Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3162 ggr
KerstinP
0

Om kastrering och strypkoppel

Här får ni en ny tråd att ta upp ämnen som kastrering och strypkoppel. Det är bättre att ni startar en ny tråd om ni vill diskutera andra ämnen än de som tråden är till för. Så nu startar jag en ny för er som kanske inte kan,vill eller vågar detta.

Mvh KerstinP Sajtvärd på hundar i fokus.

Faxlin
0

Superbra Kerstin. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Oskar
0

Eh, och varför skulle man ha behov av ett strypkoppel?!

Oskar

Zebben
0

#2 För att det i vissa tävlingar är krav på kedjestryp.

Oskar
0

#3 Varför det? Vad är det för tävlingar?

Oskar

Zebben
0

BHP och BSL

Oskar
0

He, säger mig inget. Jag kan nada om hundar. Jag mest reagerade på ordet strypkoppel. Låter lite lätt brutalt för den oinvigde…

Oskar

Zebben
0

Det är inte så farligt. Det beror på hur ägaren hantarer kopplet. Om hunden drar eller hundägaren drar i kopplet, så dras det åt runt hundens hals. Varför man har stryp förstår inte jag heller. Jag har det på tävling, då det är krav på det. Inte annars.

Bättre då att lära sin hund att gå fint i koppel, så trivs både ägare och hund på promenaden.

Zebben
0

Det finns tyvärr värre halsband till hundar än stryphalsband. Exempel är nosgrimma och antidragsele. Båda dessa tillför hunden smärta, så att hunden inte drar på promenaderna. Perfekt för lata hundägare. Fundersam

Bonnie_lee
0

var otrligt anti emot strypkoppel förr, men när vi var på kurs och tränade att gå fint sa kursledaren att jag skulle använda stryp för att hon drog så mycket, (det tog emot väldigt att köpa det där strypkopplet) behövde som tur var bara använda det 2-3 gg, efter det drar hon inte det minsta, har lagt undan halsbandet nu och har en hund som går jättebra i vanligt halsband :)

Oskar
0

Ok. Har lite svårt att förstå de som försöker ändra djurens naturliga beteenden.

Oskar

bejtedejte
0

#10 Hmm,,, men är det ett naturligt beteende för en hund att dra?

#8, en nosgrimma tror jag kan funka om  den används rätt. Jag har provat på båda mina hundar och det har fungerat och de har inte dragit i dem. Det sättet jag använde dem på var att när hunden drog så stannade jag och ledde runt hunden så den kom tillbaka till mig. Så så fort den drog så kom den runt = inte lönt att dra. Jag ser dock inte nosgrimman som en grej som man använder hela hundens liv utan som ett träningsredskap, precis som stryphalsbandet.

Tyvärr finns det ju dem som tror att det obehaget hunden får när halsbandet stryps åt runt halsen på hunden ska stoppa dem från att dra,något som jag tror aldrig händer, de blir starkare och starkare i halsen och till slut får man en väsande hund som inte kan andas på promenaden för att den drar så mycket.

När jag tränar med stryp på så är det små, små pytte"ryck" jag ger och sedan beröm i överflöd. Finns ju hundägare som rycker i hunden så den flyger runt och sen fortsätter skälla på hunden när den nästan ligger på rygg efter rycket.

Nu finns det många som inte håller med mig om att stryp är bra i vissa situationer, men jag har gått hos hundpsykologer och på mjuka träningar med mina hundar och det har faktiskt inte funkat det allra minsta. :S

Bonnie_lee
0

du menar beteendet att dra? Är ägare till en grand danois, lär jag inte henne att gå fint i koppel kan ingen gå ut och gå med henne, då skulle man tappa kontrollen helt med tanke på att hon är både stor, tung o stark. Det skulle bli hon som gå ut o går med mig. Har sett flera grand danois ägare som har åkt i backen när hunden börjar dra. så som #7 (sa det beror på hur ägaren hanterar kopplet.)

som jag sa, behövde bara använda det någon gång ich hon har lärt sig att gå fint i vanligt halsaband nu.

