Hunddagis / ensam hemma?
Vad är bäst för en/två hundar? Att bli lämnade ensamma (upp till 9-10 timmar) eller att vara på ett hunddagis?
Vad får man i.s.f. räkna på att det kostar med hunddagisplats?
Finns det hunddagis som är lite utanför städer (menar typ Stockholm, Örebro, Karlstad) eller är det bara ett storstadsfenomen?
En hund bör ABSOLUT inte lämnas ensam mer än 5 timmar.
Tänkte att det var bäst att kolla, eftersom jag var lite osäker…
Får se om man kan hitta nåt hunddagis som kan ha hund under någon dag-några veckor åt gången (på dagtid), så att jag slipper belasta släkt och vänner om jag måste iväg någonstans en dag…
Det är ju trotts allt inget bestämdt än… Kanske finns någon som bara skulle tycka det vore roligt att komma och vara sällskap till mina djur under dagtid någon gång i veckan 
enligt lag får hundar under 4 månader endast lämnas ensamma under en väldigt kort stund och vuxna ensamtränade hundar får inte lämnas mer än max 6 timmar…
så hunddagis eller dagmatte är det som gäller om du är borta så länge:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Hur gör jag om jag har en valp/vuxen hund och ska gå och handla, eller måste akut till veterinären med någe annat djur om ingen kan hoppa in på nolltid (räknar med att det blir två om det blir hund)?
Det kan ju trotts allt hända…
Jag hade hellre bett en bekant komma hem till mig och rastat hundarna någon gång medan jag var borta än att lämna dem på hunddagis.
Jag är verkligen inte för att lämna bort min hund sådär.

Min tjej ska gå på dagis, om hon trivs där, vilket jag tror.
Det är en kompis syster som har dagiset och är ett av de få hunddagis här omkring som tillåter skarpare raser. Och personalen är helt underbara till hundarna och de som vill aktiveras på sätt som passar individen.
Hon tar i vanliga fall för heltid 2000:-/månad
#4 Om man ska handla borde man ju kunna planera handlandet när man har någon som kan passa hunden.
Om jag akut skulle behöva åka till veterinären med den ena hunden och inte fick tag på hundvakt skulle ialllfall jag ta med den andra hunden med. man vet aldrig hur långtid man får vara hos veterinären, och då har man bättre möjlighet att rasta sin valp om den är med iallafall.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#7 Om jag måste till vetten med den andra hunden tar jag ju med båda, men jag tänkte mera på smådjur i det här läget… Kanske funkar om man har munkorg, men jag vågar inte riktigt utan (vad jag förstått så ser många hundar smågnagare som en läcker liten godbit)…

#4 Jag skulle göra som #7 sa, om något annat djur måste till veterinären skulle jag ta med den andra hunden. Då skulle den få ligga i bilen, men man kan ändå gå och titta till den och rasta om det behövs.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#8 Hur menar du med små djur? Menar du att om någon av dina bur djur ska till veterinären? Man kan ju ta med hunden ialalfall. Bur djuren sitter förhoppningsvis i sin bur när man kommer in till veterinären, och hunden kan ju sitta i bilen en stund.
Man kan inte förutsätta att hunden ska äta allt den ser. Det måste du ju iallafall ha tränat hemma.
Du kan ju inte mena att dian hundar ska gå med munkorg för att du är rädd att den ska äta smådjuren, eller?
~ Anneli ~

Jag förstår inte riktigt problemet?
Hunden/hundarna lämnar du i bilen sålänge och om du har något smådjur som du ska till veterinären med så har du ju den i bur, om det så är en gnagare eller katt. Och det har andra i väntrummet hos veterinären också.
Om det är 40 plusgrader ute då? Då kan temperaturen i bilen stiga upp till 80. Inte så smart (läs: idiotiskt och grymt) att lämna vovven ensam där då.

