Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 13262 ggr
marsvin2008
11

Vill bajsa men kan inte

Vår valp som är 3 månader har fått problem ikväll. Först trodde vi att hon hade problem med kisseriet då hon satte sig ner upprepade gånger och lämnade några droppar kiss efter sig.

Sen bajsade hon inne (det gör hon aldrig annars) ute sätter hon sig ner och vill bajsa och det kom mer men hon fortsätter sätta sig.

Hon spydde en gång och det kom matkulor… hon börjde fisa nyss när hon sätter sig och försöker bajsa.

Vad tror ni att det kan bero på? Har hon ätit någonting olämpligt, måste vara innifrån isf. Eller är hon sjuk? Kan de vara en biverkning från valpsprutan, parvo och kennelhosta m.m.??

Orolig!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

AnneN
2

I artikeln "Huskurer för hundar!" kan du hitta några tips på vad man kan göra om ens hund har problem med magen så som kräkningar, diarré eller förstoppning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

marsvin2008
0

Hon spydde upp en STOR (2-3 tennisbollars storlek) klump halvsmält fordekulor och sen gick hon och lade sig. =)

Verkar som att det hjälpte. Tack för tipset om tråden!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

kerstinjo
0

Vi köpte en flaska parafinolja när Amos var valp och det är en jättebra "huskur" för både valpar och vuxna med förstoppning.

Kerstin 

marsvin2008
0

Alltså hon bajsade två gånger och spydde två gånger sen började hon fisa se de visslade och pep… Idag har hon inte bajsat men kissar… kontaktar vetten imorgon om det fortsätter eller om hon blir dålig.

Hon leker som vanligt idag men verkar trött också

Yessica
0

Får hon vanlig mat trots förstoppningen? Jag skulle nog ge något som gör så att det i magen löser upp sig (vet inte vad det skulle kunna vara, men det finns nog att läsa om på nätet). Men händer det inget skulle jag nog kontakta veterinären, i alla fall ringa till någon jour-veterinär och fråga vad man kan göra. Om en hund har kräkningar, diarré eller förstoppning och blir hängig ska man ta det på allvar. Det kan vara något som fastnat Rynkar på näsan 

Min kompis labbe-valp käkade en strumpa för ett tag sen. Han började då spy några gånger. Han bajsade som vanligt sa hon. Men blev lite hängig. När dom åkte in till slut så var han tvungen att opereras akut, och eftersom han spytt så mycket och ville det under op också (men gick ju inte för han var sövd) så det gick ner i lungorna… Det blev 3 dagar på intensiven för honom.. Rynkar på näsan

Nu menar jag inte alls att det kan vara lika hemskt för dig, men som sagt har jag hört att blir allmäntillståndet försämrat ska man kontakta veterinär. Menar heller inte att du är en "ansvarslös" djurägare. Utan ville bara berätta vad min kompis varit med om.

Hoppas din hund kryar på sig. Eller om det blir värre att ni får tag på en veterinär. Glad Håller tummarna för hunden.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

marsvin2008
0

Hon fick några kulor imorse och har inte bajsat än. Nu fick hon en vanlig portion för att jag ska se vad som händer. 

Jag tycker det verkar vara nått med kisseriet ändå för när vi är ute så kisar hon lite går 4-5 meter och försöker kissa igen. (de sysd ju om hon försöker bajsa för då vickar hon på svansen upp å ner) så håller hon på hela tiden vi är ute med henne.

Vi har haft en samojed förut så rasen känner vi till men han var en hane och det här är en tik, det kan väl inte redan vara löp på G?

Ringer vetten imorgon och hör vasd det kan vara och få några tips. OM det blir akut eller förvärras åker vi in med henne direkt såklart!

anaprincess
0

#6 ge henne överkokt ris istället, mkt snällare mot magen och mer lättsmält. Har hon förstoppning eller nått som sitter fast i tarmen så ska du inte ge kulor för att se vad som händer! Har hon fått i sig tillräckligt med vättska efter att hon kräktes och bajsade? Om inte så ge vättskeersättning direkt!

Linnda
0

#6 hon kanske har fått en urinvägsinfektion? Jag har faktiskt ingen aning. Men förstoppad är hon väl inte om hon bajjade två gånger, eller? Hoppas din valp snart mår bättre i allafall.

marsvin2008
0

Hon har bajsat ikväll så nu verkar det ha löst sig av sig själv så att säga.

fredrikaa
0

Bra att hon mår bättre!:)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Yessica
0

Vad skönt! Hoppas det fortsätter i samma riktning Glad

Ha en bra dag!

marsvin2008
0

Min rubrik är nog lite fel ser jag nu… Vi ska iaf till vetten imorgon för min man ringde dit idag och då sa dem att det nog är en urinfinfektion kanske bakteriell.. de tyckte de var mkt konstigt att hon spydde för de ska inte ha något samband…  nåväl vi vet förhoppningsvis mer efter imorgon.

fredrikaa
0

lycka till!:)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Yessica
0

#12 Hoppas det går bra imorn! Hoppas dom hittar något - alltid skönare att veta vad det är än att hunden mår dåligt och man inte vet vad det är. Glad

Ha en bra dag!