Zebben
0

#8 På det sättet som Du skriver att Du använde nosgrimman, det kan man lika gärna göra med ett vanligt halsband. Det är själva träningen som ger resultat, inte att Du hade nosgrimman.

bejtedejte
1

#13, jag har provat, det fungerar inte när man har 45 kilo hund som spjärnar emot med hela kroppen. När du får med huvudet så kommer kroppen automatiskt. Jag har haft hundar som spänner hela kroppen när de väl drar, alltså även halsen. spänner de inte hela halsen kan jag förstå att det funkar att leda runt dem. Jag hade velat se att alla hästägare ledde sina vilda hästar med halsband, när jag sett det göras på ett bra och effektivt sätt lovar jag att göra samma sak med en "pinne" till hund som ser något intressant. :)

Zebben
0

#14 Man kan inte jämföra en hund på 45 kg och en häst på 600kg.

Och bara för att en häst fungerar med grimma behöver det inte betyda att en hund kan gå med det. De är olika byggda.

Och jag skulle inte våga utsätta min hunds nacke/rygg för en sådan felbelastnig det skulle bli i kroppen vid att kraftigt ryck, då hunden hoppar till. Det räcker med ett sådan knyck för att hunden ska få skador för all framtid.

bejtedejte
0

"kan gå med det" är väl inte samma sak som att träna i en vecka med det? Och hur hunden skulle kunna hoppa på det sättet så att nacken knycker till förstår jag inte heller, det beror väl helt på i vilken höjd man håller kopplet etc. Jag förstår att det kan hända de som alltid går med nosgrimma på, men sannolikheten att min hund, världens lugnaste, skulle hoppa till på ett sådant olyckligt sätt, när han inte hoppat till på 2 år när jag använde grimma i en vecka är inte så stor.

Jag bara gjorde jämförelsen med häst eftersom du sa att det gick lika bra att leda runt hunden med ett halsband, vilket det inte gör.

bejtedejte
0

Det skulle faktiskt vara lite kul att prova något som motsvarar alla olika selar och grimmor etc. själv.

Jag har ett stackel hemma som jag köpte för att prova på mig själv, bad min pojkvän rycka till ganska kraftigt (som man nog hade gjort på en hund) men det var ingen obehaglig upplevelse. Tror faktiskt strypet felanvänt gör mer ont än ett "rättanvänt" stackel. (om det nu finns rätt sätt att använda sådana halsband på)  :/

Oskar
0

#11 Nä inte naturligt för en hund att dra. Men naturligt för en hund att vilja springa iväg och titta och lukta på alla roliga saker. :)

Oskar

TinaH
0

# 8

Jag har använt BÅDE grimma och antidrag-sele på mion hund.

Det går jätte bra om man använder det på RÄTT SÄTT!!

Rätt sätt menar jag att man INTE går och små drar eller att man drar till för allt man har.
För mig så räckte det och använda antidrag-sele i 2 veckor, sedan så fattade han "galoppen".

Jag har gått på bruks sedan han var valp, och mina instruktörer har till och med sagt till mig att använda nosgrimman tack vare att det gäller att INTE få konflikter med sin hund, och så arbear man under FYRKLÖVEN.
Jag har kämpat som en gris med min hund hund, och gjort ALLT som man ska, men ändå så började han och lyssna när jag hade nosgrimman på honom. Min blev lugnare i att bara ha nosgrimman på sig. Där av bättre  träning resultat.

Till och med när jag var på dem fria träningskvällarna och tränade,
så stod min instruktör och några instruktörer till och tittade på när jag tränade med honom. Dem kom fram givetvis och gav tips och visade.
Jag till och med GRÄT för jag gav mig inte!!
Sedan när terminen var slut, så gick han fot utan koppel UTAN nos grimma!
Fick bäst på praktiska testet i gruppen.

Så vad man har för koppel är enbart hur dan hund man har och vad som fungerar bäst för dem!

Jag fick profisionell hjälp hur jag skulle göra med min grimma och antidraget hade jag bara 2 gånger på lektion, det har hängt nu på kroken i ca 11 månader!

Att man är tvungen och ha helstryp på Högreklasser i bruks är fel!där om något så ska man kunna ha koll på sin hund.

Idag så gr min hund UTAN grimma UTAN antidrag och enbart med HALV-STRYP, om jag har koppel på honom över huvet taget, för ibland tar jag bara retriver kopplet på honom. Glad

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Zebben
0

#19. Men kan Du då tala om VARFÖR din hund lyssnar på Dig med nosgrimman och inte med vanligt halsband? Har frågat flera som tycker nosgrimman är så bra, men jag får aldrig något svar.

Det går inte att jobba med antidragselen rätt. Förklara gärna mer detaljerat hur sjutton man gör det! Självklart så rycker man ju inte i kopplet när man går med en antidragsele.