Är det kris och man inte har någon som kan ta hunden så har man ju inte så mycket att välja på mer än att ta med sig hunden.
Man kan ställa bilen i skuggan, ta ner rutorna och även ha bakluckan öppen för att det ska bli cirkulation, och inte glömma vatten till hunden och även lägga in frusna vattenflaskor i transportburen som svalkar….
#12 Jag har aldrig haft problem med för varm bil, även om det varit super varmt. När jag tävlade med mina hundar blev man som offtast tvingad att stå i solen.
Jag gjorde så att så fort jag kom fram öppnade jag fönstrena lite (alla fyra, eller bara i fram) sen la jag filtar över bilen så att det täckte alla fönster. När det blev för varmt ute satte man sig i bilen och läste en stud, svalt och skönt var det alltid i den! Så man kan faktiskt se till att kunna ha en sval bil även om det är varmt ute.
Oavsett vad skulle jag inte lämna valpen hemma själv. Risken att man förstör för framtiden att kunna ha hunden ensam hemma är så förödande. Inte kul att förstöra något på ett par timmar som man kan få dras med resten av hundens liv.
~ Anneli ~

Åker jag till veterinären med mina ena hunb så följer alltid den andra med. Lämnar de inte gärna i bilen så de följer med in till veterinären båda två, har aldrig varit problem! Om vet. har något emot det, byt veterinär!
Tänk på att det inte räcker med att gå ut med hunden en gång efter säg 5 timmar om hunden direkt efteråt ska vara ensam i ytterligare 5 timmar. Vill man ha hund så måste man strukturera om sitt liv på ett sätt som passar hunden.
Att lämna en (vuxen) hund ensam hemma i mer än 5 timmar är inte alls ett val, då är dagmatte eller hunddagis bättre. En valp lämnar man inte ensam över huvud taget och det brukar inte vara tillåtet att lämna små valpar på hunddagis heller. Den första tiden med din nya valp är jätteviktig, det är så mycket som ni ska lära er och få rutin på så att skaffa dagmatte från början är för mig personligen inget val heller.
Frågan är om du verkligen ska skaffa hund om du redan nu säger att du kommer vara borta 10 timmar per dag?
Nu är jag hemmamamma, men vi har den stora lyckan att våran hund (3 år gammal) får vara med husse på hans jobb. För oss är det snarare så att vi lämnar honom ensam någon timme i veckan just för att han ska känna sig trygg även utan sälskap. För oss är ensamhetsträning en pågående process som måste frächas upp då och då.
#16: Precis min tanke. Akutfall och sådant som gör att man ibland måste lämna hunden ensam längre kan man ju inte undvika. Sånt får man försöka lösa då genom att ringa en vän/släkting eller försöka ta med hunden.
Om man däremot tror att man ofta måste lämna hunden ensam över fem timmar kanske det inte är rätt tid i livet för att skaffa hund.
Ett förslag är att du blir helgmatte till någon annans hund så du får känna på hur det fungerar? Och kanske skaffa egen hund senare när det passar bättre in i ditt liv. Bara ett förslag i all välmening.
Tja, varför inte…
Skriver ju för att försöka få en bild av om jag kommer kunna ge h*n ett bra liv eller inte…
Tror att alla på iFokus djursajter har ett och samma mål - att alla djur ska må så bra som möjligt…

Det är iaf bra att du bollar med oss här på hund.ifokus innan du skaffar en hund/valp… det visar iaf att du vill djurets bästa. Trots att du behövde en annan vinkel, eftersom man inte alltis kommer ihåg allt eller vet allt själv i alla lägen.

Men nu vet jag en hund jag kan köpa - och den behöver varken mat, vatten, promenader eller pälsvård… lite tråkigt men den har jag GARANTERAT tillräckligt med tid åt…
- En dalmatiner i porslin (naturlig storlek förståss), så får den levande komma om några år då jag förhoppningsvis kan gå ner till att jobba deltid istället 
Självklart vill jag djurets bästa.., en av mina gerbiler (smådjur) har vi handikappanpassat buren åt då hon är nästan helt blind men hon verkar tycka livet leker iaf så hon får vara kvar så länge hon mår bra… (det var iof lite OT)
Tack för hjälpen allihop!
#21 haha köp en mjukis istället så du kan gosa ibland;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
finns det så stora då??? 
#23 kan du inte bli dag elelr kvälls matte ett tag då?
Finns säket någon som behöver hundpassning som skulle passa dina tider.
Då får du ju ha hund, men inte så mycket.
~ Anneli ~