ju första hundarna för mig. Så du får fundera vilken som passar dig bäst. Tikarna kan bli jobbiga pga löp, vissa får riktig pms :P Medans hanarna blir galna när det går löptikar ute :P
//Helene
Hehe ok ^^ Ja du.. får nog tänka på d lite till när d kommer till könen.

vi har haft mellan Pudel honom rakade vi ner 2 gg per år :) och jag anser inte de är svårskötta i pälsväg visst borsta o kamma behöver man men för våran del var det inte varje dag man behövde det. Vad många slarvar med är håren i öronen ska tas bort för hållas rent mot infektioner men så är det med många raser. Mycket trevlig ras :)

Pudlar är jättefina å underbara varelser de måste ja säga! Många har ju väldigt förutfattade meningar om dem.
Jag har växt upp med storpudlar,då min mamma både ställde ut och dresserade och även friserade pudlar.
Å vill man ställa ut så är ju de såklart mycke jobb me pälsen å friseringen de kommer man ju inte undan med. Men att ha en Pudel som en nära vän enbart är inte helelr fel,de pudlar som blev pensionerade eller när de hade vila från utställning klippte altlid mamma ner så de såg ut som ja svarta lockiga dalmatiner typ…om man tänker sej en dalmatin som e helsvart å lockig ;) (e själva kroppen ja e ute efter)
Å ja å mina syskon hade jättekul me dem å lärde dem trix å sånt,åkte lite hundsläde hade dom med i båten i sommarstugan eller i stallet,ja de fungerar som en jättebra fritidshund! Jättemysiga å de blir väldigt va ska man säga mänskliga! Lätta me mat,lite kinkiga men de tro ja e för de är så DU de vill helst sitta mitt emot dej vid bordet med kniv å gaffel! *le*
Då blir d lite lättare att träna agility.
Jaså? D visste jag inte, äsh man ska ju inte gå enbart på färgen skulle inte tacka nej till en svart