En promenad går till som så med en dragande hund i sele. Hunden börjar dra, när kopplet börjar sträckas, så trycker selen på hundens körtlar som ligger i armhålorna = selen orsakar smärta, hunden känner naturligtvis detta och slutar att dra. Hur kan man jobba annorlunda??

-----------------------------------------------------------

Arbetar under fyrklövern??????

--------------------------------------------------------------

Förstår inte din sista mening. Du skriver: "om jag har koppel på honom överhuvudtaget, för ibland har jag bara retriverkoppel på honom."

Nu är ju retriverkoppel ett typ av stryp, så jag förstår inte vad Du menar.

---------------------------------------------------------------

Sen att man enligt regler måste använda kedja på sin hund i vissa  tävlingsgrenar spelar ju inte så stor roll. Man jobbar med hunden lös, så visst har man koll på sin hund. Annars kommer man inte till dessa klasser.

Zebben
0

puff

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tyvärr går vi väldigt sällan med våra hundar i koppel eftersom vi bor som vi gör. men det behövs verkligen träning på det där…

45 kg hund som bara tuffar på och är stark som en oxe. vad gör man?

smurfan-13
0

#22 Jobbar på kontakten!

Anna Johansson
0

Ja tycker att de viktigaste är att man hittar en metod som fugerar för dig och din hund. Sen om de är halvstryp, stryp, anti drag eller grimma huvud saken är väl att man till slut fått det att funka, untan att varken du eller hunden har mått dåligt. Men de är vad jag tycker.

Zebben
0

#24 Tyvärr väljer många det som fungerar för DEM. Inte för hunden, vilket jag anser viktigast då det är ägarens ansvar för att hunden inte ska dra. Har man en dragande hund så får man leta fel hos sig själv. Inte i kopplet.

TinaH
0

Nu ska jag svara på din fråga…
Jag gör det i kursiv stil i din text eller efter.

#19. Men kan Du då tala om VARFÖR din hund lyssnar på Dig med nosgrimman och inte med vanligt halsband? Har frågat flera som tycker nosgrimman är så bra, men jag får aldrig något svar.

-Troligtvis för att han skämms och ha den på sig, och då tyr han sig till matte och på så sett kan man arbeta med honom…inget bra sätt, men heller blir det inte några konflikter mellan mig och minhund, och det är det man vill undvika.

---------------------------------------------------------------------

Det går inte att jobba med antidragselen rätt. Förklara gärna mer detaljerat hur sjutton man gör det! Självklart så rycker man ju inte i kopplet när man går med en antidragsele.

_-precis samma sak här som med nosgrimman. han skämms, och matte arbear och berömmer när han går fort jämte, och skulle ALDRIG få för sig och dra!!
Drar han så stannar jag till eller stampar med foten i backen, då kommer stannar han upp och hoppar in i "FOT" läge igen.
Jag har också satt på sånna "nos-murr" som man har på tränset där det tar i för jumskarna, tack vare att han inte knappt har någon päls där. och det dämmar.

En promenad går till som så med en dragande hund i sele. Hunden börjar dra, när kopplet börjar sträckas, så trycker selen på hundens körtlar som ligger i armhålorna = selen orsakar smärta, hunden känner naturligtvis detta och slutar att dra. Hur kan man jobba annorlunda??

-Nej så har jag aldrig arbetart, jag arbetar utan smärtor till min hund!

-----------------------------------------------------------

Arbetar under fyrklövern??????

_-Har inte du gått på brukshundsklubben och lärt dig 4-klövern, du som tävlar i högre klasser och allt.

Fyrklövern är ett belönings moment innom allmänlydnad eller lydnad där man belönar innom fyra "löv":
1.socialnärvaro, att man kelar/gosar/klappar om hunden och talar vänligt.
2. mat, att man ger hunden det godis som passar individen.

3. jaktlek, man använder sig av två bolar som man kastar nån meter från sig så att hunden får jaga när den sticker efter den ena bollaen kastar man iväg den andra åt motsatt riktning och så fortsätter man tills förareen tycker att det är färdig lekt.

4. Kamplek, man använder sig av en trasa eller liknande och låter hunden få slita och dra MEN låt inte hunden få "roffa" åt sig denna då det stärker hunden psykiskt och det förvandlas till en ägandetvist. vilken inte är meningen._

Förstår inte din sista mening. Du skriver: "om jag har koppel på honom överhuvudtaget, för ibland har jag bara retriverkoppel på honom."

Nu är ju retriverkoppel ett typ av stryp, så jag förstår inte vad Du menar.

-Ett retriver koppel behöver man inte använda som stryp, det går och ställa in , och på vissa finns det till och med en spärr så att det inte blir strypkoppel. Jag har bägge delarna, men använder mest det som inte blir stryp.

---------------------------------------------------------------

Sen att man enligt regler måste använda kedja på sin hund i vissa  tävlingsgrenar spelar ju inte så stor roll. Man jobbar med hunden lös, så visst har man koll på sin hund. Annars kommer man inte till dessa klasser.

-Spelar inte så stor roll?? Kan du nämna vilka klasser?

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Zebben
0

# 26 

För det första. En hund kan inte skämmas. Men om Du nu förmänskligar din hund och nu tror att den skäms. Hur kan Du då med gott samvete fortsätta att använda dessa redskap? Och självklart påverkar detta Er relation. ALLT Du gör med Din hund påverkar den. På gott och ont. I detta fall ont, då Du tillför obehag för Din hund. En hund är inte så dum att han inte förstår att det är genom Dig han får sitt obehag (eller som du hellre kallar det, att han skäms)

------------------------------------------------------------------------

**Citat:  "Drar han så stannar jag till eller stampar med foten i backen, då kommer stannar han upp och hoppar in i "FOT" läge igen."
**

Men varför inte jobba med denna metod utan antinosgrimma/sele?  Fungerar lika bra det.

-------------------------------------------------------------------------**En promenad går till som så med en dragande hund i sele. Hunden börjar dra, när kopplet börjar sträckas, så trycker selen på hundens körtlar som ligger i armhålorna = selen orsakar smärta, hunden känner naturligtvis detta och slutar att dra. Hur kan man jobba annorlunda??

-**Nej så har jag aldrig arbetart, jag arbetar utan smärtor till min hund!

Det är just så Du jobbar om Du använder dig av en haltisele/grimma. Du kan ju inte påstå att hunden slutar dra enbart för att den "skäms", som Du påstar. En hund som visar "skäms"reaktion, visar underkastelse. Vilket är stor skillnad. Och det skulle jag inte vilja att mina hundar visar under en hel promenad!

-------------------------------------------------------------------

-Har inte du gått på brukshundsklubben och lärt dig 4-klövern, du som tävlar i högre klasser och allt.

Tränar och har tränat på flera olika bruksklubbar och även på OG.n och privata klubbar. Ingen har använt sig av ordet fyrklövern. Så det är nog väldigt lokalt. Metoderna Du beskriver används dock, precis som andra belöningsmetoder.

.Citat:  Kamplek, man använder sig av en trasa eller liknande och låter hunden få slita och dra MEN låt inte hunden få "roffa" åt sig denna då det stärker hunden psykiskt och det förvandlas till en ägandetvist. vilken inte är meningen.

Men med tanke på Din brukshundsklubb bristande kunskap om hundars beteende, så skulle jag nog öppna ögonen för lite andra folks kunnande och erfarenheter. Man förlorar inget ledarskap genom att låta en hund vinna i en kamp. Skulle man nu göra det, så skulle ledarskapet vara MYCKET bristfälligt i allmänhet. Däremot stärker man banden när man kampar med sin kompis. Och hur roligt skulle det vara att ständigt förlora i en kamp? Inte kul.

Själv kampar jag mycket med mina schäfar, de tycker de är superkul! Den ena låter jag vinna jämt och har så gjort i alla år. Det tycker hon är roligast. Kampa ordentligt och sedan vinna. Jippi! Och varför skulle jag inte kunna unna henne denna glädje i leken? Den andra så turas vi om, ibland vinner jag, ibland vinner hon. Det tycker den tiken är roligast. Så då gör vi det. Jag bestämmer lek, de bestämmer hur vi leker och jag bestämmer när vi avslutar leken. Det kallas sammarbete, vilket jag sätter i främsta ledet när det gäller relation.

---------------------------------------------------------------------------

Citat. -Spelar inte så stor roll?? Kan du nämna vilka klasser?

Nej, vad spelar det för roll om man har en kejda i tävling. Hunden går lös 95% av tiden. och de övriga 5 min så går den fot = kedjan hänger slakt runt halsen.

Klasserna är BH-prov, BSL, BSP, IPO och BHP

flower
0

Hej på er allihopa!

Ang detta med strypkoppel och diverse hjälpmedel…jag håller med Oskar att det går på ett vänligare sätt att lära hunden att inte dra oavsett strl el ras. Det handlar inte om vem som är starkast utan om kontakt,förtroende och Tålamod!! Snabba lösningar är inte alltid de bästa.

Kram/flower

Zebben
0

Det låter bra Flower! Jag håller med….

Karmatarerskanise
0

Zebben: Så när en hund tex har tuggat sönder ngt i hemmet och man kommer på den, då skämms han inte utan visar underkastelse?

bejtedejte
0

Jag har alltid använd stryp till min sheepdog, bara för att det är enklast. Halsband som ska knäppas funkar inte på honom pga pälsen och jag tror att ett stryp är mer bekvämt just för att han aldrig drar. Alltså hänger halsbandet alltid löst runt halsen på honom, trycker inte någonstans, men skulle det hända något, vilket det sällan gör, att det dyker upp en annan hund på nära håll, så vet jag att jag har koll på honom. Har använt både nylonstryp och kedjestryp. Tycker att en ganska tung kedja funkar bäst eftersom den släpper lättare och hänger bäst.

Man kan egentligen tjata om redskap hur länge som helst, hur farliga de är och liknande, men det är användningen av dem som är "grejen". Jag hade kunnat ha stackel på min OES utan att det hade varit nåt eftersom han aldrig drar, eller ett elchockshalsband (antiskäll) eftersom han aldrig skäller. Det är inte redskapen som är farliga utan felanvändning av dem.

Zebben
0

#30 Ja.

Karmatarerskanise
0

#32 Jag känner min hund och jag vet att han skäms när han har gjort något fel. Jag skulle vilja veta hur du kan tro dig veta vilka kännslor en hund känner och inte känner?

Zebben
0

#33 Ja, hur kan Du veta att Din hund skäms? Beskriv Din hunds signaler när den skäms. Det vore intressant att höra.

Anders Hallgren och ett flertal andra instruktörer och forskare är överens om att en hund inte skäms. Det är något som  vi människor förmänskligat.

Karmatarerskanise
0

Jag går på känslan, och jag tror på den. Jag tror inte att man kan bevisa det ena eller det andra, hur skulle det gå till?
Kanske förmänskligar jag honom, men jag tycker att han skäms då han gjort ngt han vet att han inte får :)

western_81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som säger att det är fel att använda stryp! Vad har ni själva för hundar? Jag föder upp dobermann hundar och jag har alltid stryp på dom vuxna hur väl tränade dom än e. Jag har tävlat med mina hundar hur mycket som helst och dom kan gå i koppel, men eftersom det är en så stark och stor ras så är det bra att ha stryp även fast den inte drar eftersom man vet aldrig.

Och använder man ett stryp på rätt sätt så e det absolut ingen fara för hunden!

[helenal]
0

vad ska man ha för koppel på valpar? ngt speciellt=?

Marylojs
0

Hera: En hund skäms absolut inte. Det är trams, rent ut sagt. Om fler hundägare kunde inse att hunden inte är en pälsbeklädd människa skulle så många vardagsproblem kunna lösas. Läs på om hundens beteende är du snäll, så ska du se att det går upp ett ljus.

Karmatarerskanise
0

#38 Lägg ner snälla du. Jag vet vad jag vet oavsett vad du skriver. Och tala inte om för mig att jag ska läsa på. Lär du känna din hund ist. Och snälla, skriv INTE till  mig, för jag är inte intresserad!

[MatildaW]
0

Jag har en fråga då (bara ett exempel!). Om vi säger att man köper en hund som är 7 månader, som ingen försökt få pli på, den drar, skäller och försöker ta sig ur kopplet så fort andra hundar kommer, vad ska man då ta för alternativ? Jag menar, då går det ju inte ha vanligt halsband eller ett halvstryp? Det hjälper inget alls tycker jag. 

Vi hade en bråkstake till hund, men vi köpte en sele som satt som en vanlig hundsele, fast den hade nå speciella "hjälpsnören" tyckte jag det såg ut som, den fungerade ganska bra, och satt precis som en vanlig sele, hon såg inte ut att lida alls.

[helenal]
0

Alla får väll sköta sina hundar så bäst dem vill, man känne rju sin egen hund och vet vad som är bäst för den, huvudsaken är att den inte får ont eller lider. jag tycker alla människor på denna sidan är väldigt hund kunniga och jag blev medlem är för att få svar på mina frågor och det har jag fått.